همشهری آنلاین: ایرلندی‌ها در صورتی که برخی موضوعات برای آنها روشن شود، احتمالا در همه‌پرسی مجدد درباره پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا رای مثبت بدهند.

شبکه خبری اتریشی او ار اف گزارش داد، روزنامه «آیریش تایمز» در شماره امروز خود بر اساس یک نظرسنجی پیش‌بینی کرد در صورت برگزاری همه‌پرسی، 43 درصد رای‌دهندگان پاسخ «آری» بدهند، 39 درصد بر «نه» خود باقی بمانند. در همین حال، 18 درصد هم هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.

در صورتی که آرای کسانی که هنوز تصمیمی نگرفته‌اند، به حساب نیاید، آنگاه اکثریتی 52.5 درصد به پیمان اصلاحی موسوم به پیمان لیسبون رای مثبت خواهند داد. در اولین همه‌پرسی در این خصوص که ماه ژوئن برگزار شد، 53.4 درصد ایرلندی‌ها با رای «منفی» خود موجب شد کل روند اصلاح از گردش بیفتد.

خروج از دوراهی پیمان؟
به نوشته «آیریش تایمز» از پرسش‌شوندگان سوال شد چه رایی خواهند داد اگر ایرلند بتواند سمت خود را به عنوان کمیسار اتحادیه اروپا حفظ کند. در همین حال به آنان اطمینان داده شد که حمایت از پیمان اصلاحی تغییری در منع جاری سقط جنین و همچنین بی‌طرفی نظامی این کشور و مالیات ناچیز بر شرکت‌ها ایجاد نخواهد کرد.

تحلیلی که دولت ایرلند درباره دلایل «نه» مردم این کشور به پیمان اصلاحی داشت نشان داد مخالفان دقیقا به خاطر چنین موضوعاتی بود که نخواستند به این پیمان رای مثبت بدهند.

نیاز به 27 رای مثبت
پیمان لیسبون قصد دارد نهادهای اتحادیه اروپا را کوچک‌تر و روند تصمیم‌گیری را ساده‌تر کند. برای اینکه این پیمان اجرایی شود، باید همه 27 کشور عضو این اتحادیه آن را تصویب کنند. برایان کوئن، نخست‌وزیر ایرلند قرار است در اجلاس سران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر درباره خروج از بحران پیشنهادهایی را ارایه دهد. ایرلند تنها کشور عضو اتحادیه اروپاست که باید درباره این پیمان همه‌پرسی برگزار کند.

کد خبر 68578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز