همشهری آنلاین: رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با همتای روسی خود، استقرار سپر موشکی آمریکا در کشورهای جمهوری چک و لهستان را برای امینت اروپا بیهوده دانست.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، نیکلا سارکوزی، که در نیس و در نشست اتحادیه اروپا - روسیه سخن می گفت اهداف استقرار سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا را مورد تردید قرار داد.

سارکوزی در ادامه افزود : استقرار سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا هیچ فایده‌ای برای امنیت اروپا نخواهد داشت. استقرار این تجهیزات باعث پیچیده شدن اوضاع می‌شود.

دیمتری مدودف نیز در این دیدار بار دیگر با انتقاد از یک جانبه گرائیهای آمریکا گفت: ما همه در یک خانه زندگی می‌کنیم. اجازه بدهید همه در کنار هم باشند و راهی را برای رسیدن به توافق پیدا کنند. 

سارکوزی در ادامه خواستار برگزاری کنفرانسی "پان اروپایی" در سال آینده با حضور روسیه برای بررسی امنیت اروپا شد.

از سوی دیگر، دیمتری روگوزین، نماینده دائم روسیه در ناتو روز گذشته با اشاره به اینکه استدلال آمریکا درباره استقرار سپر موشکی در لهستان به زعم خود برای مقابله با تهدیدهای ایران مضحک و مسخره است؛ چنین پروژه ای را تهدیدی برای روسیه قلمداد کرد.

در همین رابطه چند روز قبل نیز مدودف اعلام کرده بود که روسیه در واکنش به استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی، موشکهای اسکندر خود را در کالینینگراد مستقر می‌کند.

آمریکا در ژانویه سال 2007 به دو کشور لهستان و جمهوری چک که پیشتر از اقمار شوروی بودند و در حال حاضر از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند، پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی شامل 10 موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری را در خاک چک مستقر کند.

ایالات متحده توجیه خود را از این اقدام به زعم خود مقابله با تهدیدهای موشکی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی اعلام کرده است، اما روسیه به عنوان مخالف اصلی استقرارچنین سامانه‌ای بر این باور است که تهران و پیونگ یانگ فاقد چنان توان موشکی هستند که بتوانند منافع واشنگتن را مورد هدف قرار دهند، بنابراین به باور کرملین هدف استقرار چنین سامانه‌ای ازسوی آمریکا در اروپای شرقی، کنترل سیستمهای موشکی روسیه است.

کد خبر 68301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز