همشهری آنلاین: روسیه و اوکراین بار دیگر برسر صادرات گاز روسیه و پرداخت‌های آن از سوی اوکراین درگیر مناقشه شده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روسیه پنجشنبه 30آبان اعلام کرد اوکراین باید بدهی‌های خود را بپردازد اما اوکراین تاکید دارد که به روسیه بدهی ندارد.

این مجادله نگرانی‌هایی را درباره بروز مناقشه‌ای جدید میان روسیه و اوکراین بوجود آورده است.

روسیه بارها تهدید کرده است که صدور گاز را به اوکراین متوقف خواهد کرد. دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه از گاز پروم شرکتی که انحصار صادرات گاز روسیه را در اختیار دارد خواسته است بر اوکراین فشار آورد تا بدهی دو میلیارد و چهارصد میلیون دلاری خود را پرداخت کند.

پس از مناقشه گرجستان و روسیه برسر اوستیای جنوبی و ابخازی که به جنگ میان روسیه و گرجستان منجر شد و روابط روسیه با غرب به ویژه آمریکا را تحت تاثیر قرار داد این نگرانی وجود دارد که روسیه اکنون به اوکراین چشم دوخته باشد.

تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ناتو نیز خشم روسیه را برانگیخته است. اوکراین تاکید کرده است که به تلاش‌هایش برای پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ناتو ادامه خواهد داد.

کنستانتین یلیسیف معاون وزیر خارجه اوکراین در پی نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو که در آن بر فراهم کردن مقدمات پیوستن اوکراین به ناتو تاکید شد گفت اوکراین تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا به عضویت ناتو در آید.

وی گفت پیوستن به ناتو اولویت اصلی سیاست خارجی اوکراین است. وی ابراز امیدواری کرد که هدف اوکراین برای پیوستن به ناتو هر چه زودتر محقق شود.

مقامات اوکراین درحالی برای عضویت در ناتو تلاش می‌کنند که نگران اقدامات روسیه پس از مناقشه گرجستان هستند.

روسیه، اوکراین را به فروش غیرقانونی سلاح به گرجستان متهم کرده بود. در پی مناقشه روسیه و گرجستان برسر منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است اوکراین هدف بعدی تلاش مسکو برای بازپس گیری جمهوری‌های شوروی سابق باشد.

بسیاری در اوکراین معتقدند که روسیه به شبه جزیره استراتژیک کریمه در دریای سیاه که زمانی جواهر امپراطوری روسیه به شمار می‌رفت چشم دوخته است.

به هرحال مقامات اوکراین و غرب نگران تلاش‌های احتمالی روسیه برای جلوگیری از پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و بدست گرفتن دوباره کنترل شبه جزیره کریمه هستند.

تحلیلگران می‌گویند احتمال وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین بعید است. درحالیکه گرجستان یک کشور کوچک با چهار میلیون و ششصد هزار نفر جمعیت است اوکراین تقریبا به اندازه فرانسه است و جمعیتی بالغ بر چهل و شش میلیون نفر دارد.

روسیه همچنین به اوکراین برای انتقال گاز خود به مصرف کنندگان اروپایی تکیه دارد. روسیه تامین کننده انرژی اوکراین است و شریک تجاری اصلی این کشور به شمار می‌رود.

جفری اسمیت کارشناس بانک سرمایه گذاری کی‌یف می‌گوید تقریبا احتمال وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه صفر است.

اما صرف نظر از جنگ  کرملین ابزارهای زیاد دیگری برای استفاده از قدرت اقتصادی و نظامی خود جهت تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین در اختیار دارد.

روسیه به علت برسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب اوستیای جنوبی و ابخازی از گرجستان به شدت از سوی اروپا و امریکا با انتقادهای شدید روبرو شده است.

مناقشه گرجستان روابط روسیه و غرب را به سطح دوران جنگ سرد تنزل داده است. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که روسیه ممکن است اوکراین و مولداوی را هدف بعدی خود قرار دهد.

 انهار هشدار دادند که چنین اقدامی از جانب روسیه بسیار خطرناک خواهد بود. ویکتور یوشنکو رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده است اقدامات روسیه تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه ما و اروپا است.

وی گفت تنها ناتو می تواند استقلال اوکراین را تضمین کند. یوشنکو از چهار سال قبل که در اوکراین به قدرت رسید پیوستن به ناتو را هدف اصلی خود قرار داده است.

اما روسیه با پیوستن اوکراین و همچنین گرجستان به ناتو به شدت مخالف است و علاقه‌ای ندارد که ناتو را در کنار مرزهای خود ببیند.

به عقیده کارشناسان چشم انداز پیوستن شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه پس از جنگ روسیه با گرجستان و برسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی طلب ابخازی و اوستیای جنوبی ازسوی مسکو بیش از هر وقت دیگر امکان پذیر به نظر می‌رسد.

یکی از فعالان محلی در شبه جزیره کریمه گفت ما در این رویا زندگی می‌کنیم که شبه جزیره کریمه بار دیگر به روسیه ملحق شود.

بنابر تحقیقات صورت گرفته  پنجاه و هشت درصد ساکنان شبه جزیره کریمه معتقدند که ریشه روسی دارند.

اقدام نظامی روسیه در اوستیای جنوبی برای محافظت از ساکنان روسی این منطقه و برسمیت شناختن استقلال آن باعث شده است ساکنان شبه جزیره کریمه نیز انتظار اقدام مشابه درباره این شبه جزیره را داشته باشند.

خبرگزاری رویترز در همین باره اعلام کرد روسیه با ناتو برسر تلاش‌های این سازمان برای گسترش خود به سوی مرزهای روسیه اختلاف دارد.

مسکو از وعده ناتو برای پذیرفتن عضویت گرجستان و اوکراین در این اتحاد نظامی غربی بسیار خشمگین است.

پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو باعث خواهد شد که این سازمان تا پشت مرزهای روسیه بیاید و این امر برای روسیه خوشایند نیست. 

کد خبر 68882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز