گروه بین‌الملل : جلسه حساس و گفت‌وگوهای پیچیده ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه و یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر اوکراین سرانجام به نتیجه رسید

 تا اروپایی‌ها بار دیگر به از سرگرفته شدن پمپاژ گاز روسیه و پایان کابوس انرژی امیدوار شوند.

‌بی‌بی‌سی گزارش داد که نخست وزیران اوکراین و روسیه بعد از 10 ساعت مذاکره برای انتقال دوباره گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین به توافق رسیدند.

پوتین پس از این مذاکرات در نشست خبری گفت: براساس توافق انجام شده، اوکراین قرار است در سال‌جاری قیمت گاز را با 20 درصد تخفیف نسبت به سایر کشورهای اروپایی پرداخت کند؛ این درصورتی است که کی‌یف براساس آنچه توافق شده انتقال گاز روسیه به کشورهای اروپایی را بدون تغییر بپذیرد.

پوتین ابراز امیدواری کرد که با امضای قرارداد میان 2 شرکت گازپروم و نفت و گاز همان طور که مقام‌های اوکراین به ما اطمینان داده‌اند به‌زودی انتقال گاز به اروپا از سر گرفته شود.

تیموشنکو هم با مفید خواندن این مذاکرات برای رسیدن دو طرف به درک متقابل از شرایط یکدیگر بیان داشت: پس از امضا شدن تمام اسناد خرید و انتقال گاز توسط دو طرف ،کار انتقال گاز به اروپا به‌طور حتم از سر گرفته می‌شود.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد طبق توافق انجام شده اوکراین متعهد شده است از سال 2010 قیمت گاز را به اندازه کشورهای اتحادیه اروپا به روسیه پرداخت کند و دوران گاز ارزان برای این کشور کمتر از یک سال دیگر دوام خواهد داشت.

کی‌یف به‌مدت چند سال از قیمت ارزان گاز - که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از بهای پرداختی توسط مشتریان اروپایی بود - سود می‌برد. حتی با وجود تخفیف 20 درصدی در نظر گرفته شده در توافق اخیر هم اوکراین مجبور است مبلغ بسیار بیشتری را در مقایسه با سال گذشته پرداخت کند.

در سال 2008 اوکراین 179 دلار و 50 سنت برای هر هزار متر مکعب گاز روسیه پرداخت می‌کرد و این در حالی بود که قیمت متوسط گاز روسیه در اروپا بیشتر از 400 دلار بود. مناقشه بر سر قیمت جدید گاز و پرداخت بدهی‌های اوکراین باعث شده بود که از اول ژانویه گازپروم روسیه انتقال گاز به اوکراین را متوقف کند.

سرگئی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم در گفت‌وگو با اینترفاکس اعلام کرد که مسئولان این شرکت و همتای اوکراینی آنها در حال آماده‌کردن قرارداد هستند و احتمالا با توافق انجام شده این قرارداد امروز در مسکو به امضا می‌رسد.

با وجود این، مسئولان اتحادیه اروپا هنوز در مورد توافق‌ها و مذاکرات میان 2 کشور اطمینان کامل ندارند. مارتین ریمان، وزیر تجارت و صنایع جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، تاکید کرد که با وجود توافق اعلام شده میان نخست‌وزیران اوکراین و روسیه، هنوز مشخص نیست انتقال گاز به اروپا از چه زمانی از سرگرفته می‌شود.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر چه ما واقع بین هستیم، اما طی چند روز گذشته نیز لحظات مشابه امیدوارکننده‌ای را شاهد بودیم. تنها اقدامی که اتحادیه اروپا خواهان آن است، ازسرگیری انتقال گاز است اما هنوز هم مشخص نیست چه زمانی ازسرگیری انتقال گاز به اروپا آغاز می‌شود.

کمیسیون اروپا هم در بیانیه‌ای با استقبال از این توافق و همچنین ابراز تردید در مورد آن تاکید کرد : امیدهای واهی پیش از این هم وجود داشته است و این اتحادیه اکنون در انتظار انتقال واقعی گاز به اروپاست. کمیسیون اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که ما اخبار دروغ بی‌شماری را درباره این مشاجره شاهد بوده‌ایم. آزمایش صحت این اطلاعیه به انتقال یا عدم‌انتقال گاز به مصرف‌کنندگان اروپایی بستگی دارد.

پیش از این، توافق سه جانبه‌ای میان اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا برای حل این مناقشه صورت گرفته بود که با اتهام‌های متقابل کی‌یف و مسکو به کارشکنی در انتقال گاز با شکست مواجه شد.

نتیجه این توافق در روزهای آینده و با واکنش‌های دو طرف به‌ویژه ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهوری ضد‌روسیه اوکراین مشخص خواهد شد.

کد خبر 73309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز