همشهری آنلاین: روسیه و اوکراین با امضای یک توافقنامه جدید به مناقشات گازی خود پایان دادند و جریان گاز طبیعی روسیه به اروپا از سر گرفته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه 20 ژانویه (1 بهمن) رئیس شرکت روسی گازپروم آلکسی میلز بر اساس توافق میان دو دولت روسیه و اوکراین دستور داد جریان گاز طبیعی روسیه به اروپا از طریق اوکراین از سر گرفته شود. یک پنجم گاز اروپا که از این طریق تامین می‌شود.

همچنین سرگئی کوپریانوف سخنگوی گاز پروم اعلام کرد: از ساعت 10 صبح 20 ژانویه، گازپروم و نفت و گاز (شرکت دولتی انرژی اوکراین) سیستم انتقال گاز را به حالت عادی باز خواهند گرداند.

اظهارات سرگئی کوپریانوف مغایر با اظهارات یولیا تیموشنکو نخست وزیر اوکراین بود که پیشتر در مصاحبه با خبرگزاری‌های روسیه گفته بود صدور گاز از سرگرفته شده است.

توافق‌نامه گازی دو دولت روز دوشنبه توسط ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه و یولیا تیموشنکو همتای اوکراینی‌اش در مسکو امضا شد.

پس از امضای این توافق‌نامه تیموشنکو اعلام کرد جریان گاز به محض رسیدن به اوکراین به اروپا پمپ خواهد شد.[نخست وزیران روسیه و اوکراین به توافق رسیدند]

اروپا 20 درصد گاز خود را از این طریق تامین می‌کند و قطع گاز از سوی روسیه به خاطر مناقشات با اوکراین اوضاع برخی کشورهای اروپایی نظیر بلغارستان و بالکان را با بحران مواجه کرده است. بحران در برخی کشورها به بسته‌شدن کارخانه‌ها و زندگی ملیون‌ها انسان در خانه‌های سرد منجر شده است.[جنگ گاز در اروپا]

مناقشه گازی میان دو کشور از آن‌جا شروع شد که روسیه ادعا کرد اوکراین از بخشی از گاز صادراتی روسیه برای اتحادیه اروپا جهت استفاده داخلی خود برداشت می‌کند.[گازپروم از اوکراین شکایت کرد] اما اوکراین این ادعاها را رد کرده بود. در پی این اقدام روسیه اتحادیه اروپا سریعا واکنش نشان داد و طورف درگیری مناقشه را تهدید کرد.

انتقاد از قرار داد

معاون حزب مناطق، اصلی ترین حزب مخالف دولت اوکراین نیز در مصاحبه با اینترفاکس گفت: این قرار داد برای دولت اوکراین به مثابه یک شکست خواهد بود زیرا بهای گاز را به 300 دلار در هر هزار متر مکعب افزایش خواهد داد.

کمیسیون اتحادیه اروپا اما با قرار داد جدید گازی روسیه – اوکراین محتاطانه برخورد کرده و خواستار دانستن زمان مجدد صدور گاز روسیه به اروپا شده است. این کمیسیون اعلام کرده است که ناظران اتحادیه اروپا بر فرایند انتقال گاز از اوکراین به اروپا نظارت خواهد کرد.

شرکت نفت و گاز اوکراین نیز اعلام کرده است که پس از سر گیری صادرات گاز روسیه به اوکراین یک روز و نیم طول خواهد کشید تا گاز به مرز‌های غربی اوکراین و اروپا برسد.

کد خبر 73465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز