همشهری آنلاین: مقاماتی از روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا قراردادی را به امضا کردند که ارسال مجدد گاز به اروپا را هموار می‌کند.

به گزارش بی بی سی، این قرارداد توسط یولیا تیموشنکو، ولادیمیر پوتین و میرک توپولانک نخست وزیر کشورهای اوکراین، روسیه و جمهوری چک به امضا رسید. بر مبنای این قرار داد صدور گاز روسیه از طریق اوکراین به کشور‌های اروپایی دوباره از سر گرفته می‌شود.

گفته می شود توافق بر سر این قرارداد پس از مذاکرات 5 ساعته میان ایگور سچین معاون نخست وزیر روسیه و مقامات اروپایی به انجام رسید.

بر مبنای این قرار داد ناظرانی از اتحادیه اروپا، اوکراین و روسیه بر صدور گاز از طریق اوکراین نظارت می‌کنند. پیشتر روسیه ادعا کرده بود که اوکراین از بخشی از گاز صادراتی روسیه برای اتحادیه اروپا جهت استفاده داخلی خود برداشت می‌کند. اما اوکراین این ادعاها را رد کرده بود.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که پس از امضای این قرار داد یولیا تیموشنکو نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که این توافق بیانگر حسن نیت و نقش کشورش به عنوان یک کشور ترانزیتی صادق و درستکار است.

ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه نیز در گفت و گو با اینترفاکس گفت: با آغاز به کار مکانیسم نظارتی انتقال گاز از طریق اوکراین نیز از سر گرفته خواهد شد.

سخنگوی شرکت ملی نفت وگاز اوکراین اعلام کرد که ناظران اتحادیه اروپا هم اکنون در کیف، پایتخت اوکراین به سر می‌برند و انتظار می‌رود به زودی به محل استقرار ایستگاه‌های پمپاژ و اندازه گیری در مرز‌های شرقی و غربی اوکراین اعزام  شوند.

از روز چهارشنبه 7 ژانویه و زمانی که روسیه صادرات گاز از طریق اوکراین را متوقف کرد، هزاران اروپایی از وجود گرما در منازل خود محروم شدند.

کد خبر 72666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز