همشهری آنلاین: دولت آمریکا و اتحادیه اروپا از روسیه و اوکراین خواستند مناقشه خود را بر سر قیمت و توافقنامه‌های تحویل گاز کنار بگذارند.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده از این امر «نگران» شده که شرکت گازپروم روسیه تحویل گاز به اوکراین را در سال نو میلادی به حال تعلیق در آورده است.

آمریکا اعلام کرد دو طرف را به مذاکره‌ای در خصوص رسیدن به توافقی ترغیب می‌کند که تحویل مطمئن گاز به اوکراین و اروپا را تضمین کند.

گازپروم از روز گذشته تحویل گاز به اوکراین را متوقف کرد. این در حالی است که ویکتور یوشنکو، رییس جمهور اوکراین اعلام کرد پیش‌بینی می‌کند این مناقشه تا اواسط هفته آینده حل و فصل شود.

به گفته وی، کشورش آمادگی دارد در ازای هر 1000 متر مکعب گاز 210 دلار به روسیه پرداخت کند. این در حالی است که روسیه دستکم 250 دلار بابت هر 1000 متر مکعب گاز درخواست کرده است.

ماموریت برای هیات اوکراینی
به گفته واسیلی کریلیچ، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین یک هیات از اوکراین قرار است روز جمعه برای گفت‌وگو با مقامات اروپایی درباره مناقشه گازی این کشور با روسیه عازم پایتخت‌های اروپایی شود.

ماموریت این هیات، رایزنی با دولت‌های اروپایی درباره دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به مناقشه گازی بین اوکراین و روسیه است.

اتحادیه اروپا از نزدیک مناقشه گازی این دو کشور را پیگیری می کند چون 80 درصد صادرات گازی روسیه به اتحادیه اروپا از طریق خاک اوکراین صورت می گیرد.

این اتحادیه ژانویه 2006 هم تحت تاثیر بحران گازی بین روسیه و اوکراین قرار گرفت.

در همین حال، سرگئی کاپریانوف، سخنگوی گازپروم اعلام کرد همزمان با قطع ارسال گاز به اوکراین که روزانه بالغ بر 110 میلیون مترمکعب است، این شرکت صادرات گاز به اروپا را روزانه تا سقف 326 میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.

کد خبر 72079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز