جمعه ۱۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شکست مذاکرات بر سر قیمت گاز میان اوکراین و روسیه باعث شد تا شرکت گازپروم از نخستین روز سال جدید میلادی به‌طور کامل صادرات گاز خود به اوکراین را قطع کند و کشورهای اتحادیه اروپا به‌شدت نگران کمبود گاز در فصل سرما شوند.

روز پنجشنبه با امضا نشدن قرار داد جدید میان دو کشور، گازپروم، شرکت انحصاری صادرات گاز روسیه به‌طور کامل صادرات خود به اوکراین را قطع کرد تا یک جنگ گازی تمام عیار به راه بیفتد.

گازپروم در واکنش به مخالفت اوکراین با قیمت 250 دلاری گاز این کشور رقم درخواستی خود را به 418 دلار در ازای هر هزار مترمکعب افزایش داده است و اوکراینی‌ها به هیچ عنوان حاضر به تسلیم شدن در مقابل روسیه نیستند.

آنها به‌دنبال این هستند که اتحادیه اروپا و آمریکا را وارد این کارزار کنند تا روسیه مجبور به کاهش بهای گاز خود شود.

پیش از این، اوکراین اعلام کرده بود آمادگی دارد در ازای هر هزار متر مکعب گاز 210 دلار به روسیه پرداخت کند اما روس‌ها روی رقم 250 دلار پافشاری کرده بودند.

الکسی میلر رئیس شرکت گازپروم اعلام کرد از آنجا که اوکراین نرخ ترجیحی 250 دلار را رد کرده است گازپروم نیز از ماه ژانویه صادرات گاز به اوکراین را با همان بهای گاز صادراتی به اروپا یعنی 418 دلار بابت هر هزار متر مکعب گاز منظور خواهد کرد.

روزنامه لس آنجلس تایمز روز گذشته گزارش داد تنش گازی میان روسیه و اوکراین به‌شدت باعث نگرانی اتحادیه اروپا شده است. درحالی‌که یک پنجم گاز اتحادیه اروپا از طریق خط لوله گاز اوکراین تامین می‌شود کشورهای اروپایی تنها مدت کمی خواهند توانست بدون منابع گازی روسیه نیازهای خود را به‌طور طبیعی تامین کنند.

خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق مرزهای اوکراین، همان خط لوله‌ای است که نیاز داخلی این کشور به گاز را تامین می‌کند. هرچند اوکراینی‌ها ادعا می‌کنند برای چند ماه ذخیره گاز کافی برای انجام تعهداتشان دارند اما کشورهای اروپایی نگران هستند اوکراین با برداشت از گاز صادراتی به اروپا باعث افت فشار گاز شود.

به‌دنبال این نگرانی‌ها، اتحادیه اروپا روز گذشته از روسیه و اوکراین خواست  مناقشه خود را بر سر قیمت و توافقنامه‌های تحویل گاز کنار بگذارند و از آنها خواست با گفت‌وگوهای بیشتر، اختلافات به‌وجود آمده را حل و فصل کنند.

جمهوری چک به‌عنوان رئیس دوره‌ای جدید اتحادیه اروپا به همراه کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک  اعلام کردند، دولت‌های روسیه و اوکراین باید با گفت‌وگوهای بیشتر هر چه زودتر به نتیجه مثبتی برسند تا اینکه ارسال گاز روسیه به اتحادیه اروپا با مشکلی روبه‌رو نشود.

این در حالی است که مقام‌های کمیسیون اروپا تایید کرده‌اند هنوز همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گاز صادراتی روسیه را از طریق اوکراین به‌طور کامل دریافت می‌کنند و اوکراین جریان گاز اروپا را قطع نکرده است.

آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از قطع صادرات گاز روسیه به اوکراین اعلام کرد: دو طرف را به مذاکره‌ای درخصوص رسیدن به توافقی ترغیب می‌کند که تحویل مطمئن گاز به اوکراین و اروپا را تضمین کند.

به همین خاطر جیری پاتوژنیک سخنگوی نخست‌وزیری جمهوری چک اعلام کرده است تا زمانی که ارسال گاز صادراتی روسیه به مشتریان اروپایی قطع نشود، این اتحادیه در مناقشه اوکراین و روسیه بر سر بهای گاز نه میانجیگیری می‌کند و نه شکایتی خواهد داشت.

با وجود این، ویکتور یوشچنکو برای رفع نگرانی کشورهای اروپایی اعلام کرده است مذاکرات با روسیه در این هفته به نتیجه خواهد رسید و این منافشه تا قبل از 7 ژانویه (18‌دی) به پایان خواهد رسید.

کد خبر 72118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز