شهروندان ساکن در محله‌های بعثت، خزانه بخارایی و علی‌آباد در منطقه۱۶ سال‌هاست با مشکلات و دلهره‌های زندگی در کنار کابل‌های برق فشار قوی دست و پنجه نرم می‌کنند. این ترس و نگرانی هر لحظه در دل شهروندان وجود دارد چرا که گفته می‌شود این همسایگی می‌تواند به بروز برخی عارضه‌های روحی و روانی و در مواردی به بیماری‌های صعب‌العلاج منجر شود.

دکل های برق  بعثت و خزانه

همشهری آنلاین _ رضانیکنام: در منطقه ۱۶ دکل‌های برق در ۳ محله از جمله خزانه بخارایی، شهرک بعثت، علی‌آباد جنوبی فراوان و در فاصله کمی از بافت مسکونی قرار گرفته‌اند. البته بر اساس مصوبه وزارت نیرو قرار بود در یک بازه زمانی۵ ساله همه دکل‌های برق فشار قوی در این محدوده به زیرزمین منتقل شود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

کمی که در پیاده‌رو و کنار دکل‌های برق  قدم می‌زنیم. شاید تعجب کنید، اما به خوبی جریان برق را بالای سرمان احساس می‌کنیم. یکی از اهالی می‌گوید که زندگی کردن در این محله از سر ناچاری است و آنها قدرت انتخاب ندارند. یکی دیگر تعریف می‌کند آقایی سال‌ها در کنار یک دکل برق خانه و زندگی داشت و بعد از بیماری عجیب و غریبی که گرفت با خانواده از این محل رفتند و یا بانوی جوانی که در نزدیکی دکل برق زندگی می‌کرد دچار سقط جنین شد و پزشکان به او گفته بودند که این اتفاق تلخ به خاطر تأثیر امواج الکترومغناطیسی در طولانی مدت بوده است.

همسایگی نامبارک با دکل‌های فشار قوی | مجاورت با امواج الکترومغناطیسی بیماری‌زاست؟

سایه ۴۰ ساله غول‌های آهنی بر سر بوستان‌ها

«محمود بختیاری» دبیر شورایاری محله شهرک بعثت می‌گوید: «۴۰ سال است که در نزدیکی دکل‌های فشار قوی زندگی می‌کنیم. این دکل‌ها فضای زیادی از مساحت منطقه را اشغال کرده است. مسیر دکل‌های فشار برق، از پارک اندیشه شروع می‌شود به پارک سیلن می‌رسد و بعد از چند کیلومتر در پارک شهید محرم ترک ادامه پیدا می‌کند و در محله علی‌آباد جنوبی به همین شکل پیش می‌رود و در انتها به شهرری می‌رسد. نکته تأسف‌بار قرار گرفتن بوستان‌ها و تفرجگاه‌های محلی زیر سایه این غول‌های آهنی است.»

همسایگی نامبارک با دکل‌های فشار قوی | مجاورت با امواج الکترومغناطیسی بیماری‌زاست؟

او ادامه می‌دهد: «این بوستان‌ها عملاً ‌بی‌فایده‌ شده‌اند. چون اگر کسی بخواهد ساعتی را در این مکان‌ها بگذراند زیر امواج الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد و احتمال دارد بلایی سرش بیاید. وجود این دکل‌ها باعث شده تا هیچ امکاناتی مثل آبنما، نیمکت، سرویس بهداشتی و... در بوستان‌ها ایجاد نشود چون عنوان می‌کنند که در حریم دکل‌های برق قرار دارند. امواج دکل‌های فشار قوی برای همه سنین ضرر دارد. در زمین‌های فوتبال نبی و برق خزانه نوجوانان و جوانان فوتبال بازی می‌کنند، اما از عواقب آن بی‌اطلاعند.»

کو گوش شنوا؟!

تعداد دکل‌های برق در این محدوده به قدری زیاد است که قابل شمارش نیست. بسیاری از خانه‌ها در فاصله ۵۰ متری از دکل‌ها قرار گرفته‌اند. کارشناسان حوزه سلامت بارها اینجا آمده‌اند و خطرهای انتشار امواج الکترومغناطیسی را بررسی و اعلام کرده‌اند که بر سلامت شهروندان تأثیرات منفی می‌گذارد. شاید بپرسید با همه مسائلی که در این محله‌ها وجود دارد پس چرا خانواده‌ها اقدام به فروش خانه و مهاجرت از محله نکرده‌اند؟

بختیاری در پاسخ می‌گوید: «این دکل‌ها حتی بر روی قیمت خانه‌ها تأثیر منفی گذاشته و برای همین در اینجا خانه‌ها ارزان‌تر از جاهای دیگر است. اگر اهالی بخواهند چنین‌کاری کنند و خانه‌های خود را بفروشند نمی‌توانند خانه دیگری بخرند و چاره‌ای جز اجاره‌نشینی ندارند. اغلب آپارتمان‌ها ۴۰ متری است و خانه‌ها متری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اگر فردی بخواهد خانه‌اش را بفروشد کجا باید خانه بخرد، پس مجبور است با این وضع کنار بیاید.»

دبیر شورایاری محله شهرک بعثت به گفته پزشکان محله اشاره می کند و می گوید: «زنان باردار اصلاً نباید از این محدوده عبور کنند؛ چون جنین یا سقط می‌شود یا نوزاد دارای اختلال به دنیا می‌آیند. مردم این محله‌ها گرفتارند، ‌به دنبال زندگی روزمره خودشان هستند، کاش حداقل به مصوباتی که پای آن را امضا کرده‌اند پایبند باشند و طرح زیرزمینی کردن دکل‌های برق را زودتر اجرا کنند.»

همسایگی نامبارک با دکل‌های فشار قوی | مجاورت با امواج الکترومغناطیسی بیماری‌زاست؟

پزشکان خانه سلامت هشدار داده‌اند

«حسن‌رضا قیطاسی» عضو شورایاری محله شهرک بعثت ما را کنار کوچه یاس در بلوار بهار می‌برد و می‌گوید: «خانه‌های این کوچه در نزدیکی دکل‌های برق فشار قوی قرار گرفته است. اهالی سال‌هاست با این مشکل مواجه‌اند و صدای‌شان را کسی نمی‌شنود. دکل‌های برق امواجی دارد که به گفته پزشکان سرطان‌زاست و سیستم ایمنی و عصبی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سال های قبل پزشکان خانه سلامت مشکلات و خطراتی را که این دکل‌های برق دارند با اهالی در میان گذاشتند و هشدارهایی هم داده‌اند. افرادی که دچار ناراحتی قلبی‌اند، عمل قلب باز داشته‌اند یا قلب‌شان با باتری کار می‌کند به هیچ‌وجه نباید از محدوده دکل‌های برق فشار قوی عبور و مرور کنند چون جانشان به خطر می‌افتد.»

افسردگی در محله ما زیاد شده است

«حسن صحرایی» از شهروندان قدیمی منطقه است که در کوچه شهید مازیاری زندگی می‌کند. این کوچه هم در فاصله کمی تا دکل‌های برق فشار قوی قرار گرفته، یعنی کمتر از ۲۵ متر. او می‌گوید: «اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که در فاصله ۱۵۰ ‌ـ ۲۰۰ متری دکل‌های برق هیچ موش و گربه‌ای دیده نمی‌شود. علتش این است که حیوانات خیلی باهوش هستند و هرجا که امواج الکتریکی وجود داشته باشد آن را حس و از آنجا فرار می‌کنند.

میزان افسردگی در خانواده‌هایی که اطراف دکل‌های برق زندگی می‌کنند افزایش پیدا کرده است. افرادی که ناچارند برای در امان ماندن از امواج دکل‌های برق در خانه بمانند و به در و دیوار چشم بدوزند. من نمونه‌هایی از این افراد را در محله‌مان می‌شناسم که صدمات روحی زیادی از این بابت خورده‌اند.»

وی اضافه می‌کند: «هر سال یک تا دو نفر از بچه‌هایی که از فضاهای نزدیک دکل‌ها برای بازی و تفریح استفاده می‌کنند دچار برق‌گرفتگی می‌شوند. ما جرئت نمی‌کنیم حتی یک‌ ساعت از فضای سبز محله استفاده کنیم، چون می‌دانیم ضرر دارد. کابل‌های برقی که از روی دکل‌ها رد شده صدای ناهنجاری دارد، مثل صدای جریان برق در فاصله چند متری. این صداها ۲۴ ساعته به گوش می‌رسد. دکل فشاربرق به هر حال مضراتی دارد. این ضرر به مرور زمان خودش را نشان می‌دهد.»

همسایگی نامبارک با دکل‌های فشار قوی | مجاورت با امواج الکترومغناطیسی بیماری‌زاست؟

آنجا که سلامت بچه‌ها نشانه گرفته می‌شود

 «حسن مهری» یکی دیگر از ساکنان شهرک بعثت می‌گوید:«مشکلات کابل‌های برق فشار قوی برای دیروز و امروز نیست. اهالی ۴۰ سال است که با انواع درد و مرض مواجه هستند و تعجب می‌کنم که همه می‌دانند که این قضیه شوخی نیست، اما به سادگی از کنارش می‌گذرند. بچه‌هایی که در فضاهای باز و در نزدیکی دکل‌های برق بازی می‌کنند در معرض تشعشعات قرار می‌گیرند که خدا می‌داند بعدها چه بلایی به سرشان خواهد آورد.»

دکتر«حسین حسینی» پزشک متخصص:

 ارتباط بین میدان‌های الکترومغناطیسی و بروز سرطان خون

همسایگی نامبارک با دکل‌های فشار قوی | مجاورت با امواج الکترومغناطیسی بیماری‌زاست؟

«دانشمندان مدت‌هاست که ارتباط بین میدان‌های الکترومغناطیسی و ابتلا به سرطان خون را تأیید کرده‌اند و اینکه وجود کابل‌ها و دکل‌های فشار قوی می‌تواند منجر به بروز سرطان در افراد به‌ویژه بچه‌ها شود.»

دکتر«حسین حسینی» پزشک متخصص با بیان این مطلب می‌گوید: «منظور از دکل‌های فشار قوی، برق‌های با ولتاژ بالاست. افرادی که در شعاع ۲۵ متری دکل‌های برق زندگی می‌کنند در معرض بیماری‌های خونی، مغزی و حتی بعضی معلولیت‌ها هستند.»

وی اضافه می‌کند: «در بخش تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر سیستم ایمنی بدن، واقعیت این است که امواج برق فشار قوی در گلبول‌های سفید و قرمز خون به‌ویژه در سنین کودکی و نوجوانی که بچه‌ها در حال رشد هستند، تأثیرات منفی به جا می‌گذارد و باعث جهش در سلول‌های خونی می‌شود و به همین خاطر منجر به اختلالات خونی و حتی سرطان می‌شود.»

حسینی ادامه می‌دهد: «این نوع از بیماری‌ها چیزی نیست که قابل لمس باشد. این موضوع فقط مربوط به جنوب شهر نیست و حتی در شمال تهران هم نمونه‌هایی از این دست وجود دارد. باید فکر اساسی برای حل مشکلات دکل‌ها کرد.»

رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۶:

دکل‌های فشار قوی تا شعاع ۵۰ متری آثار مخربی دارد

«حدود ۳ سال قبل بر اساس مصوبه وزارت نیرو قرار بوده تا در یک بازه زمانی۵ ساله همه دکل‌های برق فشار قوی در این محدوده زیرزمینی شوند، اما هنوز این مصوبه روی زمین مانده است.»

رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۶ با بیان این مطلب می‌گوید: «تأثیرات مخرب امواج الکترومغناطیسی دکل‌های فشار قوی بر سلامت ساکنان پوشیده نیست به‌ویژه اینکه اگر ولتاژ برق دکل‌ها یک هزاروات یا بالاتر و در شعاع ۲۰ تا ۵۰ متری انسان باشد، می‌تواند باعث بیماری شود.»

دکتر «نسیم اقبال» می‌گوید: «حضور در مجاورت این دکل‌ها تا شعاع ۵۰ متری زیان‌بار است و افرادی که در نزدیکی به دکل‌ها زندگی می‌کنند در معرض انواع بیماری‌های روحی، خونی، جهش‌های ژنتیکی و سرطان هستند. این مسائل از لحاظ علمی ثابت شده است.»

کد خبر 670094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha