همشهری‌آنلاین: سی ان ان گزارش داد پافشاری عراقی‌ها ممکن است باعث فروپاشی توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن شود

به گزارش تلویزیون سی ان ان، مهلت حضور نیروهای آمریکا در عراق رو به پایان است. طبق حکم سازمان ملل، نیروهای آمریکایی تا سی و یکم ماه دسامبر حق ماندن در عراق را دارند.

از این رو واشنگتن به بغداد فشار می‌آورد تا توافقنامه امنیتی را که مدت حضور آمریکا را تا سال دو هزار و یازده تمدید می کند،امضاء کند.

زین ورجی خبرنگار سی ان ان در گزارشی از بغداد درباره عوامل بن بست در حالیکه تصاویری از به آتش کشیده شدن آدمک‌های رایس و بوش در تظاهرات عراقی‌ها پخش می‌‌شد، گفت، مانند آدمک‌های بوش و رایس که اینجا به آتش کشیده شدند، توافقنامه میان واشنگتن و و بغداد نیز ممکن است فرو بپاشد.

کاندولیزا رایس تلاش زیادی کرده است تا رهبران عراقی را متقاعد کند اما عراقی‌‌ها حاضر نیستند پیش نویس این توافقنامه را امضاء کنند.

از جمله مباحث بحث برانگیز توافقنامه مذکور درخواست آمریکا برای مصونیت قضایی نیروهایش در عراق است.

رایان کروکر سفیر آمریکا در بغداد هشدار داده است در صورتیکه توافقنامه امضاء نشود، نیروهای آمریکایی فورا به پایگاه‌های خود عقب نشینی می‌کنند و در این صورت هیچ گونه عملیات امنیتی، لجستیکی، آموزشی یا پشتیبانی از عراقی‌ها صورت نخواهد گرفت. طبیعتا از مقامات بلند مرتبه مانند نوری مالکی نیز محافظت نخواهد شد و شبه نظامیان سرکوب شده نیز ممکن است بار دیگر تجدید قوا کنند.

زین ورجی افزود،مسئله دیگری که باعث پیچیده شدن اوضاع شده، انتقاد ایرانی‌ها از این توافقنامه است. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران گفته است آمریکا می‌خواهد عراق را تضعیف کند. اما رایس در پاسخ گفته است، من تصور می‌کنم عراقی‌ها قادرند بدون کمک ایرانی‌ها از منافع خود دفاع کنند

کد خبر 66538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز