سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آقای احمدی نژاد در گفتگوی مستقیم با مردم از شبکه یک سیما ضمن تبریک به ملت ایران به خاطر موفقیت‌های معنوی که در ماه مبارک رمضان کسب کرده است افزود:

این ماه با همه برکات و رحمتش آمد و خدا را سپاسگزاریم که مردم ایران به ویژه جوانان بهره های بسیاری از این ماه پربرکت بردند و فضای کشور سرشار از معنویت و عبادت شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور تصریح کرد: مهم ترین و اصلی‌ترین سرمایه انسان برای زندگی سعادتمند همین برکات معنوی است و آثار آن پاکی، دوستی و برادری میان انسان هاست و امیدوارم فضای کشور همواره اینگونه باشد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که وجه تمایز چهارمین سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سفرهای گذشته چه بوده است و دستاوردهای آن چیست گفت: یک ملت برای زندگی عزتمند نیازمند لوازمی است به ویژه اینکه ملت ایران ملتی آرمانی و فرهنگی است و منفعل نیست و برای جهانیان حرف دارد.

رئیس جمهور افزود: لازمه عزتمند زیستن و پیشرفت، حضور فعال در همه عرصه‌های داخلی و جهانی است، به ویژه اینکه در شرایط امروز جهان که زندگی ها به طور کامل به یکدیگر گره خورده است و بدون ارتباطات نمی توان زندگی کرد.

وی ارتباط میان ملل را مثبت دانست و تصریح کرد: بسیاری از ارزشها و استعدادها در زندگی اجتماعی بروز می کند و ملت ها باید در این فضا با یکدیگر تعامل داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: بیش از صد سال است که جهان اسیر یک اندیشه و مبانی نظری و نیز رفتار ویژه است که همه فضای اجتماعی و مسائل گوناگون را تحت تاثیر قرارداده است و همگان شاهد آثار آن هستیم.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد‌:‌ملت ایران نمی تواند این اندیشه و رفتار را که در صدد تحمیل خواسته های غیر قانونی یک گروه بر همه ملت هاست بپذیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ‌ملت ایران باید فضاهای کاذب را بشکند گفت: ما با جهان دعوا نداریم و باید از سازمان ملل متحد به عنوان بهترین مکان برای تبادل آراء‌ و تصمیم گیریهای جهانی استفاده کرد.

احمدی نژاد افزود: دموکراسی که برخی گروه ها مطرح می کنند باید در سازمان ملل متبلور شود اما شاهدیم که این سازمان به چه وضعی دچار شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل، فرصتی برای تعامل و گسترش ارتباطات

رئیس جمهور گفت: مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد یک فرصت برای تعامل و گسترش ارتباطات ، شنیدن حرف ها و اثر گذاری است و دولت نهم این فرصت را به خوبی شناخت و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

آقای احمدی نژاد با اشاره به سیر رو به گسترش برنامه‌های ارائه شده در چهار سال گذشته در نشست های این مجمع گفت: در سال اول حضور در سازمان ملل ، تبلیغات وسیعی علیه جمهوری اسلامی ایران شده بود و قدرت های بزرگ طوری تبلیغ کرده بودند که حاکم مطلقند ،کامل ترین شیوه زندگی را دارا هستند و هیچ کس دیگری در جهان حرفی برای گفتن ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به همزمانی سفر اول به نیویورک با استقرار نظامیان امریکایی در عراق و سرمستی آنان از اشغال این کشور و تبلیغات وسیع علیه برنامه هسته‌ای ایران افزود: ‌آنها در آن شرایط طوری تبلیغ کرده بودند که ملت ایران دارای پیام نیست و تسلیم اراده سلطه گران است و این مسئله را نه تنها رسانه‌ها، بلکه مسئولان سیاسی نیز اعلام می‌کردند.

احمدی نژاد گفت: در سفر اول لازم بود آن فضا را بشکنیم و اعلام کنیم که ملت ایران حاضراست ، حرف دارد و از حقوقش دفاع می کند و سلطه را نمی پذیرد.

رئیس جمهور به دومین سفرش به نیویورک و شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و افزود: در آن سفر درباره مسائل هسته‌ای کشور و دیگر مسائل به صورت جزئی تر افشاگری، و خطی را برای صحبت کردن با ملت امریکا علاوه بر ملت های جهان باز کردیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه سیصد میلیون نفر جمعیت امریکا چه بخواهند و چه نخواهند پایگاه و پایه سلطه در جهان هستند، لزوم سخن گفتن با آنها را یادآور شد و افزود: مردم امریکا در استضعاف کامل قرار دارند و با تبلیغات گسترده رسانه ای، نمی‌توانند اظهار نظر کنند و امیدی هم به آن ندارند.

 رئیس جمهور سومین حضورش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را یادآور شد و افزود: در آن نشست، بر سازوکارهای جهانی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت علامت سوال‌هایی گذاشتیم و ساختارها را زیر سوال بردیم.

احمدی نژاد با اشاره به چهارمین حضور خود در این نشست گفت: در نشست امسال، جمهوری اسلامی ایران وارد بحث های نظری شد و تغییر محل سازمان ملل و نگاه به مشکلاتی را که از جانب قدرت های بزرگ برای ساختارهای جهانی ایجاد می شود خواستار شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از سال اول تا چهارم حضور در سازمان ملل، تعداد و تنوع برنامه ها افزایش و ارتقا یافت افزود: در این سفرها از فرصت های پیش آمده از جمله حضور در دانشگاه کلمبیا که همه رسانه‌ها روی ایران متمرکز شدند ، استفاده شد.

احمدی نژاد گفت: در سفر اخیر به نیویورک شرکت کنندگان در نشست پنجاه گروه ضد جنگ امریکایی گفتند به ملت ایران بگویید کارهایی که دولت امریکا انجام می دهد، نظر مردم امریکا نیست.

اندیشه سلطه گر آمریکایی به پایان راه خود رسیده است

رئیس جمهور گفت: امروز اندیشه سلطه‌گر آمریکایی به پایان راه خود رسیده و ناچار است تغییر رفتار دهد.

آقای احمدی نژاد افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل مسئولان بسیاری از کشورها از ما سؤال می‌کردند که چه کرده اید، ملت و به ویژه جوانان کشورتان اینقدر در صحنه حضور دارند؟

وی گفت: استقبال از سخنان ملت ایران و نمایندگان این ملت در جهان روزافزون است و بسیاری از خبرنگاران در مجمع اخیر سازمان ملل برای مصاحبه ای کوتاه التماس می‌کردند.

آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل باید احیا شود افزود: اگرچه چند قدرت سازمان ملل را در اختیار دارند اما باید تلاش کنیم حرف خود را بزنیم.

وی گفت: هم اکنون بسیاری از رسانه‌های اصلی دنیا حرف های ما را مستقیم پخش می‌کنند و این موضوع را که حرف های ما به گوش کسی نمی رسد قبول ندارند.‌

احمدی نژاد با اشاره به اینکه مقدمة تغییر در شورای امنیت احیای مجمع عمومی است، گفت: کشورها ابتدا باید ترسشان بریزد، سپس خواست هایشان یکی شود و در آخرین مرحله این خواست ها عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس غیر متعهدها که در تهران برگزار شد برخی از تصمیمات عملیاتی شد، گفت: در این اجلاس خیلی کشورها فهمیدند که اگر باهم متحد باشند، اثرگذار خواهند بود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات با مسئولان کشورها با مطالب ضد و نقیض مواجه می شوید یا خیر؟ گفت: چند سال پیش فاصله بین مباحث آنها در جلسات خصوصی وعمومی بسیار زیاد بود و دائم می گفتند تحت فشاریم اما هم اکنون این فاصله ها خیلی کم شده است.

احمدی نژاد گفت: سال نخستی که در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردم، بسیاری از کشورها ما را تهدید می کردند که از مواضعمان دست برداریم اما هم اکنون ما را ستایش می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: در سال نخست سخنرانی قدرت های بزرگ علیه ما بود اما هم اکنون آنها اظهارات تندی بر ضد ما ندارند چرا که می دانند اظهارات تند مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. احمدی نژاد گفت: امروز می‌بینیم که حتی کشورهای کوچک، تهدیدهای قدرت های بزرگ را به مسخره می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بت کشورهای بزرگ باید شکسته شود و در ذهن دولت ها و حاکمان آنها فرو بریزد گفت: یکی از علائم شکسته شدن این بت ها روند رو به رشد سخنرانی های انتقادی در مجمع عمومی است به نحوی که رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه نظام سلطه سخنرانی تندی داشت و این طور اظهار کرد که با گذشت 63 سال از تأسیس سازمان ملل، وضع امروز به مراتب بدتر از 60 سال گذشته است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، دربارة‌ عضویت ایران در شورای امنیت گفت: این بحث را به عنوان آزمایشی برای نظام سلطه مطرح کردیم تا معلوم شود رفتار نظام سلطه چگونه است.

وی در خصوص ایجاد دفتر شورای روابط ایران و آمریکا گفت: از ماهیت این دفتر اطلاع دقیقی ندارم اما بالاخره این دفتر یک ان جی او است و موضوعیتی ندارد.

احمدی نژاد با اشاره به این که اندیشه سلطه‌گر آمریکایی به پایان راه خود رسیده و ناچار است تغییر رفتار دهد، افزود: در غیر این صورت امواج جهانی آنها را زیر پا له می کند.

رئیس جمهور گفت: در اجلاس مجمع عمومی چندین بار به صراحت گفتم که آنها باید به ایران به عنوان قطب اصلی تأثیرگذار در همه مناسبات جهانی توجه کنند چرا که ملت ایران حرف های نو و با مبانی مستحکم و انسانی دارند.

وی گفت: البته ملت های دیگر نیز حرف برای گفتن دارند اما فرصت بیان به آنها داده نمی شود.

منطق ملت ایران را ملت امریکا پذیرفته است

رئیس جمهور با اشاره به فشار رو به گسترش ملت آمریکا به مقامات کشورشان در اصلاح رفتار با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مطالبه جدی ،خاطر نشان کرد: منطق ملت ایران را مردم آمریکا پذیرفته اند.

به گزارش خبرنگار ما؛ احمدی نژاد در ادامه مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به سؤال درباره گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران خاطر نشان کرد: آمریکایی ها در ایران دفتر حفاظت دارند و البته در ماههای گذشته حرفهایی زدند که دنبال نکردند، معتقدم آنها منتظر تحولات انتخاباتی کشورشان هستند تا با نظم بهتری وارد صحنه شوند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره موضع جمهوری اسلامی در قبال آمریکا یادآور شد: موضع ایران موضعی رسمی است که بر اساس احترام متقابل و عدالت است.

وی افزود: هر دولتی که در امریکا به روی کار بیاید اگر بر این اصول پایبند باشد پاسخ ایران مثبت و در غیر این صورت پاسخ ما منفی است.

عرصه‌های جهانی عرصه تکامل و تعامل است

رئیس جمهور گفت: به نظر من ‌تحول اصلی در دیپلماسی با امریکا اتفاق افتاده و چون ارتباط با ایران مطالبه مردم امریکاست به همین دلیل هوشمندان انها همراه مردم صحبت می کنند تا رأیشان افزایش یابد.

احمدی نژاد افزود: ارتباط با مردم امریکا برقرار شده که این تعاملی عادلانه است و این اتفاق روی داده و باید روابط اصلاح شود تا عدالت برقرار گردد.

وی گفت: همواره آنها توهین آمیز و از موضع خیلی بالا با مردم ایران حرف می زنند اما اکنون پشت صحنه آنها خالی است و مردمشان به شدت علاقه مند به روابط با ایران هستند.

وی تصریح کرد:‌ شکل ظاهری این ارتباط بستگی به نوع ارتباط و تصمیم مسئولان امریکایی دارد.

رئیس جمهور گفت: باید جلوتر برویم و متناسب با شرایط و مبتنی با اصول رفتار کنیم.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که حضور نداشتن هیئت امریکایی را در هنگام سخنرانی خود، چگونه ارزیابی می کند گفت: این بی ادبی است و حضور ما نیز به این دلیل است که اگر حرفشان درست باشد استفاده کنیم اما اگر درست نباشد هم پاسخشان را بدهیم و از طرفی شاید آنها حوصله گوش دادن ندارند.

رئیس جمهور گفت: حضور نداشتن هیئت امریکایی در هنگام سخنرانی من در رسانه های آنجا واکنش داشت و آنها این موضوع را منفی جلوه دادند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه همه رفتارها در جهان نشان تنازع است گفت: ما برای روشن شدن حرفمان به آنجا می رویم و صحبت می کنیم اما آنها برای تنازع بقا رفتار می کنند که ما با آن مخالفیم.

وی تاکید کرد:‌ همه عرصه ها باید عرصه تکامل و تعامل باشد.

رئیس جمهور: مدعیان اصلاح جهان خود را هم نمی‌توانند اداره کنند

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا حل مسائل ما به حل و فصل مسائل با امریکا بستگی دارد گفت: آنها خودشان را هم نمی توانند اداره کنند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ایران می گوید اینها توخالی هستند و کسی را هم نمی توانند نجات دهند، تصریح کرد: نحوة رفتار آنها در کشورهای آسیای جنوب شرقی مثال خوبی برای این موضوع است؛ آنها این کشورها را نمونه ای از اوج صنعتی شدن اعلام می کردند در حالی که با یک مبادلة بانکی ثروت مردم این کشورها را بردند و مردم این کشورها اغلب کارگرند و در وضع خوبی زندگی نمی کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر ملتی پیروز است که متکی بر توان خود حرکت کند و تعامل سازنده هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در ایران اصل بر حرکت ارادة ملت است، گفت: چیزی که با ارادة ملی به دست آید ماندگار است اما کمک و عاریه، مصرف و تمام می شود.

احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص تورم و کنترل نقدینگی در کشور گفت: تورم در حالی داریم که در این شش ماه رشد نقدینگی صفر و حتی منفی بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تورم علت های دیگری هم دارد گفت: مهم چرخش نقدینگی است که اگر مانند خون در رگ های بدن درست حرکت کند مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: نسبت رشد اقتصادی ما به نقدینگی بالا نیست اما شبکة مدیریت نقدینگی مشکل دارد که برطرف کردن این مشکل جزئی از برنامة تحول اقتصادی دولت است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: شبکة پولی کشور باید پول را جمع آوری و درست توزیع کند در حالی که تاکنون مأموریت شبکة پولی ما کلی بوده است و به درد اقتصادی با رشد 8 تا 9 درصد نمی خورد.

وی افزود: در کنار لزوم تحول در نظام قدیمی شبکة پولی کشور، بخشی از علت تورم ساختاری و بخشی وارداتی است.

رئیس جمهور گفت: در این شش ماهه، یازده درصد کاهش واردات داشتیم اما ارزش واردات 28 درصد افزایش داشت که نشان می دهد بیشتر کالاهای وارداتی سرمایه ای بوده است.

وی تصریح کرد: قیمت ها در دنیا رشد داشته است که این افزایش قیمت جهانی به داخل کشور نیز منتقل می شود.

احمدی نژاد گفت: به عنوان مثال جنسی که در بازار ما قیمت آن صد تومان است و در خارج از کشور سیصد تومان به فروش می رسد، میل به رفتن دارد و این به آن معناست که قیمت داخل باید به آن سیصد تومان خارج برسد.

احمدی نژاد با بیان اینکه بخشی از مشکل تورم نیز به شبکة تنظیم نقدینگی بر می گردد گفت: اینکه بخشی از نقدینگی به عده ای داده شود و آنها مبلغ داده شده را پس ندهند و حتی در خارج از آنچه باید هزینه می کردند مصرف کنند ازجمله مشکلات است.

رئیس جمهور در خصوص برخورد با متخلفان بزرگ بانکی گفت: تصمیم گرفتیم به افرادی که به شبکه بانکی مبالغ زیادی بدهکارند مهلت بدهیم تا بدهی خود را در زمان مشخصی پرداخت کنند و اگر نیاورند از آنها شکایت و اسامی آنها منتشر خواهد شد.

احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا بدهکاران بزرگ بانکی شخصیت حقوقی دارند یا حقیقی گفت: البته آنهایی که مشکل دارند شخصیت حقیقی دارند، برخی هم که حقوقی هستند ماهیتشان حقیقی است.

وی با اشاره به لزوم اصلاح مقررات بانکی گفت: در حال سامان دهی برای جلوگیری از تبعیض در برخورد با متخلفان شبکة پولی هستیم که کار سختی است؛ چون پول، قدرت چانه زنی ایجاد می کند اما ما هم اکنون در سنگر آخر هستیم.

رئیس جمهور افزود: تاکنون برای اصلاحات در این بخش جلسات متعددی برگزار شده است تا شبکة بانکی و پولی کشور به روز و مشکلات برطرف شود.

منحنی تورم در شش ماهه اول امسال نزولی بوده است

رئیس جمهور با بیان اینکه منحنی تورم در شش ماهه اول امسال نزولی بوده است گفت: مسکن یک قلم عمده است که حرکتی رو به پایین را آغاز کرده است اما در بعضی از بخشها در اختیار ما نیست مگر اینکه با یارانه آن را مهار کنیم.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سؤالی در باره نرخ تورم در شش ماهه اول امسال گفت: عدد 22 و 3 دهم برای تورم واقعی نیست و در مجموع نرخ تورم در این مدت نزولی بوده است و برای نیمه دوم هم با مدیریت منابع دولت تلاش کردیم که جلو افزایش تورم را بگیریم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که با توجه به افت قیمت مسکن و کاهش سرمایه گذاری در این بخش آیا تولید دچار مشکل نمی شود گفت: گزارشها حاکی از آن است که تولید، رشد داشته و در شش ماهه اول امسال پروانه های صادر شده در شهرها 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است ضمن اینکه مشکلات بانکی مسکن مهر نیز حل شده است و بانکها آماده تسهیلات دهی هستند.

آقای احمدی نژاد افزود: ما در سه، چهار سال آینده باید سالی یک و نیم میلیون واحد مسکونی بسازیم تا پاسخگوی نیازهای انباشته شده کنونی و رشد جمعیت و اصلاح بافتهای فرسوده باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در روستاها در زمینه مسکن کارها خوب پیش رفته و در دولت نهم 500 هزار واحد مسکونی ساخته شده و 300 هزار واحد هم در دست اقدام است؛ بیشتر فشار در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ بوده که قیمت ها نیز در شهرها رو به کاهش است.

آقای احمدی نژاد گفت: نمی خواهیم سرمایه گذاری در بخش مسکن آسیب ببیند بلکه می خواهیم جلو سوداگری در این بخش را بگیریم، اولین بار است که قیمت مسکن پایین می‌آید.

رئیس جمهور با اشاره به کاهش نسبی قیمت مسکن تصریح کرد: قیمت مسکن یک روزه بالا نرفت و ما انتظار نداریم که به سرعت پایین بیاید ما به موازات این کار بورس را فعال کردیم تا منابع، آزاد، و در بخشهای سالم اقتصادی فعال شود.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سؤالی درباره ذخایر ارزی کشور گفت: خوشبختانه ذخایر ارزی بالایی داریم که در تاریخ کشور سابقه ندارد و برای چند سال مصرف کشور ارز در اختیار داریم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که ابهاماتی در حساب ذخیره ارزی مطرح می شود گفت: این ابهامات از طرف کسانی است که خودشان مسئول هستند و می دانند که حساب ذخیره ارزی با چه دقتی مراقبت می شود و چه سلسله مراتبی دارد.

آقای احمدی نژاد افزود: ما هیچ وقت نمی توانیم برای حساب ذخیره ارزی عددی بگوییم چرا که محرمانه است ولی دولت به جز مصوبات قانونی نمی تواند حتی یک دلار را بردارد چرا که قانون حد و مرزها را مشخص کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه دولت می تواند هزینه کند در قانون می آید و ما برای دو، سه سال اداره کشور ارز داریم.

انحراف چهار و یک دهم درصدی بنگاه های زودبازده قابل قبول است

 رئیس جمهور با بیان اینکه رقم واقعی انحراف بنگاه های زود بازده 4 و 1 دهم درصد است گفت:‌ به نظر من این آمار بسیار عالی و حاصل عملکرد خوب دستگاه ها، بدنه بانکی و نظارتهای صحیح است.

احمدی نژاد با اشاره به ضرورت وجود ثبات در سیاست ها و بازار گفت: لازمه ثبات در کشور ثبات در برنامه هاست نه اینکه آدمها و مدیران ثابت باشند. رئیس جمهور افزود: هر مدیری که می آید باید همان برنامه های گذشته را پیش ببرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه در برخی از کشورها سالی یک دولت عوض می شود گفت: چون ما براساس برنامه عمل می کنیم می توانیم افراد را ارزیابی کنیم و اگر کسانی نتوانند طبق برنامه عمل کنند کنار می‌روند.

وی ا فزود: ممکن است افرادی در خارج از برنامه عمل کرده باشند که مردم نیز تبعات آن را می‌دیدند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات در نحوه پرداخت یارانه بذر گندم گفت: این مشکل از دولت نبود بلکه مربوط به مصوباتی است که دولت می بایست آن را اجرا می کرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه در حوزه اجرا تغییرات عمده کمتر است و بیشتر تغییرات تاکتیکی است گفت: ‌برای تولید 15 میلیون تن گندم برنامه ریزی شده است اما زمانی که تصمیمی گرفته می شود که با این برنامه همخوانی ندارد مشکل ایجاد می شود.

رئیس جمهور افزود: در گذشته نیز این گونه مصوبات و تصمیم گیریها بوده و هم اکنون شدت گرفته و این در حالی است که دستگاه اجرایی باید قابلیت انعطاف داشته باشد.

احمدی نژاد درباره بنگاه های زودبازده گفت: ‌در شرایط امروز جامعه ما با نیروی انسانی فراوان نرخ بیکاری بالا و برنامه ریزی برای رشد بالای اقتصادی هیچ اقتصاددانی یافت نمی شود که بنگاه های زودبازده را به عنوان کار عالمانه و دقیق به رسمیت نشناسد.

وی بنگاه های زودبازده را اقدامی شناخته شده و پر کننده خلاء‌ها در دنیا دانست و گفت: البته نباید بنگاه های بزرگ نیز نفی شوند اما میزان سرمایه گذاری به ازای اشتغال ایجاد شده در بنگاه های بزرگ ده برابر بنگاه های کوچک است و بهره برداری از آنها هشت تا ده سال طول می کشد.

احمدی نژاد افزود: همچنین بنگاه های زودبازده یکی از بهترین ابزارها برای توزیع اقتصاد در سطح جغرافیایی است.

وی با بیان اینکه د ر کشورهای دیگر برای بنگاه های زودبازده وزارتخانه و بانک ویژه ایجاد می شود و سرمایه گذاری خاصی برای آن در نظر می گیرند گفت: در کشور ما برای این بنگاه ها بار اضافه ای بر بدنه اجرایی کشور گذاشته شد با این حال کار انجام شده بسیار عالی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه بنگاه های زود بازده در کل دنیا 25 تا 30 درصد انحراف دارند گفت:‌ در کشور ما انحراف 4 و 1 دهم درصد بوده است که به نظر من بسیار عالی است.

احمدی نژاد افزود: عدد 37 و 8 دهم درصد انحراف که در خصوص تعداد بنگاه های زودبازده اعلام شد عدد موردی و اولیه بود که نمی دانم چرا منتشر شده و عدد واقعی آن نیز حدود 16 درصد است.

وی با بیان اینکه 3 گروه برای بررسی 9 هزار بنگاه زودبازده تجهیز شدند گفت: آنچه مهم است انحراف رقم تسهیلات بنگاه های زودبازده است که معادل 4 و 1 دهم درصد تایید شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز عده ای با انگیزه های مختلف همه فضاها را آلوده می کنند گفت: نمونه آن بحث هایی است که در خصوص حساب ذخیره ارزی وجود دارد در حالی که می دانند هیچ دولتی نمی تواند ذخایر ارزی را اعلام کند به ویژه در خصوص کشور ما که می خواهند منابع ما را در جهان مسدود کنند.

احمدی نژاد افزود: عده ای می‌خواهند همه چیز را لجن مال و سیاه نمایی کنند.

دولت در حال پاکسازی ریشه‌ای فساد اقتصادی است

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی ها می خواهند همه چیز را سیاه و منفی جلوه دهند گفت: دولت در حال حاضر در حال پاکسازی ریشه‌ای فساد اقتصادی است.

آقای احمدی نژاد افزود: یک گروه از نمایندگان سال قبل آمدند و در خصوص بنگاههای زود بازده ابراز نگرانی کردند که ما به آنها گفتیم در هر جای کشور که خودتان می خواهید انتخاب کنید و گزارش دهید.

رئیس جمهور گفت: اما چرا این اتفاق می افتد؟ دو هدف دارند: سال گذشته چیزی حدود 95 تا 96 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شد از این مقدار 6 هزار میلیارد به بنگاههای زود بازده تعلق دارد.

آقای احمدی نژاد گفت: البته به نام بنگاههای زود بازده 7 هزار میلیارد تومان ثبت شده است؛ از سهم بنگاههای کوچک چون 20 درصدش را می توانستند به بنگاه های بزرگ بدهند.

رئیس جمهور افزود: من به رئیس کل بانک مرکزی گفتم از این 90 هزار میلیارد تومان چرا هیچ گزارشی نیست، اگر آنجا انحراف بیفتد خطرناک است.

آقای احمدی نژاد گفت: در بنگاههای کوچک 4 و یک دهم درصد انحراف اتفاق افتاده است آن را هم تلاش کنید صفر کنید چون کار شما نظارت بر وامهای پرداختی است.

رئیس جمهور افزود: واقعاً هم زحمت کشیدند که به 4 و 1 دهم درصد رسید.

آقای احمدی نژاد گفت: اما درباره آن نود هزار میلیارد تومان به ما گزارش دهید؛ موضوع این است که در آنجا مشکل اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور افزود: با این بحثهایی که شلوغ می کنند از طرفی به کار درست دولت ضربه می‌زنند و از طرف دیگر آدرس غلط می دهند و متخلفان اصلی را از دید ناظران پنهان می کنند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه به نظر من این کار زشت‌تر از کار اول است گفت: حالا به دولت تهمت می‌زنند و ... ، اشکال ندارد بالاخره در این دموکراسی شما ظاهراً اینها پذیرفته شده است.

رئیس جمهور افزود: اما فکر می کنید برای قدرت می توانید تهمت بزنید، این دولت هم که نمی تواند دائم جواب شما را بدهد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه بدتر از این پوشش دادن متخلف اصلی است گفت: یک نمونه متخلف اصلی این است که به یک نفر 110 میلیارد تومان دادند ، 10 تا از اینها می شود هزار تا، البته خیلی بیش از این هزار تاست، اینها با بدنه قدرت ارتباط دارند.

رئیس جمهور افزود: ما هم در حال مبارزه با آنها هستیم منتها سخت است ولی مطمئنیم به فضل الهی غلبه می‌کنیم.

آقای احمدی نژاد گفت: در حال حاضر در حال پاکسازی همه این مجاری فساد هستیم و از این پس نیز خواهیم بود ولی آنها با پوشش تبلیغاتی شان اینها را فراری می‌دهند.

به وزارت اقتصادگفتم برای اجرای طرح مالیات برارزش افزوده باآرامش پیش برود

رئیس جمهور گفت: در صحبتی که با وزارت اقتصاد داشتم درخصوص اجرای طرح اخذ مالیات بر ارزش افزوده تأکید کردم تا با آرامش به پیش بروند و جلسات ویژه‌ای با مردم، اصناف و تولیدکنندگان بگذارند.

آقای احمدی نژاد طرح مالیات بر ارزش افزوده را مصوبه قانونی مجلس و برای دولت لازم الاجرا دانست و افزود: لازمة‌ این کار این است که همه نظام ها و سیستم های خود را به روز تنظیم کنند و اگر چنین کنند مطمئناً بر مردم، تولیدکنندگان و اصناف فشار نخواهد آمد، در غیر این صورت فشار می‌آید.

رئیس جمهور با تأکید بر همدلی وزارت اقتصاد با مردم، اتحادیه‌ها و اصناف تصریح کرد: کشور مال مردم است و مردم هم می‌خواهند این مبلغ را بپردازند اما نمی خواهند که پرداخت آن خللی در زندگی شان ایجاد کند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اجرای این طرح از واردات و آنهایی که منشأ ورود کالا هستند گفت: ما با مردم امر پنهانی نداریم و نقطة تقابلی هم نداریم و نمی خواهیم به آنها فشار بیاید و مطمئناً در این زمینه با تدبیر پیش خواهیم رفت.

رئیس جمهور با تشریح و تعریف مالیات بر ارزش افزوده گفت: در برخی از کشورها این مقدار مالیات 30 تا 35 درصد است اما من خودم به مجلس تأکید کردم که این عدد را پایین بگذارد زیرا معتقدم همین 3 درصد هم برکت ویژه ای خواهد داشت و کار را جلو می‌برد.

احمدی نژاد وزارت اقتصاد را از فشار آوردن به اصناف و تولید کنندگان برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مدتی کوتاه پرهیز داد و افزود: برخی ها اصلاً نمی توانند چنین چیزی را محاسبه کنند و آن را در نظر بگیرند ما باید به آنها کمک کنیم و بی جهت به مردم فشار نیاوریم.

رئیس جمهور به تجربه موفق اصلاح مالیات ها در تعامل با اتحادیه ها اشاره و تصریح کرد: قبلاً در این زمینه با اتحادیه ها و اصناف بخش به بخش جلسه گذاشتیم و به نتیجه خوبی رسیدیم و در عمل هم دیدیم که مالیات های ما رشد خوبی داشته است.

احمدی نژاد اصلاح مالیات‌ها و طرح مالیات بر ارزش افزوده را چیز دیگری جدا از آنچه در طرح تحول اقتصادی است توصیف کرد و گفت: اجرای طرح تحول اقتصادی در این زمینه مسائل را خیلی شفاف و روان تر خواهد کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر پیگیری های ویژه دولت در خصوص کسانی که وام های سنگین می‌گیرند و از بازپرداخت آن خودداری می کنند، افزود: من برای اعلام اسامی این افراد هیچ نگرانی از تبعات فشارهای آن ندارم اما چون معتقدم که کاری بزرگ را در این زمینه شروع کرده ایم و می‌خواهیم ریشه‌ها را هدف قرار دهیم باید با آرامش پیش رویم تا کار را به انتها برسانیم.

احمدی نژاد تأکید کرد: ما به وقتش اگر این افراد پس از پیگیری‌ها، تسهیلات گرفته شده را بازپس ندهند اسامی شان را پس از شکایت به دادگاه در روزنامه ها اعلام می کنیم و در این زمینه هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس جمهور به کمک دولت به کشاورزان، صنعتگران و تولید کنندگان برای ارائه تسهیلات اشاره و تصریح کرد: در این زمینه کمیته ای تخصصی داریم و سرمایه گذاران به خوبی از آن مطلع هستند و همین کمیته مشکلات بیش از 1500 بنگاه را در دوران دولت نهم حل کرده است.

وی افزود: بحث ما در این زمینه بحث سرمایه‌گذاران واقعی نیست بلکه بحث یک عده ای است که تعدادشان کم است اما ارتباطات قوی دارند و با این ارتباطات قوی اخلال ایجاد می کنند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به فضا‌سازی منفی برخی ها در این زمینه گفت: برخی ها می خواهند با کور کردن صحنه مبارزه،مسیر مبارزه با این کارها را مختل کنند و بر همین اساس گاهی اسامی برخی افراد و بزرگان را با هدف اختلال در مسیر مطرح می کنند که جامعه نمی پذیرد و باور هم نمی‌کند.

تکمیل فرم اقتصادی خانوار، بزرگ ترین همه پرسی اقتصادی تاریخ بود

رئیس جمهور گفت: تکمیل فرم‌های اقتصادی خانوارها با استقبال بسیار خوب و زیاد مردم مواجه، و بزرگ‌ترین همه پرسی اقتصادی تاریخ انجام شد.

احمدی نژاد افزود: بیش از 63 میلیون نفر از هموطنانمان این فرم ها را تکمیل کرده‌اند و گمان می‌کنیم 7 میلیون نفر هم به علت نیاز نداشتن به یارانه به درخواست دولت این فرم ها را پر نکرده‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ با استقبال مردم و تکمیل دقیق این فرم ها از تعدادی از هموطنان که آنها را پر نکرده بودند نیز خواستیم برای تکمیل اطلاعات اقتصادی اقدام کنند.

احمدی نژاد افزود: مردم با این طرح همراهی کردند و علاقه‌مندند کشورشان خوب اداره و همچنین از اتلاف منابع جلوگیری شود.

وی گفت: به رغم تبلیغات منفی در این زمینه شاهد بودیم که مردم در این طرح شرکت خوبی داشتند و در اینجا از همه آنان تشکر می کنم و معتقدم یارانه ها باید به همه ارائه شود اما نه به صورت یکسان.

رئیس جمهور افزود: استقبال خوب مردم از ا ین طرح پشتوانه بسیار خوبی برای برنامه‌های دولت شده و رای قاطع مردم به طرح تحول اقتصادی به خصوص بخش یارانه‌ها بوده است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه هیچ کس تاکنون اصل اصلاحات اقتصادی را نفی نکرده است گفت: این اقدام یک پیروزی است که همه صاحبنظران نیز درباره این اصل اتفاق نظر دارند.

رئیس جمهور افزود: اصلاح پرداخت یارانه بدون تغییر قیمت‌ها معنی ندارد و باید شاهد جهشی در قیمت‌ها باشیم اما این جهش بستگی به رفتار اجتماعی و مدیریت دارد و در صورتی که مردم به مدیران کشور اعتماد کنند این جهش اندک خواهد بود در غیر این صورت با مشکلات مواجه خواهیم شد.

احمدی نژاد تصریح کرد: تورم، رشد قیمت پایدار مستمری است که به ملت فشار می‌آورد و از 15 سال پیش به طور متوسط 15 تا 16 درصد قیمت‌ها رشد داشته است و هر سال کسانی که درآمد ثابت دارند حدود 15 درصد از موجودی شان کاهش یافته و به ملاکان این رقم افزوده شده است.

وی بر چاره اندیشی برای تورم تاکید کرد و افزود: مشکلات ساختاری و هزینه‌های دولت از محل فروش نفت نیز از مشکلات تورم زاست که افزایش بیمه و تحریم ها امسال بر این مشکلات افزوده شد.

رئیس جمهور گفت:‌ اگر ساختار اقتصادی اصلاح شود تورم کاهش می یابد زیرا مصرف عمده کشور از تولیدات داخل است.

احمدی نژاد افزود: اجرای طرح تحول اقتصادی در مدت 6 ماه در مدلهای گوناگون با حضور صاحبنظران بررسی شده است.

رئیس جمهور گفت: هر گاه اجرای این طرح با قاطعیت اعلام می شود بازار متلاطم شده است اما اکنون بازار کشور آرام است و مصممیم که این طرح را اجرا کنیم و اکنون در صدد نهایی شدن آمارها هستیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه برای اجرای این طرح نیازی به ارائه لایحه به مجلس نیست گفت: در عین حال با تفاهم خوبی که میان دولت و مجلس وجود دارد این لایحه را به مجلس ارائه خواهیم کرد تا با یکدیگر آن را اجرا کنیم.

وی افزود: 60 درصد منابع حاصل از یارانه ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مردم ارائه می شود و 15 درصد آن به بخش های تولید، کشاورزی و صادرات تعلق می گیرد و 25 درصد دیگر نیز به هزینه های دولت اختصاص می‌یابد.

رئیس جمهور گفت:‌ طرح تحول اقتصادی با چارچوبهای قانونی تنظیم شده است و نیمه آبان آمار اخذ شده از مردم نهایی خواهد شد.

احمدی نژاد افزود: با بررسی های انجام شده و بررسی اطلاعات اقتصادی 40 میلیون نفر از شرکت کنندگان در این طرح، برآورد ما این است که باید یارانه ها به حدود 53 میلیون نفر از هموطنانمان ارائه شود.

به دهک‌های اول، 50 تا 70 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می‌شود

رئیس جمهور گفت: با اجرای طرح تحول اقتصادی، به دهک‌های اول که شامل طبقات محروم روستایی می‌شود، 50 تا 70 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می‌شود.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه پرداخت یارانه‌ها در 6 تا 7 دهک درآمدی در 2 مرحله و سه توزیع جغرافیایی در نظر گرفته شده است افزود : در سه دهک دوم نیز به هر نفر 45 تا پنجاه هزار تومان پرداخت می‌شود.

رئیس جمهور تعداد هر خانوار را در این طرح تا 6 نفر اعلام کرد و افزود: میزان دقیق یارانه مستقیم به هر نفر در لایحه ای که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند نیامده است و این میزان با بررسی‌های نهایی و مشخص شدن دهک های مورد نظر به طور مشخص در نظر گرفته می‌شود.

احمدی نژاد همچنین گفت: در این لایحه نظام جامع تامین اجتماعی نیز دیده شده است.

رئیس جمهور با قدردانی از مردم به خاطر ارائه اطلاعات صحیح در فرم های اطلاعات اقتصادی خانوارها گفت: بنابراعلام رئیس مرکز آمار ایران، با بررسی‌های انجام شده در پایگاه‌های مختلف، نود و نه و سی وچهارصدم درصد اطلاعات ارائه شده درست بوده است.

احمدی نژاد افزود: اگرچه تطابق اطلاعات اقتصادی ارائه شده مردم با پایگاه های مختلف کار سختی است، اما با بررسی‌های صورت گرفته تا کنون می‌توان اعلام کرد که 96 درصد این اطلاعات نیز صحیح اعلام شده است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره برخی نگرانی ها از ارائه این اطلاعات گفت: مردم ایران، مردم بسیار فهیمی هستند و اطمینان دارم اگر روزی به هر علت برای کشور مشکلی پیش بیاید و به مردم گفته و از آنها خواسته شود به هر شکل به دولت کمک کنند، به طور قطع مردم به دولت کمک خواهند کرد و ما از این بابت نگرانی نداریم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تلاش مجلس شورای اسلامی در ماه‌های اخیر برای ورود بیشتر به مسائل کشور گفت : جایگاه مجلس از نظر قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین، جایگاه والایی است، اما در عین حال براساس قانون اساسی قوای کشور مستقل و مکمل هم هستند.

احمدی نژاد افزود : مجلس بدون قوه اجرایی و دولت بدون قوه مقننه نمی توانند وجود داشته باشند و باید هماهنگ عمل کنند ، البته باید حدود و مرزهای میان قوا رعایت شود ، به این معنی که دولت نباید در قانونگذاری و مجلس نباید در اجرا دخالت کنند، این کار درست نیست و آسیب وارد می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت برای اجرای بودجه سال 87 مصوب مجلس به شکلی که آثار تورمی نداشته باشد تحت فشار است افزود : مجلس در اظهار نظر آزاد است اما در مورد اجرا مرز وجود دارد ، زیرا قانون را مجلس تصویب می‌کند و اجرا با دولت است.

احمدی نژاد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی را درباره افزایش 10 درصدی ظرفیت پذیرش دانشگاه های مهم و مادر کشور، خوب ندانست و گفت : این کار شأن مجلس نیست زیرا تمام وضع دانشگاه‌ها را به هم می‌زند.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری دقیق آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی کشور در سال جاری همچون سال‌های گذشته گفت : این آزمون همچون قانون سال 69 اجرا می شود و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

احمدی نژاد اعتراض شماری از نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را در باره نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌ها و پاسخ های ارائه شده از سازمان سنجش آموزش کشور را یادآور شد و افزود: با این بررسی‌ها مشخص شد که ابهامات در مورد برخی معترضان درست نبوده است و به علت بالاتر رفتن سطح دانشگاه های کشور، حق افراد زبده تر داده شده است و آنها پذیرفته شده اند.

رئیس جمهور ورود مجلس به حوزه اجرا را باعث خراب شدن کارها دانست و گفت: از یک احساس ایجاد شده ای برخی ها استفاده کردند که هزینه هایش روی دوش دولت می افتد و حق عده زیادی ضایع می شود و این کار خوبی نبود.

احمدی نژاد با اشاره به افزایش پنجاه هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی کشور در سال تحصیلی جدید گفت : این مسئله کاری بنیادی است که با تبلیغات آن را در ذهن جوانان کشور شکستند.

رئیس جمهور این تبلیغات را درست ندانست و گفت : برای چه فضاسازی و ده درصد به ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در سال 87 اضافه می کنید؟ سال آینده چه می کنید؟ اینکه در نظام آموزش عالی کشور اخلال ایجاد می کنید، هزینه اش را چه کسی باید پرداخت کند؟

احمدی نژاد با بیان اینکه نباید قانون را دور زد، دخالت در اجرا را مغایر قانون اساسی دانست و گفت: این کار فشار به دولت و جوانان مملکت است، درحالی که امسال برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها، رایانه ای و بسیار شفاف و اعتراض ها هم در مقایسه با سالهای گذشته خیلی کمتر بود.

نظام سلطه غربی در حال دست و پا زدن است

رئیس جمهور قطعنامه چهارم علیه ایران را بی خاصیت خواند و گفت: این نوع اقدامات دست و پا زدن نظام سلطة غربی برای دفاع از خود و حفظ خود است.

آقای احمدی نژاد افزود: نظام سلطه زمانی تلاش کرد ایران، قدرتمند نشود اما از یک سال و نیم پیش به این نتیجه رسید که نمی تواند و از آن موقع تا کنون ساختارهایی را که متضمن وجود خود آنهاست می خواهند حفظ کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران از سنگین ترین تحریم ها به ویژه تحریم های بانکی عبور کرده است، گفت: آنها در این مرحله هم شکست خوردند.

وی فلسفة وجودی شورای امنیت را به بن بست رسیده خواند و گفت: صدور چنین قطعنامه هایی آبرو ریزی بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این قطعنامه مذاکرات 1+5 را پیچیده‌تر نمی‌کند، گفت: آرایش سیاسی به سرعت تغییر می‌کند و حتی اگر قطعنامة دیگری صادر کنند تأثیری در روند حوادث ندارد.

احمدی نژاد افزود: آنها هر کاری علیه ایران توانستند کردند و شاید ژست‌های همراه با تهدید بگیرند اما قادر به اجرا نیستند.

وی گفت: سیاست ما در این شرایط ثابت است چرا که اصول روشنی دارد. احمدی نژاد گفت: همواره بر مبنای قانون و عدالت آمادة گفتگو هستیم.

احمدی نژاد دربار اولتیماتوم وزیر خارجه فرانسه افزود: یک زمانی آنها روز به روز اولتیماتوم می‌دادند اما اکنون برای 2 ماه بعد اولتیماتوم می‌دهند.

رئیس جمهور گفت: چون ما در رفتارمان صادق هستیم ثابت عمل می کنیم و از مواضعمان دفاع خواهیم کرد و اگر مانند آنها پشت پرده چیز دیگری داشتیم کلاه سرشان می گذاشتیم و می گفتیم همه را ببرید.

آمریکا و کشورهای دنباله رو مدتها دلار بدون پشتوانه خرج کردند

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات اخیر در نظام اقتصادی امریکا گفت: امریکا و کشورهای دنباله روی آن مدتها دلار بدون پشتوانه خرج، و تورم و کسری های خود را به دیگر کشورهای دنیا منتقل کردند.

آقای احمدی نژاد افزود: اکنون ظرفیت دنیا پر شده و این مشکلات به اقتصاد امریکا برگشت کرده و خودش را نشان داده است.

رئیس جمهور ظلم تاریخی دولتمردان امریکایی را از دیگر دلایل مشکلات اقتصادی این کشور برشمرد و گفت: نظام های مبتنی بر غیرحق و ظلم، ماندنی نیستند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به مشکلات جامعه امریکا گفت: در امریکا هم اکنون 80 میلیون فقیر زندگی می کنند که 40 میلیون نفر آنها زیر خط فقر قرار دارند اما دولت امریکا این مسئله را اعلام نمی کند، امریکایی ها هم به مردم خودشان و هم به سایر ملتها ظلم کرده اند و مناسبات دنیا را یک طرفانه و ظالمانه طراحی کردند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که بحران اقتصادی امریکا چه تبعاتی برای ایران دارد گفت: ما امروز در شورای راهبردی اقتصادی دولت بحث مفصلی داشتیم و قرار شد کمیته هایی در 4 بخش تاثیر این مسئله را بر اقتصاد ما بررسی کنند که البته این تاثیر کم است.

احمدی نژاد همچنین بر لزوم صیانت از ذخایر ارزی تاکید کرد و گفت: آنها ورشکست می شوند اما ما باید از ذخایر خود صیانت، و راه را برای انتقال سرمایه های ایرانی های مقیم خارج از کشور نیز به حساب های ارزی داخل کشور فراهم کنیم.

رئیس جمهور در پایان این گفتگوی زنده تلویزیونی با تشکر از ملت ایران برای همراهی های خوب خود با دولت، از مجلس برای همکاری در طرح تحول اقتصادی قدردانی کرد و گفت: بهتر است هر چه زودتر ا ین طرح را اجرا کنیم.

احمدی نژاد تصریح کرد:‌ بنده به عنوان مسئول دولت خودم را آماده کرده‌ام که این دولت زمین بخورد که البته اینگونه نمی شود اما کار باید انجام شود و نباید این کار را به مسائل مقطعی مثل انتخابات و سیاست گره بزنیم.

رئیس جمهور گفت: باید بال و پر کشور را باز کنیم و بگذاریم کشور پرواز کند.

نظام سلطه غربی در حال دست و پا زدن است

رئیس جمهور قطعنامه چهارم علیه ایران را بی خاصیت خواند و گفت: این نوع اقدامات دست و پا زدن نظام سلطة غربی برای دفاع از خود و حفظ خود است.

آقای احمدی نژاد در ادامه سخنانش افزود: نظام سلطه زمانی تلاش کرد ایران، قدرتمند نشود اما از یک سال و نیم پیش به این نتیجه رسید که نمی تواند و از آن موقع تا کنون ساختارهایی را که متضمن وجود خود آنهاست می خواهند حفظ کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران از سنگین ترین تحریم ها به ویژه تحریم های بانکی عبور کرده است، گفت: آنها در این مرحله هم شکست خوردند.

وی فلسفة وجودی شورای امنیت را به بن بست رسیده خواند و گفت: صدور چنین قطعنامه هایی آبرو ریزی بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این قطعنامه مذاکرات 1+5 را پیچیده تر نمی کند، گفت: آرایش سیاسی به سرعت تغییر می کند و حتی اگر قطعنامة دیگری صادر کنند تأثیری در روند حوادث ندارد.

احمدی نژاد افزود: آنها هر کاری علیه ایران توانستند کردند و شاید ژست های همراه با تهدید بگیرند اما قادر به اجرا نیستند.

وی گفت: سیاست ما در این شرایط ثابت است چرا که اصول روشنی دارد.

احمدی نژاد گفت: همواره بر مبنای قانون و عدالت آمادة گفتگو هستیم.

احمدی نژاد دربارة اولتیماتوم وزیر خارجه فرانسه افزود: یک زمانی آنها روز به روز اولتیماتوم می دادند اما اکنون برای دو ماه بعد اولتیماتوم می‌دهند.

رئیس جمهور گفت: چون ما در رفتارمان صادق هستیم ثابت عمل می کنیم و از مواضعمان دفاع خواهیم کرد و اگر مانند آنها پشت پرده چیز دیگری داشتیم کلاه سرشان می گذاشتیم و می گفتیم همه را ببرید.

آمریکا و کشورهای دنباله رو مدتها دلار بدون پشتوانه خرج کردند

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات اخیر در نظام اقتصادی امریکا گفت: امریکا و کشورهای دنباله روی آن مدتها دلار بدون پشتوانه خرج، و تورم و کسری های خود را به دیگر کشورهای دنیا منتقل کردند.

آقای احمدی نژاد افزود: اکنون ظرفیت دنیا پر شده و این مشکلات به اقتصاد امریکا برگشت کرده و خودش را نشان داده است.

رئیس جمهور ظلم تاریخی دولتمردان امریکایی را از دیگر دلایل مشکلات اقتصادی این کشور برشمرد و گفت: نظام های مبتنی بر غیرحق و ظلم، ماندنی نیستند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به مشکلات جامعه امریکا گفت: در امریکا هم اکنون 80 میلیون فقیر زندگی می کنند که 40 میلیون نفر آنها زیر خط فقر قرار دارند اما دولت امریکا این مسئله را اعلام نمی کند، امریکایی ها هم به مردم خودشان و هم به سایر ملتها ظلم کرده اند و مناسبات دنیا را یک طرفانه و ظالمانه طراحی کردند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که بحران اقتصادی امریکا چه تبعاتی برای ایران دارد گفت: ما امروز در شورای راهبردی اقتصادی دولت بحث مفصلی داشتیم و قرار شد کمیته‌هایی در 4 بخش تاثیر این مسئله را بر اقتصاد ما بررسی کنند که البته این تاثیر کم است.

احمدی نژاد همچنین بر لزوم صیانت از ذخایر ارزی تاکید کرد و گفت: آنها ورشکست می‌شوند اما ما باید از ذخایر خود صیانت، و راه را برای انتقال سرمایه های ایرانی های مقیم خارج از کشور نیز به حساب های ارزی داخل کشور فراهم کنیم.

رئیس جمهور در پایان این گفتگوی زنده تلویزیونی با تشکر از ملت ایران برای همراهی‌های خوب خود با دولت، از مجلس برای همکاری در طرح تحول اقتصادی قدردانی کرد و گفت: بهتر است هر چه زودتر ا ین طرح را اجرا کنیم.

احمدی نژاد تصریح کرد:‌ بنده به عنوان مسئول دولت خودم را آماده کرده‌ام که این دولت زمین بخورد که البته اینگونه نمی شود اما کار باید انجام شود و نباید این کار را به مسائل مقطعی مثل انتخابات و سیاست گره بزنیم.

رئیس جمهور گفت: باید بال و پر کشور را باز کنیم و بگذاریم کشور پرواز کند.

کد خبر 65231

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز