مجموع نظرات: ۲
یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

بیشتر افراد بر اساس آموزه‌های قدیمی از خواص زیاد گیاهان دارویی استفاده می‌کنند؛ اما حالا چند سالی می‌شود که برچسب دمنوش به دم کرده و عصاره این گیاهان زده شده و شکل مدرن به خود گرفته است.

دمنوش جینسینگ

به گزارش همشهری آنلاین، گیاهان دارویی سال‌های متمادی در فرهنگ ایران و ایرانی نقش داشته و تقریباً بخشی از این گیاهان همواره در آشپزخانه یا گنج‍ه‌های اکثر ایرانی‌ها وجود داشته و مردم بر اساس آموزه‌های قدیمی از خواص زیاد آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما حالا چند سالی می‌شود که برچسب دمنوش به دم کرده و عصاره این گیاهان زده شده و شکل مدرن به خود گرفته است. دمنوش‌ها همان جوشانده‌های مادربزرگ‌ها که هرکدام برای یک درد یا بیماری خوب هستند، امروز در بسته‌بندی‌ها و فرم‌های کیسه‌ای یا باز در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

جینسینگ

ریشه جینسینگ حاوی میزان قابل توجهی از ویتامین‌ها و موادمعدنی است. این گیاه حافظه را تقویت می‌کند و استرس و خستگی را رفع می‌کند. علاوه بر این ریشه این گیاه باعث تقویت ریه‌ها می‌شود و اضطراب و مشکلات مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد. دمنوش این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و شما را در برابر بیماری‌ها ایمن می‌کند.

موجب تقویت حافظه، افزایش قدرت جسمانی، شادابی و نشاط، قدرت تحمل و پایداری، رفع بی‌خوابی، کاهش عوارض یائسگی، مداوای مشکلات جنسی، رفع خستگی ضعف و بی‌حالی، افزایش قدرت سیستم قلبی و  عروقی، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم فشار و سطح قند، تنظیم سوخت‌وساز بدن و مداوای سرماخوردگی می‌شود. جلوگیری از پیری زودرس و رفع افسردگی از دیگر خواص این گیاه است. این گیاه تومورها را از بین می‌برد و باعث افزایش طول عمر می‌شود.

جینسینگ بیش از آنکه به عنوان شفابخش استفاده شود، گیاهی حفاظتی و پیشگیری کننده است. برای تهیه چای جینسینگ، آب را بجوشانید و مقداری از ریشه خشک شده جینسینگ (حدود یک تا ۳ گرم) را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید به مدت بیست تا سی دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می‌توانید مدت زمان بیشتری آن را بجوشانید و نیمی از آب آن تبخیر شود.

بهتر است روزانه دو یا سه فنجان از این چای بنوشید. مصرف یک تا دو گرم پودر جینسینگ خالص و مرغوب در روز توصیه شده است. اگرچه جینسینگ معمولا بی‌خطر است، اما عوارض جانبی نیز دارد. سردرد، بی‌قراری، مشکلات خواب، بی‌نظمی ضربان قلب، تحریک‌پذیری، تنگی نفس، اسهال، استفراغ و خون‌دماغ شدن از عوارض جانبی آن است.

توجه: همان‌طور که ذکر شد این گیاه نقش درمانی ندارد و برای افرادی که به برخی بیماری‌ها مبتلا هستند، مخصوصا اگر دارو مصرف می‌کنند، مناسب نیست و باید از مصرف مقدار زیاد یا طولانی مدت جینسینگ پرهیز کنند. مبتلایان به فشارخون بالا، بیماران قلبی، مبتلایان به اندومتریوزو، شیزوفرنی، دیابت و بیخوابی نباید از این گیاه مصرف کنند. همچنین چون جینسینگ شبیه هورمون استروژن عمل می‌کند، زنان باردار و شیرده از مصرف آن منع شده‌اند. کسانی که آسپیرین، وارفارین و داروهای کاهش دهنده فشارخون مصرف می‌کنند، نباید جینسینگ مصرف کنند. باید از مصرف سایر مواد محرک مانند چای، قهوه، و نوشابه‌های کولادار همراه با جینسینگ خودداری نمود.

شاه‌توت

عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. فلاونوئیدهای موجود در این میوه و خانواده آن پروتئین‌های خاصی را فعال و حافظه را تقویت می‌کنند.

هلیله سیاه

این گیاه معروف به «اکسیر طول عمر» و بومی کشور هند است که برای درمان بیماری‌های متعدد از آن استفاده می‌شود. تقویت کننده حافظه، معده، مانع سفید شدن مو، مؤثر در هضم غذا، کاهش دهنده بیماری آسم، ملین و درمان یبوست و ناراحتی‌های چشمی، تصفیه‌کننده خون، برطرف‌کننده سیاهی دور چشم است. جویدن روزانه مقداری از آن به صورت ناشتا، بیماری‌های متعدد از جمله بواسیر، قولنج، یبوست و آسم را درمان می‌کند.

شب‌ها قبل از خواب یک دانه هلیله سیاه را تکه تکه کنید (پودر نکنید) و مقداری ماست روی آن بریزید، و مخلوط کنید سپس آن را قورت دهید. بدون ماست احتمال دارد مزه تلخ آن گلوی شما را اذیت کند. بنابراین اگر همراه ماست خورده شود بهتر است. خاصیت هلیله سیاه شست‌وشوی کامل معده، صاف کردن خون و دفع سموم از بدن و در نتیجه افزایش قدرت بینایی است.

منبع: کتاب دمنوش و درمان

کد خبر 648623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha