همهشری آنلاین: روسای هیئت های پنج کشور ساحلی دریای خزر، در اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی این دریا در شهر آستراخان روسیه، خواستار افزایش همکاری‌ها و تحکیم مناسبات میان همسایگان این دریا شدند.

به گزارش ایرنا،اجلاس همکاریهای مشترک اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر روز جمعه در شهر آستراخان روسیه گشایش یافت.

علی سعیدلو معاون اجرایی رییس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس، برپایی این کنفرانس مشترک را محصول تمایل فزاینده منطقه ای در جهت گسترش همکاریها بین کشورهای دریای خزر دانست.

وی افزایش سطح همگرایی و امکان ایجاد نهادهای دائمی در منطقه را در جهت منافع کشورهای ساحلی دریای خزر عنوان کرد.

وی گفت: ایران تقویت همکاری و گسترش مناسبات با همسایگان در این دریا را با جدیت دنبال می کند و حامی ایجاد یک نهاد دایمی منطقه ای در خصوص همکاریهای مشترک اقتصادی کشورهای ساحلی خزر است. این نهاد که ترکیب، شرح وظایف و اختیارات آن از طریق همفکری ورایزنی کشورهای ساحلی تعیین خواهد شد، می تواند بعنوان ارگانی جهت هماهنگ کردن ، تنظیم و نظارت بر حوزه های مختلف همکاریهای اقتصادی کشورهای ساحلی عمل کند.

وی افزود: ایجاد چنین سازمانی بمعنای توافق کشورهای ساحلی بر لزوم اتخاذ یک نگاه کلان، جامع و فرابخشی به مسایل دریای خزر و ابعاد مختلف همکاریها در این دریا است. اتخاذ چنین رویکردی می تواند راهگشای بسیاری از مسایل این دریا از جمله در زمینه حفاظت از ذخایر ارزشمند بیولوژیک این دریا باشد.

معاون اجرایی رییس جمهوری کشورمان ادامه داد:‌ پیچیدگی و در هم تنیده بودن ابعاد زیست محیطی‌، انسانی ، اقتصادی و حقوقی موضوعات دریای خزر، اتخاذ چنین رویکرد نوینی به مسایل این دریا را ضروری ساخته است. بر عهده ما بعنوان مقامات اجرایی کشورهای ساحلی است که با ایجاد چنین نهادی راه را بر تبلور و تحقق اراده کشورها و ملتهایمان باز کنیم.
 
معاون اجرایی رییس جمهوری اسلامی ایران، ایجاد صندوق سرمایه گذاری و بانک مشترک و نیز ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای پیگیری توافقات و مصوبات را ضروری دانست.

سعید لو در بخشی دیگر از سخنانش گفت:‌از مذاکره کنندگان مسایل محیط زیست و همچنین منابع آبزیان این دریا می خواهیم دو موضوع آلودگی آب و اکوسیستم شکننده این دریا را با جدیت و دقت مورد بررسی قرار داده و با توجه به فوریت و اهمیت این مسایل ، راه حل هایی مناسب را که در کوتاه مدت قابل انجام و اثربخش باشند، برای این مشکلات پیدا کنند.

ویکتور زوبکوف معاون نخست وزیر روسیه نیز در این اجلاس، گفت: افزایش همکاریها در دریای خزر باعث امنیت و ثبات بیشتر در این منطقه می شود.

وی توسعه همکاریهای مشترک را زمینه تقویت و اتخاذ مواضع مشترک در سطوح منطقه ای و بین المللی دانست.
معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به وجود امکانات و ظرفیت ها در این دریا، همکاریها را بسود منطقه دانست.

در ادامه این اجلاس، روسای هیاتهای اقتصادی کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان نیز در ارتباط با افزایش همکاریها در سطوح مختلف بین کشورهای ساحلی تاکید کردند.

کد خبر 64769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز