گروه شهری: معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی اعلام کرده است دور جدید بررسی آلودگیهای میکروبی دریای خزر به منظور تعیین بار آلودگی‌های میکروبی و دستیابی‌ به راهکارهای مدیریتی برای تأمین سلامت شناگران مناطق ساحلی خزر آغاز شده‌است.

به گزارش همشهری، در حالی که محمدباقر نبوی، معاون محیط‌زیست دریایی از بررسی‌های جدید سازمان متبوع خود برای تعیین بار آلودگی دریای خزر خبر می‌دهد، مدیرکل محیط‌زیست استان گیلان چندی پیش در گفتگو با همشهری از تبدیل‌شدن دو رودخانه اصلی استان گیلان یعنی «زرجوب» و «گوهر رود» به کانال فاضلاب خبر داد و اعلام کرد فاضلاب‌های عفونی بدون هیچ گونه سیستم تصفیه‌ای به طور مستقیم وارد آبهای سطحی و رودخانه‌های استان می‌شوند، روندی که سالهاست آغاز شده و به رغم آن که سبب شیوع صدها بیماری در استان شده همچنان ادامه دارد.

این همان نکته‌ای است که مدیرکل محیط زیست استان مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار همشهری آن را نشانه رفته و افزوده بود علی‌رغم همه هشدارهای زیست‌محیطی سالانه بیش از 1017 میلیون مترمکعب فاضلاب وارد خاک و آبراه‌های استان مازندران  می‌شود. البته این تنها مسئولان محیط زیست استان‌های شمالی نبودند که نسبت به پیامدهای خطرناک ورود فاضلاب به طبیعت سرسبز شمال هشدار می‌دادند که تشکل‌های زیست‌محیطی غیردولتی و کارشناسان عرصه محیط‌زیست نیز بارها نسبت به ورود پساب‌های صنعتی، کشاورزی، شهری و بیمارستانی به دریای خزر هشدار داده و اعلام کرده بودند این فاضلاب‌ها از یک سو حیات آبزیان خزر را با مشکل جدی مواجه ساخته و از سوی دیگر باعث شیوع صدها بیماری به ویژه بیماری‌های پوستی و گوارشی در میان شهروندان شمالی شده است.

به گزارش همشهری، هر چند انتظار می‌رفت از مدتها پیش مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست برای سالم‌سازی آبهای ساحلی خزر چاره‌ای بیندیشند با این همه، گفته‌های معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌‌تواند نقطه آغازی برای مقابله با این معضل زیست‌محیطی شمال کشور باشد معضلی که اگر به حال خود رها شود می‌تواند سلامت شهروندان شمالی و آبزیان خزر را با خطر جدی مواجه و به یک بحران تبدیل کند.

محمدباقر نبوی در گفتگو با فارس در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تعیین بار آلودگی آبهای خزر تصریح کرده است: بازدیدهایی از منطقه صورت گرفته و 16 ایستگاه در 16 شهر ساحلی خزر در 3 استان گلستان، مازندران و گیلان انتخاب شده است که نمونه‌گیری‌‌ها برای انجام آزمایش‌های میکروبی از این ایستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته وی براساس آخرین بررسی‌ها ی  انجام شده در شناگاه‌های خزر، شاخص آلودگی موضعی ناشی از ورود فاضلاب‌های خانگی بیشتر از سایر آلودگی‌هاست.

کد خبر 21759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز