پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات از انتخاب 2 ساله ‌ایران به عنوان رئیس کمیسیون منابع زنده دریای خزر خبر داد

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، محمد قاسمی ظهر امروز در اولین جلسه شورای هماهنگی مدیران و کارشناسان شیلات استان مازندران از کاهش 10 درصدی حق بیمه صیادان در سال جاری و افزایش 10 هزار تنی تولیدات شیلاتی از برنامه تدوین شده در سال گذشته خبر داد.

وی با اشاره به اینکه دریای خزر به عنوان مرکز بسیار مهم زیستی آبزیان تلقی می‌شود از انتخاب ایران به مدت دو سال به عنوان رئیس کمیسیون منابع زنده دریای خزر خبر داد.

قاسمی خاطر نشان کرد: این فرصت بسیار مناسبی است تا در جهت برنامه‌ریزی و حفظ منابع دریای خزر تلاش کنیم.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه این کمسیون در انستیتو بین‌المللی ماهیان خاویاری افزود: این کمسیون فعالیت مربوط به مدیریت منابع دریای خزر را به عهده خواهد داشت.

قاسمی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال الگوی مصرف گفت: باید در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های شیلاتی به آن توجه جدی داشت و آن را عملی کرد.

وی با اعلام این مهم که در آیین‌نامه اجرایی حدود 48میلیارد تومان اعتبار برای کاهش 10 درصدی حق سهم بیمه صیادان در نظر گرفته شده است، بیان داشت: به منظور کمک به این قشر زحمتکش و فعال جامعه و رونق و درآمد مطلوب‌تر برای این شغل مصوب شد که از سال 88 حق سهم بیمه صیادان که در گذشته 27 درصد بود، به نحوی تغییر کند و طی آن، 10درصد را دولت پرداخت کند و 17درصد باقی مانده را صیادان برای بیمه صیادی خود بپردازند.

مدیر کل شیلات استان مازندران نیز با بیان اینکه براساس قانون برنامه‌ریزی سال گذشته باید حدود 46 هزار تن مجموعه تولیدات شیلاتی در آبزی‌پروری و صید و صیادی استحصال شود، گفت: با تلاش مجموعه شیلات توانستیم 56 هزار و 691 تن تولید داشته باشیم که 10 هزار تن نسبت به اهدف کمی برنامه سال گذشته جلو هستیم.

حسن حبیب نژاد، همدلی و تلاش مضاعف را از جمله مسائل زمینه‌ساز این مهم دانست و با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال الگوی مصرف، اصلاح شیوه‌های نادرست مصرف در حفظ منابع برای آیندگان را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: درست مصرف کردن و بهینه مصرف کردن را باید در فرهنگ کاری خود نیز مورد توجه قرار داده و سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را بر این اساس تدوین کنیم و با اصلاح شیوه‌های مختلف مصرف، انرژی کمتری را برای تولید بیشتر هزینه کنیم.

حبیب‌نژاد با بیان این نکته که در سال پایه برنامه پنجم توسعه هستیم، بر ارزیابی عملکرد گذشته مدیران و تحلیل برنامه‌های آینده آنان تاکید کرد و خواستار توجه بیشتر آنان به بحث ترویج فعالیت‌های شیلاتی شد.

وی افزود: توانمند کردن واحدها و تشکل‌ها در دستور کار قرار گرفته و معاونت‌ها باید برنامه‌هایی اتخاذ کنند تا بخش بیشتری از کارها را تفویض و به کارشناسان واگذار کنند.

حبیب‌‌نژاد با بیان اینکه باید نگاه ما به تولیدکنندگان نگاه بهره‌ورانه، ترویجی و نگاه افزایش تولید در سطح باشد، گفت: تولید معیشتی جامعه تولیدکنندگان برای ما تهدید است و باید فعالیت‌های خود را به سمت اقتصادی کردن فعالیت‌های مجموعه تولیدکنندگان هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 30 درصد از ظرفیت‌های شیلاتی استان عملیاتی شد، بیان داشت: باید برای عملیاتی‌ کردن 70درصد دیگر سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیر کل شیلات مازندران با تاکید بر توجه بیشتر مدیران به تولید و صنایع بازار و با اشاره به تغییر چرخه اجتماعی مردم و حرکت آنان به سمت آپارتمان‌نشینی اظهار داشت: باید تلاش شود تا ماهی به صورت بسته‌بندی و بهداشتی و آماده طبخ به مردم عرضه شود و با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید فعالیت‌های شیلاتی را نیز ارتقا دهیم.

کد خبر 79168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز