شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اشاره به احتمال وقوع سونامی در دریای خزر گفت: ریسک سونامی در خزر بر اثر فرایندهای زمین لغزش بالا است.

به گزارش مهر همایون خوشروان با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر مشخص شده است که دریای خزر از نظر بروز زمین لرزه و ایجاد امواج سهمگین حاصل از زمین لرزه مخاطراتش در حد حوزه‌هایی مانند اقیانوس‌های هند و آرام نیست ولی با توجه به شیبی که در بخش جنوبی دریا وجود دارد احتمال وجود زمین لغزش‌هایی است که در صورت بروز، این زمین لغزش‌ها می‌توانند امواجی را ایجاد کنند که حدود یک تا دو متر ارتفاع خواهد داشت و سونامی را در دریای خزر به صورت کاذب ایجاد و توسعه دهد.

وی به مکان سونامی اشاره کرد و افزود: مطالعات ما نشان می‌دهد که  سواحل مشرف به بندر انزلی تا منطقه رضوان شهر و همچنین منطقه میان رامسر تا نوشهر به دلیل قرارگیری گودال جنوبی خزر در برابر مخاطرات سونامی از پتانسیل‌های بیشتری برخوردار هستند.

خوشران با تاکید بر اینکه سواحلی که ما در آن قرار گرفتیم از نظر ویژگی‌های تکتونیکی بسیار فعال هستند، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته آنالیز اطلاعات ایستگاه‌های اندازه‌گیری پارامترهای دریایی است و ما بر اساس آنالیزهایی که انجام شد پی بردیم که این شرایط به وجود می‌آید.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر به فشارهای پلیت‌های اوراسیا و عربستان در منطقه ایران اشاره کرد و ادامه داد: دریای خزر را در کف به 6 حوزه تکتونیکی تقسیم کردیم که مثلث رشته کوههای البرز، "کپه داغ" و رشته کوههای قفقاز گودال جنوبی خزر را احاطه کرده است. ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که کانون زلزله‌ها در بخش شمالی گودال یعنی ناحیه عمیق خزر است که همان مرحله فرو رانش را تایید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: زلزله‌هایی که در بخش کوه‌های البرز اتفاق می‌افتد در حاشیه دریای خزر است و معمولا کانون‌های آنها کم عمق است و در بخش خشکی هستند و در عرصه دریا حضور ندارند از این رو احتمال وقوع سونامی را کم می‌کند زیرا سونامی زمانی اتفاق می‌افتد که زلزله در دریا اتفاق افتاده باشد و باعث جابجایی زمین شود.

خوشروان یادآور شد: اگر این جابجایی اتفاق نیفتد طبیعی است هیچ موجی شکل نمی‌گیرد چون امواج برشی زلزله در محیط آب قابلیت هدایت را ندارند و فقط در زمانی که باعث جابجایی کف شوند می‌توانند موج ایجاد کنند و باعث سونامی شوند.

وی از تمهیدات لازم برای مقابله با پدیده سونامی خبر داد و گفت: منطقه حریم دریا متعلق به دریا است و هر موقع که دریا بخواهد این حریم را اشغال می‌کند از این رو در حد امکان از ساخت و ساز در حریم دریا جلوگیری می‌شود. ضمن آنکه در این زمینه اطلاع رسانی لازم به مردم صورت گرفته است.

کد خبر 82478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز