همشهری آنلاین: رئیس مرکز ملی مطالعات اقیانوس شناسی از راه اندازی سامانه هشدار سونامی در دو منطقه کشور خبر داد و گفت:

به دلیل وجود دو منبع سونامی در حوزه اقیانوس هند و دریای حاشیه‌ای آن اقدام به راه اندازی سامانه هشدار سونامی با همکاری کشور کشور کرده‌ایم.

وحید چگینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پدیده سونامی همانند پدیده زلزله به طور ناگهانی ایجاد می‌شود، گفت: مطالعات نشان داده است که پدیده سونامی هر 60 سال اتفاق می‌افتد اما این موضوع نشان دهنده پیش بینی وقوع سونامی نیست از این رو نیاز است تا به سامانه‌های هشدار سونامی مجهز شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجهیزاتی از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان هواشناسی، موسسه ژئو فیزیک، سازمان نقشه برداری و موسسه مطالعات زلزله شناسی ایران در برخی سواحل نصب شده است، ادامه داد: این مرکز با همکاری ستاد بحران اقداماتی در زمینه نصب سامانه‌های هشدار انجام داده است که امیدواریم با تامین تجهیزات لازم گام‌های موثری در زمینه تکمیل این پروژه برداشته شود.

چگینی اظهار داشت: این مرکز به منظور بررسی پدیده سونامی در دریای عمان اقدام به نصب و راه اندازی لرزه نگاری کف دریا در مناطق چابهار و هرمزگان و مراکز نزدیک به دریای عمان کرده است. ضمن آنکه شبکه لرزه نگاری خشکی نیز در حال تکمیل است.

رئیس مرکز ملی مطالعات اقیانوس شناسی از اقدام کشورهای عمان، پاکستان، یمن و هند در زمینه نصب سامانه‌های هشدار سونامی خبر داد و به مهر گفت: به دلیل اینکه بیشترین خطرات احتمالی از سونامی متوجه این کشورها است از این رو اقداماتی را در این راستا انجام داده اند.

چگینی از همکاری ایران با پنج کشور در زمینه راه اندازی سامانه هشدار در حوزه اقیانوس هند خبر داد و گفت: ایران با همکاری کشورهای هند، اندونزی، مالزی، تایلند و استرالیا اقدام به راه اندازی سامانه هشدار سونامی در اقیانوس اطلس و دریای اطراف می‌کند.

وی ادامه داد: دو منبع سونامی در اقیانوس هند و دریای حاشیه‌ای یعنی دریای عمان وجود دارد که در سوماترای اندونزی و مکران عمان واقع شده است. از آنجایی که خلیج فارس دارای عمق کمی است در صورت بروز سونامی در معرض خطر قرار دارد از این رو اقدام به راه اندازی سامانه هشدار با همکاری این کشورها کرده‌ایم.

کد خبر 82960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز