چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

هفته‌نامه‌ی دوچرخه: شهر سنندج، مرکز استان کردستان، سرزمین کوه و موسیقی و رنگ، حالا و در هفتمین سال، به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» معرفی شد.

سنندج

زمستان سال گذشته، هفتمین فراخوان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب اعلام شد.

شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه‌ی کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت می‌کند. برنامه‌های هر شهر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

به گزارش خبرنگار دوچرخه و به نقل از ایسنا، با اعلام فراخوان  هفتمین دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در زمستان ۱۳۹۹، شهرهای متقاضی شرکت در این برنامه اقدام به مستند کردن فعالیت‌های کتاب‌خوانی خود کردند و با اعلام فراخوان ارسال آثار ۱۹۲ شهر از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به دوره‌ی گذشته ۱۱ درصد بیش‌تر در این برنامه حضور داشتند. در این دوره استان‌های کرمانشاه با ۱۴ شهر، فارس با ۱۳ شهر و استان‌های البرز، مازندران، هرمزگان، خراسان رضوی با ۱۲ شهر بیشترین شهرهای شرکت‌کننده در این برنامه را به خود اختصاص دادند.

مراسم معرفی «هفتمین پایتخت کتاب ایران»  دوشنبه ۶ دی  ۱۴۰۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها،  علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و قانعی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

با رأی هیئت داوران از میان ۱۹۲ شهری که در این برنامه شرکت کرده بودند، شهر سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران انتخاب و معرفی شد و لوح افتخار و تندیس پایتخت کتاب ایران را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. علاوه بر شهر سنندج، شهرهای بم، اوز، نجف‌آباد و سمنان نیز با رای هیئت داوران این رویداد به عنوان شهرهای خلاق کتاب‌خوانی ایران در سال ۱۴۰۱ معرفی شدند.

در شش دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌اند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند.

کد خبر 646585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha