هفته‌نامه‌ی دوچرخه > نفیسه مجیدی‌زاده: حالا درست وسط روزهای امتحان ایستاده‌ایم؛ در حالی که هرلحظه ممکن است وضعیت تغییر کند و امتحان و مدرسه، غیرحضوری شود. البته نباید برای ما فرقی داشته باشد، چون نمی‌توانیم روی احتمالات برنامه‌ریزی کنیم، پس پیش به‌سوی برنامه‌ریزی درست!

عكس: عليرضا طهماسبي/ آرشيو عكس روزنامه‌ي همشهري

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر «کمال حیدری»، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که باید درباره‌ی اومیکرون تجدید نظر کنیم، می‌گوید: «تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها یک پیشنهاد است، اما ستاد ملی کرونا باید تصمیم‌گیری کند. البته می‌شود با دستورالعمل‌های قبلی هم برای این مراکز اقدام کرد، اما چون پروتکل‌ها به‌درستی رعایت نمی‌شوند، پیشنهاد ما تعطیلی است که در نهایت ستاد ملی کرونا با رعایت تمام جوانب تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

حالا این خبر و هرچه امتحان تا الآن داده‌اید (خوب یا بد) را فراموش کنید؛ اصلاً در روزهای امتحان نباید یک لحظه هم به گذشته بازگشت. افسوس‌خوردن برای ثانیه‌های رفته هیچ فایده‌ای ندارد؛ پس در لحظه زندگی کنیم و خودمان را برای امتحان‌های بعدی آماده کنیم.

  • تا راحت‌تر بگذرد

کارشناسان آموزشی برای یادگیری درس‌ها و بهتر گذراندن شب‌های امتحان، پیشنهادهایی دارند که بعضی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

۱. مطالب آموزشی و ابزاری را که برای هردرس در اختیار دارید، طبقه‌بندی کنید. مثلاً کتاب، دفتر، جزوه‌ی کمک آموزشی یا هرامکان دیگری. سپس همه را به‌نوبت مطالعه کنید. تکرار خواندن درس‌ها از جزوه‌های گوناگون باعث ثبت آن‌ها در حافظه‌ی شما می‌شود. حتی می‌توانید برگه‌های امتحانی گذشته‌تان را مرور کنید و پاسخ‌های اشتباه را پیدا کنید.

۲. اگر زمانِ کمی برای امتحان دارید، فقط وقتتان را برای مرور درس‌ها، خواندن مطالب کلیدی و یادداشت‌ها بگذارید.

۳. سؤال‌ها را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. یکی از بهترین راه‌های موفقیت در امتحان‌ها، تقسیم‌کردن سؤال‌ها به قسمت‌های کوچک‌تر است تا بتوانید جزئیات سؤال را متوجه شوید.

سپس قسمت‌های کلیدی سؤال را پیدا کنید، چون این کلیدواژه‌ها به شما در پاسخ‌دادن به روش صحیح کمک می‌کند.

۴. تصویر ذهنی مثبتی از خودتان بسازید و به موفقیت خودتان امیدوار باشید. جنبه‌های منفی را هم فعلاً فراموش کنید.

۵. می‌توانید از تکنیک خلاصه‌برداری استفاده کنید؛ یعنی عبارت‌ها، مفاهیم و موضوع‌های کلیدی متن را یادداشت کنید، به‌طوری که در مرور مطالب، با نگاه‌کردن و خواندن خلاصه‌ها، همه‌ی مطالب خوانده شده برایتان یادآوری شود.

۶. اگر شب‌ها هشت ساعت بخوابید، حافظه‌ی شما بهتر عمل می‌کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند، چون خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی، به بازسازی نیاز دارد و خوابیدن، تنها راه مؤثر برای این مسئله است.

۷. ورزش سبک روزانه را فراموش نکنید یا دست‌کم کمی پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی باعث آزادشدن اندورفین در مغز می‌شود و نشاط را به شما برمی‌گرداند.

۸. پس از هر۳۰ تا ۵۰‌دقیقه مطالعه، به خودتان ۱۰‌دقیقه استراحت بدهید و از این زمان‌های استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید. در این زمان‌های استراحت، سراغ بازی‌های رایانه‌ای نروید چون این مسئله باعث می‌شود مطالبی که خوانده‌اید، به‌خوبی جذب ذهن نشوند.

۹. می‌توانید بعضی درس‌ها را آنلاین، همراه با دوستان خود، مطالعه کنید و قسمت‌هایی را که مشکل دارید از آن‌ها بپرسید.

۱۰. آن‌چه را که می‌خوانید، بفهمید یا حداقل آن را به زبان خودتان از اول توضیح بدهید. برای یادگیری بهتر باید فهم و درک واقعی از موضوعی که می‌خوانید، داشته باشید.

  • ساده بخورید

اما تغذیه در روزهای امتحان بسیار مهم است؛ قرار نیست تغذیه‌ی متفاوت یا عجیبی داشته باشید.

«ایمان هدایی» کارشناس تغذیه و بهداشت به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «این‌روزها توصیه‌کردن برای تغذیه چندان آسان نیست، اما برای داشتن تغذیه‌ی مناسب، گاهی فقط کافی است بعضی از مواد غذایی را اصلاً نخورید. مثلاً خوردن دوغ ترش یا فست‌فودها را فراموش کنید. شیرینی‌ها و تنقلات را هم کنار بگذارید، چون این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به‌نظر برسند، اما این قابلیت در آن‌ها کوتاه‌مدت است و پس از مدتی احساس خستگی بیش‌تری به شما خواهند داد. در عوض می‌توانید از مواد غذایی سالمی که در خانه دارید استفاده کنید.

یادتان باشد در روزهای امتحان، آب فراوان بنوشید و البته خوردن صبحانه را فراموش نکنید. اگر امکانش را دارید، در صبح امتحان یک تخم‌مرغ یا یک لیوان شیر بخورید. چای کم‌رنگ بنوشید و اگر احساس خستگی کردید، به‌جای نوشیدن قهوه، استراحت کنید و کمی بخوابید.

خوردن غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به‌دلیل تأثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.»

متخصصان تغذیه معتقدند رژیم غذایی غنی از پروتئین، میوه و سبزی تازه، به جهت تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی، لبنیات به‌ویژه شیر، از بهترین برنامه‌ی غذایی برای دانش‌آموزان در طول امتحان‌هاست.


عکس: علیرضا طهماسبی/ آرشیو عکس روزنامه‌ی همشهری

کد خبر 647214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha