به گفته محققان، یک رژیم غذایی سالم و کمی ورزش برای کاهش علائم آرتروز مفید است.

فواید گردو

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از ساینس‌دیلی نوشت: تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن از اسید گالیک، آنتی اکسیدانی که در گردو، چای سبز و سایر گیاهان یافت می‌شود، استفاده کردند و مکانیسم کششی سلول‌های غضروفی انسان را که از زانوهای مبتلا به آرتروز گرفته شده بود، به کار بردند که کشش‌هایی را که هنگام راه رفتن اتفاق می‌افتد تقلید می‌کند.

این ترکیب نه تنها نشانگرهای التهاب آرتروز را در سلول‌ها کاهش داد، بلکه تولید پروتئین‌های مورد نظر را که به طور معمول در غضروف سالم یافت می‌شود، بهبود بخشید.

یافته‌ها نشان می‌دهند که می‌توان روش جدیدی برای درمان سلول‌های غضروفی استخراج‌شده از بیمار برای رشد سلول‌ها یا بافتی برای کاشت مجدد ایجاد کرد.

«هانین ابوشرخ»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «ما دریافتیم ترکیب حرکت کششی با اسید گالیک نشانگرهای التهابی را کاهش می‌دهد، بدین معنا که می‌توانیم روند آرتروز را معکوس کنیم.»

برای این مطالعه، محققان سلول‌های غضروفی آرتروز را از زانوهای اهدایی که در طی جراحی تعویض مفصل در بیمارستان منطقه‌ای پولمن برداشته بودند، جمع‌آوری کردند. آنها سلول‌ها را در آزمایشگاه کشت دادند و ابتدا شش ماده غذایی آنتی اکسیدانی یا محصولات تغذیه‌ای از جمله ویتامینویتامین E و کورکومین را آزمایش کردند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند؛ رادیکال‌های آزاد، اتم‌های ناپایدار ناشی از استرس اکسایشی هستند که می‌توانند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برسانند.

آزمایشات آزمایشگاهی اسید گالیک را به عنوان مؤثرترین آنتی اکسیدان برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در سلول‌های غضروف آرتروز پیشنهاد کردند. محققان سپس اسید گالیک را به کار بردند و با استفاده از یک دستگاه cytostretcher، کشش را اضافه کردند. آنها کشش را تا ۵ درصد تعیین کردند، سطحی که با کشش زانوهای انسان هنگام راه رفتن مطابقت دارد.

این ترکیب نشانگرهای التهابی معروف به متالوپروتئینازهای ماتریکس را کاهش داد. کشش و اسید گالیک بیان دو پروتئین خاص غضروف را نیز افزایش دادند.

آرتروز، شایع‌ترین اختلال اسکلتی عضلانی در جهان است که غضروف مفاصل را از بین می‌برد و باعث درد و محدودیت حرکت می‌شود. هنوز هیچ درمان کاملی برای این بیماری وجود ندارد و درمان‌ها از تجویز مُسکن‌ها تا جایگزینی مفصل مصنوعی با جراحی را شامل می‌شود، اما حتی جراحی به بیمار اجازه نمی‌دهد تا به دامنه کامل حرکت بازگردد.

این مطالعه شواهدی را اضافه می‌کند که نشان می‌دهد خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان و ورزش کردن می‌تواند خوب باشد، اگرچه محققان هشدار می‌دهند که اسید گالیک نباید به عنوان یک درمان معجزه‌آسا دیده شود و هر اقدامی باید تنها با مشورت با پزشک انجام شود.

کد خبر 644443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha