طبق برنامه کنونی نیروی هوایی، ناوگان ۶۲ فروندی اف۱۴ تا سال ۲۰۳۰ در خدمت باقی خواهند ماند. اگرچه در کشور ما هواپیمای اف -۱۴ در اختیار نیروی هوایی می‌باشد، ولی اصلی‌ترین شرح وظیفه این هواپیما انجام ماموریت‌های رهگیری می‌باشد. در واقع اف-۱۴ یک هواپیمای جنگنده شکاری رهگیر و دارای خصوصیات منحصر به فرد است.

هواپیمای شکاری رهگیر اف-۱۴

به گزارش همشهری آنلاین،  اف-۱۴ هواپیمای رهگیر بال متحرک ساخت شرکت گرومن ایالات متحده آمریکا است که در نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی ایران فعالیت داشته‌است.  اف-۱۴ می‌تواند ماموریت‌های گشت هوایی، اسکورت، شناسایی، کشف، رهگیری و انهدام را انجام دهد. این هواپیما دارای طول ۱۰/۱۹ متر، عرض ۹.۵۴ (در حالت بال باز)، ارتفاع ۴.۸۸ متر، حداکثر سرعت ۲.۳۴ ماخ، سقف پرواز ۵۰۰۰۰ پا و برد پروازی ۳۲۰۰ کیلومتر می‌باشد. رادار کنترل آتش این هواپیما توانایی کشف ۲۴ هدف و اصابت قراردادن حداکثر ۶ هدف را دارد.

آشنایی با  اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران
آخرین بروزرسانی تام‌کت توسط نهاجا

پیشینه

هواپیماهای اف-۴ فانتوم ۲، نورثروپ اف-۵ و پی-۳ اوریون توانایی مقابله با هواپیمای میگ-۲۵ به‌دلیل سرعت و سقف پرواز بالا را نداشتند.  و نیروی هوایی ایران چندین اف-۴ فانتوم ۲ دی را در مقابله با میگ‌ها از دست داده بود.

در تابستان ۱۹۷۲ ایران موافقت کرد که کل هزینه تحقیقات و تمام هزینه راه‌اندازی خط تولید هواپیما را به شرکت گرومن پرداخت کند. ایران سفارش خرید ۷۱۴ موشک فینیکس را نیز به آمریکا داد که تا زمان انقلاب، تعداد ۲۸۴ فروند از آن‌ها تحویل داده‌شده بود. بعد از انقلاب دولت آمریکا تحویل این موشک را لغو کرد.

آشنایی با  اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران

جنگنده‌های تحویل شده به ایران از شماره ۳–۶۰۰۱ تا شماره ۳–۶۰۷۹ سریال‌بندی شدند.

پیروزی‌های حاصله در جنگ ایران و عراق

آشنایی با  اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران

اف ۱۴ تام کت های ایرانی در طول جنگ ۸ ساله ۱۶۰پیروزی هوایی به دست آوردند. با توجه به اطلاعات ایستگاه‌های شنود و فرکانس‌های دریافتی هواپیمای خفاش (یک هواپیمای سی-۱۳۰ مجهز به سامانه‌های شنود که قبل از انقلاب توسط ایران خریداری شد) و لاشه‌های کشف شده:

  • ۲۳ پیروزی در مقابل مدل‌های مختلف میگ ۲۱
  • ۵۸ پیروزی در مقابل مدل‌های مختلف میگ ۲۳
  • ۹ پیروزی در مقابل مدل‌های مختلف میگ ۲۵
  • ۳۴ پیروزی در مقابل داسو میراژ اف۱
  • ۲۳ پیروزی در مقابل سوخو سو-۱۷
  • ۱ پیروزی در مقابل هلیکوپتر میل می-۲۴
  • ۳ پیروزی در مقابل کرم ابریشم
  • ۵ پیروزی در مقابل توپولف-۲۲
  • ۱ پیروزی در مقابل توپولف-۱۶
  • ۲ پیروزی در مقابل میگ-۲۷
  • ۳ پیروزی در مقابل میراژ-۵
  • ۱ پیروزی در مقابل هواپیمای سوپر اتاندارد
  • ۲ پیروزی نیز جنگنده دشمن شناسایی نشد.
آشنایی با  اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران
نماواره اف ۱۴ تام کت ایران

بومی‌سازی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران از سال ۱۹۸۲ اقدام به ساخت قطعات یدکی و تعمیر قطعات معیوب این جنگنده در داخل ایران نمود. واحد مهندسی و اورهال نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته کلیه کارهای مربوط به سرویس و نگهداری هواپیما از جمله تعمیرات سنگین را به مرحله خودکفایی برساند.  ایران هم‌اکنون توانایی تولید کل قطعات و تجهیزات این هواپیما را دارا می‌باشد.

پس از پایان جنگ، ذخیرهٔ موشک‌های فونیکس اف۱۴ به شدت کاهش یافت و ایران با کمک روسیه موشک فکور را برای به‌کارگیری به جای فونیکس بر روی تامکت تولید کرد.

آشنایی با  اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران

پروژه شهید بابایی

در سال ۲۰۰۸، معاونت عملیات نیروی هوایی ایران نقشه راه ارتقای اف۱۴ را تا سال ۲۰۲۰ منتشر نمود. جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی نیروی هوایی وظیفه یافت با تمام پیمانکاران غیرنظامی با تفویض مسئولیت سامانه‌های مورد نیاز، فناوری و قطعات یدکی را فراهم نماید.

کار در آشیانه بازآماد اف-۴ فانتوم در فرودگاه مهرآباد آغاز شد و پس از ۳۶ ماه کار، پرواز ۳۰ دقیقه‌ای آزمایشی را در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲ انجام داد. آزمایش‌های پروازی بیشتری صورت گرفت و در آوریل سال ۲۰۱۲ به اسکادران ۸۲ تاکتیکی تحویل داده شد.

تعدادی از اف-۱۴ها مجهز به رادار بومی شدند و بقیه نیز با همان رادار قبلی یعنی ای‌ان/ای‌دابلیوجی-۹ کاملاً بهینه‌سازی شده رادار قدیمی از پردازنده‌های CPU ضعیفی بهره می‌بردند و کاملاً به روز شده‌اند؛ و همچنین قطعات الکترونیک قدیمی به‌ویژه قطعات مربوط به رادار AN/AWG-۹ و قطعات مربوط به سامانه مهمات با قطعات سبک‌تر و سریع‌تر تعویض شده‌اند و همچنین سامانه جنگ الکترونیک AN/ALQ-۱۰۰ با تعویض آنتن، پروسسور، تحلیلگر و سامانه پیش‌تقویت با قطعات جدید به روز شد و کل سیم‌بندی شکاری نیز تعویض شده و مقرهای ۱ و ۸ برای افزودن قابلیت حمل MIM-۲۳C یا R-۷۳E تقویت شده‌است. افزون بر این یک سامانه ناوبری داخلی، سامانه رادیو UHF/VHF و بعضی قطعات دیگر نصب شده‌اند. الکترونیک پرواز تغییرات عمده ای یافت.

قابلیت بعدی حمل بمب به این جنگنده افزوده شده‌است. سیستم کنترل آتش جنگنده بهینه شده و سامانه ناوبری اینرسیایی جدید و سامانه هشدار دهنده راداری RWR ارتقا یافت. بدنه کاملاً از اشعه ایکس ری(X-ray) گذشته و تمامی مشکلات بدنه رفع شده‌است. موتورها بهینه‌سازی شده‌اند و مشکلات قبلی آن برطرف شده؛ و در آخر این جنگنده به موشک‌های هوا به هوای جدید از جمله فکور ۹۰، ویمپل ار-۷۳، ویمپل ار-۲۷ مجهز شده‌است.

در سال ۲۰۱۳ سه فروند دیگر به اسکادران ۸۲ تحویل داده شد. آن‌ها اکنون در این پایگاه به عنوان آلرت واکنش سریع (QRA) در حال خدمت می‌باشند. درسپتامبر سال ۲۰۱۴ مرکز بازآماد پایگاه هشتم شکاری نمونه دیگری را تحویل داد. طبق برنامه کنونی نیروی هوایی، ناوگان ۶۲ فروندی اف۱۴ تا سال ۲۰۳۰ در خدمت باقی خواهند ماند.

آشنایی با  اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران
دومین رنگ استتار

کد خبر 639617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 94
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    93 31
    کار خوبی که ایران انجام داد با آمدن این جنگنده بودکه باعث شدخودآمریکاهم دیگهf14نداشته باشه. بااین بروزرسانی امریکائیها موندن چه جوری قطعاتش توایران یاساخته شده یا تعویض.
    • احمد IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      50 15
      دوست عزیز آمریکا سال ۲۰۰۴ این جنگنده رو دیگه از رده خارج کرده و ازش استفاده نمی کنه.
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      43 8
      جالب اینجاست که تنها مدل شبیه به تامکت ، اف ۲۲ است که آمریکا به هیچ کس نداده
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    52 27
    خسته نباشید دلاوران ،
    • احمد IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      29 22
      دوست عزیز آمریکا خودش سال ۲۰۰۴ این جنگنده رو بازنشسته و از رده خارج کرد.
    • نیما IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      30 4
      با درود؛ این درست نیست که آمریکا f-14 رو به هیچ کشوری نداده. میلش بود که هم‌پیمانانش بخرن. اما به دلیل‌های گوناگون مانند قیمت و یا انگیزه‌های راهبردی نخریدن. کارشناسان اسراییلی هم F-14 و F-۱۵ رو بررسی کرده و F-15 رو برگزیدن. در آن زمان ایران به امید اینکه پس از F-14 افزون بر F-16های خریداری شده، توانایی خرید F-18 و نیز F-15 رو هم خواهد داشت، به دلیل داشتن عمق استراتژیک یا راهبری و نیز بنیه‌ی مالی خوب اقدام به خرید F-14 کرد. اما اسراییل به دلیل عمق راهبردی کم، نیاز به جنگنده‌ای داشت که در درگیری‌های نزدیک چابک و مانورپذیر باشه. کارشناسانشون با آزمایش‌هایی که روی هر دو انجام دادن گفتن F-14A در دوربرد تواناست اما در درگیری نزدیک (یا داگفایت) به دلیل موتور ضعیف و وزن زیاد، لختی زیادی داره و F-15 نسبت به اون بسیار برتر هست و نیز ارزان‌تر. بنابر این داستان این نیست که آمریکا F-14 رو به هیچ کشوری جز ایران نخواست بفروشه. داستان اینه که از اون کشورهایی که میل فروش بهشون داشت تنها ایران خریدار شد.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    48 63
    جنگنده به این خوبی را چرا میخاد باز نشسته کنید هیف نیست اگه این جنگنده را ارتقا بدید از اف۳۵هم قوی تره مگه نمیشه این جنگنده را در ایران تولید کرد
  • مجید IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    93 98
    بخدا خلبانایی که ایران داره اگه یه f35بدن دستشون دیگه هیج کشوری نمیتونه باشون مقابله کنه،گرچه با استعدادی که خلبانای مادارن همین الانشم باهمین f14های قدیمی بهترین جنگنده های f35یا سوخورا میترکونن
    • اردشیر IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      64 18
      آقا مجید ببخشید اطلاعات شما از جنگنده ها چقد هست که راحت میگین اف۱۴ ایرانی می‌تونه اف ۳۵رو بترکونه؟ اف۱۴ هواپیمایی هست که پنجاه سال پیش ساخته شده وسال۲۰۰۶ از نیروی هوایی آمریکا بازنشسته شده وعملا در تمام دنیا کنار گذاشته شد ، وایران تنها کشوری هست که این جنگنده ها رو هنوز استفاده می‌کنه ، البته فقط در حد سرپا ماندن در آشیانه ... ولی اف۳۵ یک هواپیمای نسل پنجمی هست که درسال های اخیر به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شد...واز لحاظ سطح مانور وقدرت عملیات، غیر قابل مقایسه با اف۱۴ هست
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      23 78
      به قول نشریه امریکایی همین جنگنده کوثر برایf35های امریکا خطر آفرین هست دیگه چه برسه به f14بروزرسانی شده. البته مهارت خلبان هم مهمه که ایرانیها ازش بهره مندهستند
    • M.k IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      40 3
      برای ساخت جنگنده نیاز به زیرساخت هست ساخت جنگنده کار بسیار پیچیده ای که اراده و بودجه و تجربه زیادی میطلبه . ساخت بدنه . موتور . رادار .مثل چین، برای ساخت جنگنده از روسیه کمک گرفت به تنهای قادر به ساخت جنگنده نبود
    • عموناصر IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      48 8
      لطفا همین طوری اظهارنظرنکنید اف ۳۵ آنقدر امکانات بروز و توانا داره که شما نمی دونی چی هستند پس لطفا اگر سکوت کنیدبرایتان بهتراست
    • بابادست بردار IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      59 7
      پیکان هرچه قدر هم که بروز شده باشه که مسلما نیست ( تعدادی از قطعاتش شاید دیجیتال وامروزی باشه )، نمیتون حریف یک جنسیس ، هیوندای ، بنز، تویوتا ، پژو ، و..... بشه. اف ۱۴ هم قضیش همینه
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      17 41
      این دوستانی که منفی میدن از شجاعت و مهارت خلبانان عزیزمان در جنگ اطلاعی ندارند
  • ناشناس IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    دست همه مردان وزنانی که برای سربلندی وبقای این مملکت از جان و دل وفکر ومال مایه میگزارند درد نکنه ندیده و نشناخته دستشان وپایشان را صد بار بوسه میزنم.
    • جواد امیری IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      35 5
      از این که میبینم این همه وطن پرست اینجا هستن به خودم می بالم ولی عزیزان بدون علم و آگاهی صحبت کردن یکم آدمو اذیت میکنه شما هر چقدر هواپیمای قدیمی رو بروز رسانی کنید ولی نمیتونه با هواپیما جدید مقابله کنه شما که صحبت اف ۳۵ میکنی داداش مشخصات فنی این هواپیما رو مطالعه کنید هواپیمایی پنهان کار قدرتمند تو جنگ الکترونیک در سه مدل که یه مدلش عمود پرواز هستش واقعا فکر میکنید هواپیمای اف ۱۴ ما که مال ۵۰ سال پیشه این هواپیما رو شکار میکنه...عزیزان حالا رادر گریز بودن یعنی چی بگذارید یکم توضیح بدم .....راداری که روی زمین تعبیه شده امواجی رو به آسمون می فرسته که اون امواج به بدنه هواپیما برخورد میکنه و بر میگرده به رادار و اون هواپیما رو شناسایی میکنه حالا بحث هواپیمای خودی با غیر خودی یه بحث جدا هست ...این هواپیما ها جدید که اسمشان رو میبرید اعم از سوخو و اف ۳۵ از نوعی آلیاژ و از زوایایی روی بدنه استفاده میکنن که امواج این رادارها رو از خودشون رد میکنن یعنی وقتی بهشون برخورد میکنه از هواپیما رد میشه و به رادار زمینی برنمیگرده بخاطر همین قابل شناسایی نیستن
    • IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      20 10
      اره داداش اما تو خواب بزن مقابله اف ۳۵ با اف ۱۴ دستت میاد دنیا دست کیه اف ۱۴ هنوز تو رادار اف ۳۵ رو پیدا نکرده میخوره
  • ناشناس IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    67 17
    چقدر قشنگه ،مایه مباهات.زیباترین جنگنده ایی که در جهان وجود داره F14 هست که آمریکا ساخت وایران خرید. .دورش بگردم .!!!!
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      9 65
      اینقدر ساده نباش دور مشتی آهن پاره بگردی که چه شود؟ همه صنعت جهان فدای دین برحق خدا وانسانیت وفضیلت .
  • حمید IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    53 12
    تمام اطلاعات در مورد طول و عرض و ارتفاع و حد اکثر سرعت اشتباه نوشته شده . لطفأ تصحیح بفرمائید .ممنونم
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      41 1
      سلام حتما میخواد اف 14 کنار بزاره. با کارخانه سایپا و ایران خودرو قرار داد ببنده چیزای جدید بسازن
    • سید عبدالله IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      46 1
      اشتباه نوشتن که دشمن از از رمز و راز واطلاعات با خبر نشه 😂
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      15 0
      بابا چی میگه
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      11 0
      ارتفاع88/4متر. وسرعت به ماخ (34.) واقعأداریم.
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      7 13
      سلام نباید اطلاعات دقیق بدن درست همین هست
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      3 8
      جز اسراره عمدا اشتباه نوشته
    • دادار IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      8 1
      از راست به چپ درسته
    • فریدون مازندرانی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      4 2
      درود. اگر از نسخه موبایل استفاده می کنید ممکن است اعشار عدد اصلی را راست به چپ نشان دهد. ولی متن درست درست.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 5
      سلام دوست عزیز. اطلاعات درست است. اما ممکن است در نسخه موبایل از راست به چپ نمایش داده بشه. مثلا ارتفاع رو به جای ۴ متر و ۸۸ سانتی متر، ۸۸ متر و ۴ سانت نمایش بده. که خب این تقصیر نویسنده نیست.
    • حمید IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      احسنت دقیقا طول و ابعاد همه اشتباه گفته طول گفته ۱۰متر و ۱۹ سانت در صورتی ک F14 يه چیزی حدود ۲۲ متر طولشه
  • مجتبی زنجانی IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 7
    خداوندپشت و پناهتان باد.
  • ناشناس IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    21 1
    تا سال ۲۰۳۰ چی داریم بیاریم جاشون ، وقتی چین و روسیه بهمون جنگنده نمیدن غرب هم که داره تحریم میکنه
  • س IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    9 9
    من دست و حتآ کف پای این عزیزان را بوسه می زنم و افتخار می کنم که ما چنین عزیزانی داریم
  • استاد IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    20 6
    F14 جنگنده خوبی بوده ولی در جنگ دیگه چنگی به دل نمیزنه ، آمریکا جنگنده هایی مثل F22 و F35 داره تازه اف ۱۴ جنگنده نسل سوم هست در صورتی که آمریکا مشغول ساخت و توسعه جنگنده نسل ششم هست.
  • DSA IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    12 0
    F35یاF22 خیلی عقب هستیم این ساخت خود آمریکاست با F14نمیشه F35وF22نابود کرد F35تاسال 2070 قابلیت بروزرسانی داره
  • علی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    35 3
    حیف که متأسفانه دولت مردان ما سیاست خارجی خوبی را انتخاب نکردند همیشه با جهان درگیر بودیم در کل دنیا منزوی شدیم اگر سیاست خارجی خوبی داشتیم الان در جهان بهترین بودیم نه اینکه در تحریم جهانی باشیم
    • س.م.م IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      6 30
      سیاست خارجی خوبی هم انتخاب می کردی بازم بهت جنگنده نمی دادن شاید لطف می کردن یک کمی تحریمهارو کم می کردن یا چند میلیون از اون چند میلیاردی که بدهکارن میدادن.
  • طالبی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 1
    مشخصات ظاهری این جنگنده با آنچه که در ابتدا آورده شده مطابقت ندارد. مثلا ارتفاع ۸۸متر میدونید یعنی چه. ویا خنده دار تر اینکه عرض هواپیما ۵ برابر بیشتر از طول آن است.
    • خدادادی. IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      4 1
      سلام. شما اگه ی مقداری تاریخ کشور قبل از انقلاب را مطالعه کنید و اطلاع داشته باشید ، اینجوری حرف نمی زنید.
    • JP ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 0
      آقای طالبی نسخه موبایل شما به روز نیست واعداد را وارونه نشان میده،چون ارتفاع با مرورگر بروز فایرفاکس88-4مترنمایش داده میشود.
  • عبدالرضا دهقان نژادی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 5
    خدا قوت برشما عزیزان تیز پرواز ایران زمین
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    5 8
    لطفا ابعاد و درست بنویسید،آخه این مشخصات چیه که نوشتین
  • حسن مرعشی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    7 1
    طبق معمول مطالبی که در زمینه نظامی منتشر میکنید حالت پروپاگاندا داره. حداقل کمی تحقیق میکردی که عراق میگ 27 نداشت که بخواد اف 14 در مقابلش پیروزی بدست بیار
  • علی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 2
    تمام مشخصات نوشته ذهن نتونم شماست. طول ده متر ارتفاع هشتاد متر!!!!!شما چی مصرف میکنید دمتون گرم
  • محسن IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    6 12
    مرگ بر آمریکا🤔😳
  • قاسم IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    6 11
    ارتفاع۸۸متر؟سرعت۳۴ماخ؟هنوزفکرنکنم موشکی بااین سرعت ساخته شده باشد.این اطلاعات راازکجا آورده اید؟
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 2
    اف ۱۴یاهمون تام کت غربی جنگنده خیلی خوبی درزمان خودش بود.ولی الان کمی قدیمی‌ترین ایران بایدازروسهاجنگنده سوخو۳۰و۳۵و۵۷ومیگ ۳۰راجایگزین تام کت کند.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 3
      باسلام دوست عزیز ابعاد درست نوشته شده ارتفاع ۴مترو ۸۸سانت سرعت ۲ ماخ و....
  • میثم IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    8 1
    جایگزین این تام کت ها چی قراره بشه چرا سوخو 57 به ما نمیده متحد استراتژیک ما روسیه؟
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    11 0
    نظرمان را مطرح کردیم چرا پخش نمیشود
  • رضا IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 1
    ارتفاءهواپیمارازده ۸۸متر طول دوبال زده ۵۶متر اخه کدام ادم عاقلی این پارامترهاراباورمی کند
  • نقی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 0
    اف ۱۴ دیگه دوره اش تموم شده
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 2
      طول 19مترو 10 سانت عرض19مترو 54سانت کجاش اشتباه نوشته شده
  • عباس IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 4
    تامکت استثنایی🐱
  • ایلیا IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 4
    آف ۱۴ یکی از سریع ترین هواپیماهای دنیاس آلمان قبلاً از روی این هواپیما ساخته که اونم بالاهاش جمع میشه
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    5 4
    البته رنگ آمیزی جنگنده خیلی تأثیرداره تو روحیه دشمن وبا اینهمه عیبی که گرفته بودن درموردخریداریش ولی دیدیم که تو جنگ همه آماده نبرد با دشمن بودن بالاخره شکارمیگ23 ومیراژ 1. کارهر جنگنده ای نبود. البته خلبانان ایرانی خیلی تاثیرگذاربودن نباید فراموش کرد. درودبر شرفتان
  • احسان IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    8 2
    خلبانان ایران تک هستند
  • خسرورستمی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 1
    سلام.بعضی از اطلاعات مربوط به اف14 اشتباه بود.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 1
    دمشان گرم
  • حسین IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    6 1
    موفق و پیروز و سلامت باشید سربازان وطن در هر لباس
  • 09153107393 IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 5
    نخبه های ایران نباید از کشور خارج بشن وباید به این جوانان امکانات مهیا کرد تا بتونن تحقیق وتوسعه وتولید رو درداخل ایران انجام بدن
  • سید سعید ناظم‌ابکا IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    20 4
    اینکه ایرانی ها از هوش ذکاوت خوبی بر خوردار هستند هیچ شکی نداریم ، اما یک سوال چطور باید باور کنیم که ما می توانیم چنین کارهای بزگی را انجام دهیم اما چندین سال است که ما نتوانسته ایم مشکل برق و گازی که سومین دارنده آن در جهان هستیم را بر طرف کنیم ، یا واقعاً نمی توانیم که پس این کارهایی که عنوان شد هم کار ما نیست و یا اگر می توانیم برای رفاه مردم نمی خواهیم کاری انجام دهیم ، آب برق گاز و معیشت مردم هر کشوری در اولویت است وا برای آب برق گاز مشکل داریم چطور نتوانسته ایم بعد از ۴۳ سال این معظل را بر طرف کنیم ۴۳ سال زمان بسیار زیادی برای یک کشور است ، همه کشورهای دنیا یک طرح می دهند نهایتا تا ۵ سال بعد تمام می شود یک کشور در عرض ده الی بیست سال از لحاظ اقتصادی و روند توسعه کاملا عوض می شود چطور ما نتوانسته ایم با اینهمه که می گوییم ما بهترین هستیم حتی برای آب برق گاز این مملکت فکر استسی کنیم فکر اساسی گران کردن و سهمیه بنذی این شاهکار فکری مسولان هستش ، بعد قبول کنیم اف ۱۴ را بوی سازی کردیم تعمیر کردیم
  • رضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    8 1
    نتیجه اخلاقی:لازم نیست همه چیز و خودمون تولید کنیم، وقتی اقتصاد پویا باشه و کشور بقدر کافی ذخایر نقدی داشته باشه، بهترین تجهیزات دنیا رو میتونیم بخریم
  • محمد صالحی..گچساران IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰-۲۱ سال که باید با این هواپیما وداع کرده باشیم از یادمون هم رفته باشه. بعد شما نوشتی آشنایی با f-14 😂
  • زینال US ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 4
    ادم دلش قنج میره ودلش برای خلباناش میسوزه اگه میشد لااقل مهندسی معکوسش کرد و یه دستکاری تویه سیستم کنترلش کرد و توش رو کامپیوتری کرد واز جدیدترین رادار ها استفاده کرد که فاصله درگیرش با هدف دورتر میشد و دور ایستاتر میشد بدنش رو ارتقا داد و از مواد کامپوزیت استفاده کرد و از یه پوشش نانو یا همچین چیزی که امواج رادار رو منعکس نمیکرد و موتور و حرارت پس سوز رو طوری کنترل میکرد که گرماش انقدر زیاد نباشه که هدف موشک حرارتی نمیگرفت و شاید سیستمای ماهواره هم داشتیم که بشه وصل بشه و خیلی چیزای دیگه که من و شما ازش اطلاع ندارییم و چند تا شاید دیگه شاید میشد ولی چه کنیم که فعلا نمیشه وباید به همینا امید بست تا f35 نترکونتش و از دور نزنه و با یه هواپیما کله یه اسکادران رو هوایی نکنه انشالله خدا خودت وسیله سازی و هوای جوونای مارو داشته باش قربونت برم
  • حمید IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 4
    نهایته زیباییو ظرافتو داره و صداش نصف میگ ۲۹ هست اما با قدرت مانور بالاتر سرعتش حدود ۲۷۰۰ کیلومتره که کم نیست و اگر بخوایم رادار گریزش بکنیم باید جنس بدنشو تغییر بدیم که میشه نسل ۵ مثا اف ۳۵ اما اگر برد رادرشو بتونیم ۲۰۰کیلومتر بیشتر کنیم خودش کلی کاره که جاش بشه داد تو بدنه ظریف اف ۱۴ اما هنوزم جنگنده خوبیه که کارش شکاره جنگنده های دیگس نه حملات زمینی که با تغییراتی میشه زمینیشم کرد
  • حمید IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 2
    ایران من افتخار من
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 12
    باید کارشناسان ما بامنطق واحتیاط وبدور از هیجان و تعریف وتمجید وآب وتاب با این گونه مواردبرخورد کنند اگر جنگنده های امریکایی عملکردشان ماننددیگرسلاحهای سبک وسنگین امریکا باشد باید بگوییم نقاط ضعف بسیاری دارند.معمولا سلاحهای دیگر امریکایی زمانی که سلاحهای خوش فرم وزهرآگین و تعیین کننده وسبک وراحت روسی به میدان می آیند این سلاحهای امریکایی زیاد حرفی برای گفتن ندارند که نمونه های بارز آن در عراق ومخصوصا در سوریه ملاحظه کردیم که سلاحهای امریکایی همه به وسبله آتشبارهای روسی جاروشدند.سلاحهای امریکایی ظاهری شیک چشم پرکن وفیزیکی بسیار سنگین وتنبل دارند .درجنگ ایران وعراق هم که شاهد پیروزیها وضربات بزرگی به عراقی ها از طرف نیروی هوایی ایران بودیم مرهون تلاشها ومجاهدتها وتهور وشجاعت فوق تصور خلبانان نیروی هوایی بود وگرنه می بایست تعریف وتمجید ازچنین هواپیماهایی را تعدیل کنیم یا حداقل با ابتکاراتی به طریقی سطح کارایی آنها را ارتقا دهیم چون جنگنده هایی مثل اف۱۴ بسیار قدیمی هستند.
  • علی گلمراد IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 16
    اینو میگن یه کارشیک وترتمیز وفنی
  • محمود چوپانی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 3
    از موضوعات نظامی لذت بردم، عالی بود.
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    10 1
    اگر به تکنولوژی ساخت کل قطعات رسیده ایم چرا خودمان اف ۱۴ جدید نمی سازیم ؟
  • RU ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 2
    خسته نباشید دلاوران
  • مهدی قنبری IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    8 0
    سلام تامکتهازمان جنگ به روزترین هواپیماهابودولی آیاالان توان مقابله باf35ونمونه های میراژوسوخو رو داره.ازنظرهواپیمای جنگی ماخیلی عقب هستیم این هواپیمادرجنگهای امروزفقط به دردشکارتانک ونفربرمیخوره توان مبارزه هوایی رومقابل هواپیماهای مدرن رو نداره
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 2
    امیدوارم روسیه دست از بد عهدی برداره و جنگنده نسل پنجمی که ایران لازم داره بده یا مسئولین فکری به حال خرید جنگنده های پیشرفته بکنن درسته که خلبانان ایرانی توی دنیا جزئ بهترینهان ولی باید واقع بین باشیم و کشور عزیزمون از نظر بهره مندی از جنگنده‌های پیشرفته و فوق پیشرفته نسل پنجمی محرومه
  • هادی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 9
    ببینین امریکا تنها جنگنده ای که به کسی دیگه ای نداد f14بود حتی f۳۵ هم به عربستان داد ولی f 14 رو بیه کسی نمیده در ضمن f۱۴ رو در سال ۲۰۰۴ به خاطر دزدی قطعات از رد خارج کرد ولی از بین نبرشون و مخفی کرده
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 9
      هواپیماهایی که مشکل کلان فنی وغیر قابل بازگشت دارند مثل همین اف ۳۵ شان که اعلام هم کردند که این پروژه بسیار حیثیتی وبسیار پرهزینه اشکالات فنی غیر قابل رفع دارد اینها تبلیغات ورسانه جهان رادر اختیار دارندبا عوام فریبی ودزد و دروغ همین هواپیمایاف ۳۵ را به عربستان قالب کردند ودرحال تعطیلی تولید این هواپیما هستند وهزینه سرسام آور چند تریلیون دلاری تولید این لگن را هم از جیب همین گاوهای فربه وشیری عربستان وامثالهم می گیرند.آنها نمی آیند هواپیمایی به سعودی بدهند که سر به راه وقبراق باشد وبرای امنیت اسراییل مشکل ساز شود. مطمئن باشید
  • tahmiler IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    5 3
    سلام عزیزان ما در جنگ درعملیات ها چیز ها دیدیم دلاور یها رشادت ها شجاعت ها ودرمقابل خیانت ها ی ناجوانمردها، خود در حیرتیم چگونه زنده ماندیم آنچه را که خلاصه باید گفت این است که همت وبازوان اصلی دفاع از وطن عزیز مان من وتوی هم وطن هستیم. ایزد نگهدار تان.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 0
    هیچ هواپیمایی بهتر از ساخت و توسعه پهبادها نیست حتی اگر منهدم بشه تلفات جانی نخواهیم داشت
  • متین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    8 2
    بد بود خیلی بد بود
  • علی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 2
    هنوزم بعد از 50 سال مدرن ترین جنگنده ما که 2006 از رده خارج شده اف 14 تامکت است. مثل این که ما هنوز از پیکان استفاده کنیم.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 9
    بچها اف ۱۴ بهترین هوتپیمای دنیاست.حتی اف ۳۵ نیز همون اف ۱۴ هست با زیبایی بالاتر واپشنال بالاتر وگرنه سیستم اف ۱۴ دیگه رودست نداره.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    15 1
    شما اف ۱۴ رو یه گوشی نوکیا یازده دوصفر از رده خارج و منسوخ حساب کن و اف ۳۵ رو یه گوشی آیفون آخرین سیستم ، آدم وقتی به عقلش رجوع میکنه میبینه اینا چجوری باهم مقایسه میشن ، به نوکیای ساده هرچقد آپشن هم ببندی نمیاد یه برنامه ی داخلی اپل هم بشه ، تازه این نوکیای ساده روهم آمریکایی ها به ایران دادن ، اونوقت ما میخایم با نوکیای ساده خودشون به اونایی که اپل دارن خط و نشان هم بکشیم ..!!!
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 12
    باید ازاین کشورهای غربی خصوصا امریکا وانگلیس دوری کرد اینها شر مطلقند. معمولا انها خیلی مرموزانه وموذیانه عمل می کنند وادوات هوایی،زمینی ودریایی خودشان راکه به دیگر کشورها صادر می کنند بایدتحت نظر دقیق وبازبینی یهودیها واسراییل باشد بخصوص ادواتی که به کشورهای مسلمان ومخصوصا خاور میانه صادر می کنندسعی می کنند اول اینکه اصلی نباشد .دوم اینکه همین بدلی هم باید ازنوعی باشد که انباری ومستعمل باشد،سوم تراشه هایی الکترونیکی ومخفی در آنها کار می دهندکه هرگاه خواستند این ادوات را ازراه دور ازکار بیندازند ویا منهدم کنند واراین لحاظ کشور اسراییل خیالش ازبابت این سلاحها ازطرف کشورهای دشمن اسراییل راحت باشد .کشورهای مسلمان بایدمانند ایران اول سعی کنند که فرمول پیچیده صنعت را که این غربیها بامطالعه کاربردی کتب پایه مثل کتابهای خوارزمی ودیگران ازما به یغما برده اندرمزگشایی کنند ودوم درهر رشته از صنعت خودشان سازنده شوند .تا دست اجانب از کشورهای مسلمان دراین امر صنعت کوتاه شود وگرنه اشکالی ندارد که اگر امکان دارد ما از فکر غرب وشرق در راه توسعه صنعت استفاده کنیم.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 7
    این خود امریکایی ها ساختن ولی باور کنید اگر بگی بهشون یکی بسازید دیگه نمیتونن چون واقعا گران قیمت بوده آن زمان ۴۰ میلیون دلار الان از ۱۰چ میلیون رد میشه
  • 🇮🇷 IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 8
    دوستان اف۱۴ هواپیمای خوبیه اما نه برای مقابله با هواپیمای نسل پنجم. جنگنده نسل پنجم ایران با نام قاهر۳۱۳ فوق العاده قدرتمند و بینظیر است که توانایی مقابله با تمامی هواپیماهای جنگنده نسل پنجم را داراست.اما باید به تولید انبوه برسه تا بتونیم ازش در جنگ ها استفاده کنیم.
  • ایمان IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    7 2
    تا اونموقع امریکا از اف هشتاد رو نمایی میکنه،.
  • مهدی IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 5
    برتری هوایی از ایرانه چون خلبانان آمریکایی حتی قابل مقایسه نیستن با خلبانان ایرانی
  • Ir AIR FORCE IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 3
    متاسفانه حرفاتون خیلی رندانه و کودکانه است، f14از بهترین جنگنده های عصر حاضر و محبوب بسیاری از کشورهاست. قدرت جنگنده زیاد مهم نیست بلکه تنها چیزی که اولویت داره مهارت خلبانه ، اینکه بعضی دوستان با تمسخر میگن ایران فقط تنها کشوریه که از این جنگنده استفاده میکنن یکم چشم باز کنن ببینن US NAVY هنوز از f14استفاده میکنه ، این جنگنده از بهترین های جهان هست ، پس لطفاً با اطلاعات از کشور حرف بزنید نه بدون اطلاعات کافی بگید کشور ما ضعیف است.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      3 0
      چی میزنی داداش !شما براساس کدوم معیار و استاندارد میگی خلبانان آمریکا به خلبانان ما نمیرسن؟مربی همین خلبانان ماهر شما آمریکایی ها بودن واقع بین باشیم به حرف نیست به علم و عمل هست.
  • ابوالفضل IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    9 0
    من موندم ما باید چرا به f4 f5 f14 سوخو و میگ چرا باید افتخار کنیم؟؟؟ مگه ساخت ایرانه؟اونوقت میخوایم با f14خودشون f35 شون رو شکار کنیم کمی تفکر لطفا!به فکر آرامش و آسایش و رفا تحصیل صنعت و...کشور باشید نظر الکی ندید.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    9 1
    بریدخجالت بکشیدمایک آبسلانگ (چوبی برای معاینه)گلوی بیمارهم ازچین واردمیکنیم
  • میلاد IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 1
    خوب دها گرم بهره بردیم ولی نگاه به قدیمی و جدید نکنین البته که در جنگ های نامتقارن امروزی حدا اکثر تعیین با تکنو لوژی ولی اینم بدونین میگ ۲۵ روسی هنوز که هنوزه پر سرعت ترین و بلند پرواز ترین جنگنده دنیاست چنان سرعتی داره که حتی یک جنگنده در تعقیبش بهش موشک شلیک کنه موشک به زحمت اگر موفق بشه بهش برسه همین میگ ۲۵ تکنولوژی ۷۰ سال پیشه در جنگ های امروزی که کلاسیک نیستن نامتعارفن این قدرت پدافندی که تعیین کنن دست نه اف ۳۵
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 2
    کاش مثل f5باتغییرات کم (جنگنده صاعقه )جنگنده جدید توسط نیروی هوایی طراحی بشه که تغویت شده ومهندسی معکوس شده f14 باشه
  • علیرضا IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 10
    لطفا دوستانی که موج‌منفی میدن بدونن که این جنگنده ها هرچقدر هم قدیمی باشن ناموس کشور رو پشتیبانی میکنن ناموس کشور ما به پرواز اینا وموشکهای سپاه بستگی داره پس خواهشاً خرف منفی نزنید f14 وموشک شعب رو عشقه