مجموع نظرات: ۲۲
دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

 نیروی هوایی ایران در دهه ۷۰ درگیر انتخاب اف-۱۴ و اف-۱۵ بود که در نهایت اف-۱۴ را سفارش داد. اگرچه اف-۱۴ یک هواگرد بی نظیر است اما قابلیت‌های استثنایی اف-۱۵ نیزغیر قابل انکاراست. اگر جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ که در دههٔ ۱۹۶۰ زبانزد و معروف گردید، پس از آن جنگندهٔ تاکتیکی اف-۱۵ معروف به عقاب در تلاش بود که بدین شهرت برسد.

جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل

به گزارش همشهری آنلاین، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا (محدود)،  نیروی هوایی سلطنتی سعودی، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، نیروی هوایی ژاپن، نیروی هوایی کره جنوبی و نیروی هوایی قطر در حال حاضر بکارگیرنده این هواپیما هستند.

 استفاده از دوموتور قدرتمند توربوفن با قدرت ۲۹۰۰۰ پوند کشش (۱۳۱۵۴کیلوگرم) در ثبت اوج‌گیری و شتاب و دارا بودن یک سازه هوایی قوی که حاصل هزاران ساعت مطالعه و بررسی‌های رایانه‌ای و انجام آزمایش‌های تونل باد بوده و نیز استفاده از سطوح فرامین پروازی قوی که قابلیت پرواز را در این هواپیما خارق‌العاده ساخته‌است.

همچنین استفاده از سامانهٔ هوایی دیجیتال و نصب یک رادار با برد بلند حدود۱۰۰مایل (۱۶۰کیلومتر) در اف-۱۵ و به‌کارگیری آخرین نوع رادار برد متوسط و استفاده از موشکهای هوا به هوای اسپارو و کوتاه برد حرارت یاب سایدوایندر و مجهز شدن این جنگنده به توپ سرعت بالا، از آن یک عقاب با سرعت بالا سرو شکل داده است.

آشنایی با جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل
کابین اف-۱۵ ایگل

توسعهٔ جنگنده اف-۱۵ با تولید هواپیماهای جدید روسی در سال ۱۹۶۷ هم‌زمان گردید و این در حالی بود که در همان زمان جنگنده‌های اف-۴ در ویتنام در گیر بودند؛ در واقع تحت این شرایط، نیروی هوایی ایالات متحده به‌طور جدی ساخت جنگندهٔ اف-۱۵ را آغاز نمود.

مدل دیگر از اف-۱۵ اف-۱۵ عقاب ضربتی نام دارد. مدل دیگری نیز با نام اف-۱۵ عقاب بیصدا (Silent Eagle) معرفی گشت ولی با کنسل شدن آن پروژه، هرگز به تولید نرسید.

آشنایی با جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل
سوختگیری

مشخصات عمومی

  • تعداد خدمه: ۱ در نسخه های بعدی تعداد خدمه به دو نفر افزایش یافته است
  • طول: ۶۳ فوت و ۹ اینچ (۱۹٫۴۳ متر)
  • پهنای بال: ۴۲ فوت و ۱۰ اینچ (۱۳٫۰۶ متر)
  • ارتفاع: ۱۸ فوت و ۶ اینچ (۵٫۶۳ متر)
  • مساحت بال: ۶۰۸ فوت مربع (۵۶٫۵ متر مربع)
  • وزن خالی: ۲۸٬۰۰۰ پوند
  • وزن بارگیری: ۴۴٬۵۰۰ پوند 
  • بیشینه وزن برخاست: ۶۸٬۰۰۰ پوند 
  • گنجایش سوخت: ۱۳٬۴۵۵ پوند
  • پیشرانه: ۲ × موتور پرات اند ویتنی F۱۰۰-PW-۱۰۰ یا F۱۰۰-PW-۲۲۰ (توربوفن با پس‌سوز)
  • نیروی خشک: ۱۴٬۵۹۰ پوند (۶۴٫۹ کیلو نیوتن) در موتور پرات اند ویتنی اف۱۰۰ (هر کدام)
  • نیرو با پس‌سوز: ۲۳٬۷۷۰ پوند (۱۰۵٫۷ کیلو نیوتن) در موتور PW-۲۲۰ (هر کدام)
آشنایی با جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل
اف-۱۵ نیروی هوایی ژاپن

کارایی

  • سرعت بیشینه: در ارتفاع: ماخ ۲٫۵ (۱٬۶۵۰ مایل در ساعت، ۲٬۶۵۵ کیلومتر در ساعت)
  • در سطح دریا: ماخ ۱٫۲ (۹۲۱ مایل در ساعت، ۱٬۴۸۲ کیلومتر در ساعت)
  • شعاع مبارزه: ۱٬۹۶۵ کیلومتر
  • برد ترابری: ۵٬۶۰۰ کیلومتر (با سه مخزن ذخیره اضافه)
  • سقف پروازی: ۶۵٬۰۰۰ فوت (۲۰٬۰۰۰ متر)
  • نرخ اوج‌گیری: ۳۴۰٫۶ متر بر ثانیه (با سه پایلون)
  • بارگیری‌بال: ۷۳٫۱ پوند بر فوت مربع (۳۵۷ کیلوگرم بر متر مربع)
  • نسبت نیرو به وزن: ۱٫۰۷ (۱٫۲۶ با مهمات کامل و ۵۰ درصد باک سوخت)
  • بازه تحمل شتاب گرانش: ۹٫۰+
آشنایی با جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل
اف-۱۵ بریتانیا

جنگ‌افزارهای قابل استفاده برای اساس عملیات

  • ۱ توپ ۲۰ میلی‌متری ام۶۱ والکان
  • ۴ موشک هوا به هوای ایم-۹ سایدوایندر با هدایت حرارتی
  • ۴ موشک ایم-۷ اسپارو با هدایت راداری نیم فعال
  • ۸ موشک ایم-۱۲۰ آمرام 
  • ۶ موشک هدایت اپتیکی ای‌جی‌ام-۶۵ ماوریک
  •  ۴ موشک ضد رادار ای‌جی‌ام-۸۸ هارم 
  • ۱۶ بمب هدایت ماهواره‌ای جی‌بی‌یو-۵۴ جیدم
  • ۱۶ بمب هدایت پذیر جی‌بی‌یو-۳۸ اس‌دی‌بی.
آشنایی با جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل
اف-۱۵ در خلیج اوریگن آمریکا

شناسنامه

  • نوع هواپیما: جنگنده برتری هوایی، جنگنده چندمنظوره
  • کشور سازنده    ایالات متحده آمریکا
  • نخستین پرواز    ۲۷ ژوئیه ۱۹۷۲
  • تاریخ رونمایی    ۹ ژانویه ۱۹۷۶
  • وضعیت کنونی    فعال
  • بکارگیرنده(ها)    نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا،   نیروی هوایی سلطنتی سعودی، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، نیروی هوایی ژاپن، نیروی هوایی کره جنوبی و نیروی هوایی قطر
  • تعداد ساخته‌شده :۱۶۰۰
  • بهای هر فروند: اف-۱۵ای‌بی ۲۷/۹ میلیون دلار آمریکا، اف-۱۵سی‌دی ۲۹/۹ میلیون دلار آمریکا،
  • اف۱۵کا: ۱۰۵میلیون دلار آمریکا(دلارسال۲۰۱۹)
  • توسعه یافتهٔ: ایکس ۱۵
  • مدل‌های دیگر: اف-۱۵ای استرایک ایگل، اف-۱۵اس/ام‌تی‌دی/ اف ۱۵ ایکس ایگل/ اف ۱۵ ای ایکس ایگل
آشنایی با جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل
نماواره سه زاویه‌ای اف ۱۵

آشنایی با جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل
اف-۱۵ در یک موزه صنایع هوایی در آمریکا

کد خبر 640169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    14 35
    بس زنده باد آمریکاه
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      6 2
      مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • ناشناس IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    8 18
    ایران میتوانست بجای 80 تا اف 14 حداقل 150 فروند اف 15 خریداری کند . موتور بسیار ضعیف اف 14 همیشه باعث دردسر بود . همانطوریکه با پول خرید چیفتن . ایران میتوانست تعداد بسیار بیشتری تانک لوپارد آلمانی یا ام 60 آمریکایی خریداری کند . لعنت بر ارتشبد طوفانیان خیانتکار .
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      24 2
      عزیز ایران تو اون دوره جتی میخواست که بتونه از دریا ها محافظت کنه سرعت بالاتری داشته باشه و استقامت پروازی f15نداشت اینارو اف۱۴با مافوق صوت میرفت بیشتر ارتفاع میگرفت موشک فونیکس داشت اینا اون موقع بیشتر به کار میومد تا جتی که هنو عملیاتی نشده
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      16 1
      ایران ۱۵۰ فروند f14 خریده بود که ۸۰ فروند تحویل شد و با انقلاب ۵۷ بقیه تحویل نشد ،در ضمن درخواست خرید f15 ،f18 ، f111 هم بود که انقلاب شد ، وحتی f16 های خریداری شده هم تحویل نشد .
    • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      13 1
      اف ۱۴ کجا اف ۱۵ کجا آمریکا ۱ف ۱۴ را بهیچ کشوری نمی داد
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      9 1
      کمی در مورد ادوات نظامی! و سال ساخت! و نوع کاربرد در محیط سرزمین مورد استفاده ! تحقیق کن!؟ تا الکی نظر ندی! مثلا ارتش ایران تانک ام ۶۰ امریکایی را سالها قبل خریداری کرد هنوز هم با برخی تغییرات استفاده میکنه، تانک چیفتن هم با توجه به نهدبد عراق! و زمین ها جنوب که رمل (شن) هستن بهترین خرید بود! همینطور اف ۱۴.
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      اصلا قابل مقایسه نیستند. این چه بساطی است؟
  • سیاوش IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    9 1
    کی میگه انگلستان اف ۱۵ استفاده میکنه،آخه این اطلاعات عمومی رو‌از کجا گیر آوردید انگلستان،تایفون،تورنادو داره با اف ۳۵
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 5
      هیچ آشنایی با کارایی و زمینه کاربرد آن نداری!؟
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    10 1
    انتخاب خوبی بود. اگرچه هر دو هم سن و سال هستند اما حقیقتا هزینه نگهداری، سرویس دوره ای و عملیاتی آن اف ۱۴ کمر شکن بود. ولی ارزش داشت.
  • منصور پورکمال IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    10 1
    آقا اطلاعات غلط ندید. وقتی که اف14 وارد ایران شد اف15 هنوز عملیاتی نشده بود که انتخاب معنی داشته باشد
  • مجتبی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 1
    موضوع این بود که ایران بدنبال این بود که قدرت خودش رو تو منطقه تثبیت کنه از طرفی شرکت گرومن طرح اف 14 رو بخاطر هزینه سنگین میخاست کنسل کنه بانک ملی ایران با اعطای وام سنگین و نظام پهلوی با سفارش 80 فروند از این جنگنده عملا باعث اجرایی شدن طرح اف 14 شد، این جنگنده از انجایی که اکثر مناطق کشور کوهستانی هستن و رادار نمیتونست پوشش بده انتخاب شد چون اف 14 برد راداری بیشتری نصبت به اف 15داشت و شرایطش با محیط هوایی ایران سازگارتر بود از اونجایی که اف 14 هواپیمای رهگیر بود نیاز به پشتیبانی داشت واسه همین ایران قصد خرید اف 16 فالکون رو داشت که با تغییر رژیم آمریکا قرارداد رو لغو کرد و با شروع جنگ ایران و عراق آمریکا تولید اف 14 رو متوقف کرد و تمام جنگنده های خودش رو هم از بین برد که اف 14 های ایرانی با کمبود قطعات روبرو بشن و زمین گیر بشن که با تلاش جوانهای ایرانی این خیال باطل از بین رفت، به نظر من اگر تولید تامکت متوقف نمیشد و ارتقا داده میشد قطعا محبوبیت بیشتری نسبت به ایگل پیدا میکرد ولی افسوس این پرنده افسانه ای بخاطر خیالی باطل به افسانه ها پیوست در حال حاظر تنها ایران این سیمرغ رو داره
  • ایرانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    9 5
    F14 گربه نره ،امپراطورآسمان
    • انصاری IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 0
      عزیز من لطفا مطالعه تاریخ معاصر قبل و بعد از انقلاب تحقیق کنید آمریکا قرارداد لغو نکرد این ایران بود که کنار کشید تازه یه اسم آهن قرازه روشون گذاشتن ، ما قرار داد خرید ۱۵۰ فروند اف ۱۴ با آمریکا داشتیم تعداد ۷۵ فروند وارد شد بقیه خورد به انقلاب ،قرارداد خرید ۳۰۰فروند اف ۱۶ راداشتیم بعد از تحویل اولین اسکادران قرار بود اف ۱۶ کلا در ایران مونتاژ بشود و به کشور ها فروخته شه قرارداد خرید ۷ فروند هواپیمای آواکس رو داشتیم که پول همه اینها از پیش داده بود اگر چند ماه دیرتر انقلاب رخ میداد این هواپیماها وارد ایران میشد با توجه به نسبت جغرافیای کوهستانی ایران و رادار آواکس و اف۱۴ و همچنین پشتیبانی اف ۱۶ علنا ما هیچگونه نقطه کور راداری در کشور نداشیم و عراق حتی جرات حرف زدن مقابل ایران رو نداشت متاسفانه میلیاردها دلار بخاطر همین قضیه به کشور خسارتوارد شد
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 2
    اف ۱۴ که خیلی سرتر از اف ۱۵ هست چون اف ۱۴ سرعت بیشتر قدرت مانور و چرخش سریعتر و چابکی بیشتری دارد
  • Ali ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 0
    جنگ ایران و عراق ارتش ایران از آف ۱۴ به عنوان عنصر وحشت استفاده می کرد خلبانان عراقی به محض دیدن آف ۱۴ در رادارهاشون سریعا متواری می شدن
  • رضا NL ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    بعضی از آقایان خودشان را کارشناس نظامی می‌دانند وبخود اجازه می‌دهند در همه امور اذهار نظر کنند در سال‌های 1975 تا 20 سال بعد هیچ کشوری به غیر از ایران وآمریکا اف 14 نداشتند چون تا سالها جایگزین نداشت وتانکهای چیفتن اولیه اشکال موتوری داشت در سفارش بعدی ایراد آنها برطرف شد وطبق قرارداد باید در سال 58 و59 باید موتور چیفتن عوض میشد
  • ناشناس IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    افتخار به این میگن اف۱۴ یا اف۱۵ رو خودشون درست میکردن نه برن بخرن منتظر لقمه آماده هستن
  • خودم IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    اره منم یکی خریدم تو سر بالایی کم میاورد
  • سعید IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 0
    الآن بیشتراز۱۰تاکشور دارن رو پروژه جنگنده نسل۶کار میکنن کره جنوبی و ژاپن هم جنگنده نسل۵خودشونو ساختن بعد ما داریم دعوای۵۰سال پیش خرید نظامی میکنیم به قول معروف الآن چی داریم؟!!!!!
  • اایران IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 0
    عشق منی اف۱۴.عقاب تویی بقیه اداتو در میارن* موقع شیرجه زدن مثل شاهین بالاتو جمع میکنی ، نظییر نداری سالار

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار