پیش از آغاز به کار رسمی اف-۲۲ در دسامبر ۲۰۰۵ با نام اف-۲۲ای، این هواگرد با نام‌های اف-۲۲ و اف/ای-۲۲ شناخته می‌شد. پس از دوره توسعه طولانی‌مدت و با وجود مشکلات عملیاتی، نیروی هوایی ایالات متحده قدرت هوایی-تاکتیکی این هواگرد را جزء مهمی از قدرت تاکتیکی هوایی این نیرو توصیف کرد. بیانیه نیروی هوایی بیان می‌کرد اف-۲۲ با تمام جنگنده‌های پیشین متفاوت است.

لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور

به گزارش همشهری آنلاین،  اف-۲۲ رپتور هواپیمای جنگنده نسل پنجم ساخت شرکتهای لاکهید و بوئینگ است که از فناوری رادارگریزی (Stealth) استفاده می‌کند. ایالات متحده تنها کشوری است که دارای این هواپیما است. در اصل اف-۲۲ به عنوان یک جنگنده برای برتری هوایی طراحی شده بود، اما دارای قابلیت‌های اضافی است که شامل حمله به زمین، جنگ الکترونیکی و اطلاعات سیگنال می‌باشد. لاکهید مارتین پیمانکار اصلی طرح است و تولید بیشتر بدنهٔ هواپیما، سیستم‌های سلاح و مونتاژ نهایی اف-۲۲ را به عهده دارد. برنامه بوئینگ شامل بال، بدنه، ادغام آویونیک، و تمامی سیستم آموزش خلبان و نگهداری سیستم است.

برای هواپیما اسامی مختلف F-۲۲ و F/A-۲۲ تعیین شده بود و بعدها وقتی به طور رسمی وارد سرویس USAF شد در ماه دسامبر سال ۲۰۰۵ به عنوان اف-۲۲ای نامیده شد. با وجود یک دوره رشد دنباله دار و پر هزینه، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در نظر دارد از اف-۲۲ به عنوان یک جزء حیاتی برای آینده قدرت هوایی تاکتیکی ایالات متحده بهره گیرد.

نکتهٔ جالب توجه این که ژاپن برای تکمیل نسل جدید جنگنده‌هایش سفارش خرید اف۲۲ را به آمریکا داده بود ولی آمریکا با آن مخالفت کرد ولی با پیشنهاد ژاپنی‌ها در مورد اف-۳۵ موافقت شد.

آشنایی با جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور
دو اف-۲۲ در آرایش دنبال کردن نزدیک

پیشینه

لاکهید مارتین اِف-۲۲ رَپتور ( Lockheed Martin F-22 Raptor) به معنی پرنده شکاری، جنگنده تاکتیکی نسل پنجمِ تک‌سرنشین، دوموتوره و رادارگریز ساخت شرکت‌های لاکهید و بوئینگ است که برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا توسعه داده شده‌است. جنگنده اف-۲۲ یکی از گران‌ترین، پیشرفته‌ترین و توانمندترین جنگنده‌هایی است که تا به امروز تولید شده‌است.  با توجه به برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته نیروی هوایی آمریکا، اف-۲۲ در درجه اول به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد، اما این جنگنده دارای قابلیت‌های هواگرد تهاجمی، جنگ الکترونیک و شنود الکترونیک نیز هست. ساخت بیشتر بخش‌های بدنه، سامانه سلاح‌ها و انجام مونتاژ نهایی بر عهده پیمانکار اصلی پروژه، لاکهید مارتین بود و بوئینگ هم وظیفه ساخت بال‌ها، بدنه پشتی، بخش‌های اویونیک و سامانه آموزشی را بر عهده داشت.

آشنایی با جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور
یک فروند اف-۲۲ در حال آزادسازی منوّر

نمونه‌ها

  • وای‌اف-۲۲ای – نسخه پیش‌تولید که برای عرضه به برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته طراحی شد؛ دو نمونه از آن ساخته شد.
  • اف-۲۲ای – نسخه تک‌سرنشین با عنوان اف/ای-۲۲ای طراحی‌شده در اوایل دهه ۲۰۰۰.
  • اف-۲۲بی – نسخه دوسرنشین که در سال ۱۹۹۶ برای صرفه‌جویی در بودجه لغو شد.
  • نسخه دریایی اف-۲۲ – نسخه‌ای برنامه‌ریزی‌شده از اف-۲۲ برای حضور روی ناو هواپیمابر با بال متحرک برای برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته دریایی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در جهت جایگزین شدن با گرومن اف-۱۴ تام‌کت. این برنامه در سال ۱۹۹۳ لغو شد.  
آشنایی با جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور
یک فروند اف-۲۲ در حال بلند شدن از سطح زمین

مشخصات عمومی

  • خدمه: ۱
  • طول: ۶۲ پا و ۱ اینچ (۱۸٫۹۲ متر)
  • پهنای بال: ۴۴ پا و ۶ اینچ (۱۳٫۵۶ متر)
  • ارتفاع: ۱۶ در ۸ پا (۵٫۰۸ متر)
  • بال: مساحت ۸۴۰ پای مربع (۷۸٫۰۴ متر مربع)
  • ماهیواره: ناکا ۶۴ای ۰۵٫۹۲ پشت، ناکا ۶۴ای ۰۴٫۲۹ جلو
  • وزن خالی: ۴۳٬۳۴۰ پوند (۱۹٬۷۰۰ کیلوگرم)
  • وزن بارگیری: ۶۴٬۸۴۰ پوند (۲۹٬۴۱۰ کیلوگرم)
  • بیشینه وزن برخاست: ۸۳٬۵۰۰ پوند (۳۸٬۰۰۰ کیلوگرم)
  • ظرفیت سوخت: ۱۸٬۰۰۰ پوند (۸٬۲۰۰ کیلوگرم) داخلی، یا ۲۶٬۰۰۰ پوند (۱۲٬۰۰۰ کیلوگرم) با دو محفظه سوخت اضافی
آشنایی با جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور
چندین اف-۲۲ مستقر در پایگاه نیروی هوایی لنگلی، ویرجینیا، همراه با بارهای اضافه برای انتقال به پایگاه هوایی کادنا، ژاپن.

عملکرد

سرعت بیشینه: در ارتفاع: ماخ ۲٫۲۵ (۱٬۵۰۰ مایل در ساعت، ۲٬۴۱۰ کیلومتر در ساعت) [تخمینی]
ابرپیمایش: ماخ ۱٫۸۲ (۱٬۲۲۰ مایل در ساعت، ۱٬۹۶۰ کیلومتر در ساعت)
برد: >۱٬۶۰۰ مایل دریایی (۱٬۸۴۰ مایل، ۲٬۹۶۰ کیلومتر) با ۲ بسته بنزین اضافی
شعاع عملیاتی: ۴۶۰ مایل دریایی (با ۱۰۰ مایل اضافه در ابرپیمایش [اچ] (۵۲۹ مایل، ۸۵۲ کیلومتر)
برد ترابری: ۱٬۷۴۰ مایل دریایی (۲٬۰۰۰ مایل، ۳٬۲۲۰ کیلومتر)
سقف پروازی: >۶۵٬۰۰۰ پا (۲۰٬۰۰۰ متر)
بارگیری بال: ۷۷٫۲ پوند/پای مربع (۳۷۷ کیلوگرم/متر مربع)
بیشترین میزان گرانش قابل‌تحمل: ۹٫۰+/۳٫۰− جی

آشنایی با جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور
طرح‌واره اف-۲۲ رپتور.

جنگ‌افزار

  • توپها: ۱× ام۶۱ والکان ۲۰ میلی‌متری (۰٫۷۸۷ اینچ) ۶ لول روی بال راست، با ظرفیت مهمات ۴۸۰ عدد
  • ظرفیت موشک هوابه‌هوا:
  • ۶× ایم-۱۲۰ آمرام
  • ۲× ایم-۹ سایدوایندر
  • ظرفیت موشکی هوابه‌زمین:
  • ۲× ۱٬۰۰۰ پوند (۴۵۰ کیلوگرم) مهمات تهاجم مستقیم مشترک یا ۸× ۲۵۰ پوند (۱۱۰ کیلوگرم) بمب قطر کوچک جی‌بی‌یو-۳۹
  • ۲× ایم-۱۲۰ آمرام
  • ۲× ایم-۹ سایدوایندر
  • بخش‌های اضافی روی بال: ۴× محفظه زیر بال با قابلیت حمل ۶۰۰ گالون (۲۲۷۰ لیتر) بنزین، یا اسلحه، هر یک با وزن ۵۰۰۰ پوند (۲۲۷۰ کیلوگرم). با این وجود، اگر از این بخش‌ها استفاده شود، پنهان‌کاری جنگنده را کاهش می‌دهد.
آشنایی با جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور
دو اف-۲۲ در مرحله آزمایش پرواز. جنگنده بالایی نخستین نمونه آزمایشی اف-۲۲ با نام رپتور ۴۰۰۱ است.

کد خبر 639399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    10 0
    تنها جنگنده عالی در حال حاضر
  • علی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    8 2
    کاش میشد کشور عزیزمون ایران هم نیروی هوایش مجهز به این جت جنگی ها بشه اخه ناوگان هوای ایران بعد از انقلاب جنگ شد تمام هوا پیماهای جنگیش فرسود از کار افتاده شده
  • علی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    4 0
    جنگنده کوثرپوز همه روزده
  • محسن IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    1 8
    جنگنده نسل پنج قاهر ۳۱۳ ایرانی چی شد ؟
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 4
    ایران هم بخره.
  • سهند IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    4 0
    این کجا و کلنگهای روسی و چینی کجا
    • غفار IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      1 0
      خخ چیزخوبیه چندتاسفارش میدم
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 0
      ایران خدا را شکر f5رو داره تولید می‌کنه اونم با این خلبانهای ماهر کافیه برا یه جنگ هوایی نزدیک
  • شهروند IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    متأسفانه قدرتمندترین کشور در حوزه هوا فضا است..
  • آقایی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    آمریکا در تجهیزات نظامی، ارتباطی،اسلحه ،فنآوری ،سینمای ،پوشاک ازجوراب بگیرتاکاپشن پرواز،چتربارون،الی........؟..همش اصل جنس تقلبیدست ملتش نمیده اگر هم باشد خیلی کمه ولی توی ایران اگر جنس خوب هم داشته باشه بیچاره بخاطر فروش قسم میخورد از بس جنس تقلبی بخوردش دادن ،،خدا کند کیفیت اجناس ایرانی بالا رود.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار