همشهری آنلاین: سوخوی۳۰ ام (Su-۳۰M) یک جنگنده چندمنظوره دونفره است که به طور کامل با جنگنده لاکهید مارتین F-۱۵E ایالات متحده برابری می‌کند.

سوخو-۳۰

سوخو-۳۰ (به روسی: Сухой Су-۳۰) نام گذاری ناتو: فلانکر-سی (انگلیسی| Flanker-C) یک جنگنده دو موتوره و دو سرنشینه مدرن و بسیار چابک است که توسط شرکت هوانوردی سوخو در روسیه ساخته شده است.

این جنگنده چند منظوره برای تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده است و بسیار مناسب ماموریت های هوا به هوا و هوا به سطح است.

این هواپیما ویژگی توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز دارد.

برد عملیاتی این جنگنده ۱۵۰۰ کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت ۳۰۰۰ کیلومتر که با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر (۳۲۰۰ مایل) افزایش داد.

این هواپیما در حقیقت نمونه ارتقا یافته جنگنده سوخو-۲۷ که مدل‌های مختلفی دارد, مدل های Su-30MK و Su-30K به رکورد فروش خوبی دست یافته‌آند.

سوخو-۳۰

سوخوی30 ام (Su-30M) یک جنگنده چندمنظوره ی دونفره است که به طور کامل با جنگنده لاکهید مارتین F-15E ایالات متحده برابری می کند. مدل MK نوع ویژه صادراتی این جنگنده است.

سوخوی30 یک مدل توسعه یافته از خانواده جنگنده‌های موفق سوخوی27 (فلانکر) است که توسط دفتر طراحی سوخو در مسکو به انجام رسیده و به وسیله شرکت ایرکوت (IRKUT) تولید شده است.

در این جنگنده از ادوات آویونیک و سیستم های ناوبری مشابه استفاده شده در سوخوی37 جهت ایجاد برتری هوایی و مانورپذیری بالا استفاده شده است. این جنگنده به موشکهای هوا به زمین بسیار دقیق مجهز شده است که یک مدل از این موشکها بردی برابر 120 کیلومتر دارد!

کابین خلبان اين هواپيما دو نفره است. سیستم های آویونیک سوخوهای مخصوص نیروی هوایی هند (SU-30MKI) توسط شرکت RPKB ساخته شده اند.

«قابلیتهای پروازی»، «ویژگی‏های شاخص تكنیكی» و «توان رزمی» هر هواپیماهای جنگنده، به وظائف تاكتیكی و محیط انجام ماموریتی كه از ابتدا و در زمان طراحی برایش در نظر گرفته‏اند، برمی‏گردد. این فاكتورها، می‏تواند عامل تمایزی بین جنگنده‏های روسی و سایر هواپیماها باشد.

سوخو-۳۰

کد خبر 324807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha