امسال در نمایشگاه بین‌المللی نظامی «ارتش-۲۰۲۰» در مسکو برای نخستین بار جنگنده نسل پنجم رادارگریز سوخوی ۵۷ برای فروش عرضه می‌شود.

Su-57

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نشنال اینترست شرکت دولتی تکنولوژی پیشرفته «روستک» اعلام کرد گونه صادراتی جنگنده نسل پنجم سوخوی ۵۷ با نام سوخو-۵۷‌ای برای نخستین بار هم به صورت ثابت به نمایش در می‌آید و هم نمایش هوایی خواهد داشت.

سوخوی-۵۷ یک جنگنده چندمنظوره نسل پنجم است که می‌تواند گستره‌ای از هدف‌های هوایی، زمینی و دریایی را نابود کند.

این جنگنده نخستین پرواز آزمایشی‌اش را ده سال پیش انجام داد و در سال ۲۰۱۳ نیز  برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی MAKS چند هواپیمای آزمایشی سوخوی-۵۷ به پرواز درآمدند.

سوخوی-۵۷ که بر اساس گزارش‌های با استفاده دارای فناوری رادارگریزی با استفاده از طیف وسیعی از مواد کامپوزیت استمی‌تواند به سرعت‌های مافوق صوت برسد. شرکت روستک همچنین پیشرفته‌ترین تجهیزات رادیو-الکترونیکی را در آن به کار برده و و آن را به عنوان «خلبان الکترونیکی دوم» توصیف کرده است. از طرف دیگر سیستم رادار هواپیما در تمام بدنه آن پخش شده است. از دیگر ابداعات در این هواپیما قرار گرفتن جنگ‌افزارهای آن درون بدنه هواپیما است.

سوخوی-۵۷ برای نخستین بار در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰ به پرواز درآمد و رسانه‌های دولتی روسیه آن را جنگنده نسل پنجمی توصیف کردند که کارکردهای یک هواپیمای ضربتی و یک جت جنگنده را ترکیب می‌کند و در عین حال با استفاده از مواد کامپوزیت و تکنولوژی‌های جدید و ساختار آئرودینامیکی‌اش میزان پایین اثرگذاری راداری و مادون قرمز دارد.

از جمله جنگ‌افزارهای این هواپیما موشک‌های ابرصوتی هستند.

سوخوی-۵۷ در شرایط جنگی در سوریه با موفقیت آزمایش شده است. اما در سال گذشته یک فروند سوخو-۵۷ در شرق دور روسیه سقوط کرد و منفجر شد. تصور می‌شود این هواپیما نخستین سوخوی-۵۷ با تولید سریال باشد که قرار بود به نیروی هوایی روسیه متقل شده است.

همچنین گزارش‌هایی درباره علاقه چند کشور از جمله چین و ترکیه در مشارکت در این طرح جنگنده رادارگریز به عنوان همکاران آینده منتشر شده است.

هواپیمای پیشرفته دیگری نیز در رویداد «ارتش ۲۰۲۰» که از ۲ تا ۸ شهریور برگزار می‌شود، به نمایش در خواهند آمد از جمله جنگنده سبک چندمنظوره میگ- ۳۵ و بالگردتجسسی و تهاجمی Ka-52.

کد خبر 543032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha