دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

صنعت هواپیمایی در یک بحران قرار دارد. از یک سو فشار جهانی برای کاهش انتشار کربن وجود دارد و از سوی دیگر بسیاری از ما بیش از یک سال است که سوار هواپیما نشده‌ایم.

بوم

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، احیای رویای مافوق صوت‌ها که با بازنشستگی کنکورد نزدیک به دو دهه پیش، در ابتدا موضوعی به‌نظر خیالی به نظر می‌رسید.

اما اکنون استارت‌آپ‌ها در حال کار بر روی پروژه‌های مافوق صوت و ابر صوت است. در این میان اکتبر گذشته استارت‌آپ «بوم سوپرسونیک» (Boom Supersonic) اولین شرکتی بود که یک هواپیمای واقعی مافوق صوت را با نام XB۱ معرفی کرد.

حداکثر سرعت این هواپیما به ۲/۲ماخ (۲۷۱۶کیلومتر در ساعت) می‌رسد و قرار بود که در سال۲۰۲۰ رونمایی شود، اما موارد مختلف از جمله همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ باعث به‌وجود آمدن تاخیر در این امر شد.

هواپیمای XB۱ به گفته مقامات بلندپایه شرکت در سال ۲۰۲۶ آماده انجام پروازهای خود خواهد بود و احتمالا در سال ۲۰۲۹، انجام امور مسافربری را بر عهده خواهد گرفت.

این هواپیمای مافوق صوت برای جابجایی ۶۵ تا ۸۸ مسافر طراحی شده است و بر بیش از ۵۰۰ مسیر اصلی متمرکز خواهد بود که بتواند از سرعت ۲/۲ ماخی این هواپیما سود بیشتری ببرد. طبق محاسبات، با این هواپیما، یک سفر از نیویورک به لندن فقط ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و این در حالی است که فاصله بین لس‌آنجلس تا سیدنی به ۸ ساعت و نیم کاهش می‌یابد.

هدف اصلی این استارت‌آپ جابجایی مسافران در هر نقطه از زمین در کمتر از ۴ ساعت و در ازای حداکثر ۱۰۰ دلار است.

بیشتر بخوانید:

با این حال، استارتاپ بوم سوپرسونیک، معضلات فراوانی را در این راه پیش روی خود دارد. جت‌های این استارتاپ پس از متوقف شدن پروازهای کنکورد در سال۲۰۰۳، نخستین هواپیماهای تجاری مافوق‌صوت جهان خواهند بود که پروازشان بر فراز خاک آمریکا از سال۱۹۷۳و به‌دلیل شکسته‌شدن دیوار صوتی و ایجاد صدای مهیب، متوقف شده است.

بوم در حال آزمایش فناوری‌های جدیدی است که می‌توانند صدای مهیب ایجاد شده هنگام شکستن دیوار صوتی را خفه کنند. این موضوع می‌تواند باعث لغو قانون کنگره در ممنوعیت پرواز هواپیماهای مافوق‌صوت تجاری در آسمان آمریکا شود. بوم سوپرسونیک از افزایش علاقه مجدد به سفرهای مافوق‌صوت استفاده کرده و سرمایه‌ای بالغ بر ۱۶۰میلیون دلار بابت پیش‌سفارش از شرکت ویرجین گروپ (Virgin Group) که آنها نیز روی جت‌های مافوق‌صوت‌ خود کار می‌کنند و همچنین شرکت هواپیمایی ژاپن (JAL) دریافت کرده است.

کد خبر 603033

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha