قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران که در چند سال اخیر به عنوان یکی از مولفه‌های اقتدار کشورمان در جهان مطرح است، قدرتی است که در نتیجه فشار و تحریم‌های دشمنان علیه کشورمان ایجاد، رشد و توسعه پیدا کرد.

موشک ذوالفقار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، توان موشکی جمهوری اسلامی ایران یکی از مولفه‌های اقتدار منطقه‌ای کشورمان به شمار می‌رود. این قدرت در سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی به شکل محصولی وارداتی از کشورهای همسایه به ایران رسید و پس از آن با تلاش‌های فرزندان این آب و خاک و به صورت دانش بنیان و بومی رشد و توسعه یافت. دو مولفه دانش بنیان و بومی بودن باعث شد که دانش موشکی ایران در سال های بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز رشد و تکامل پیداکند و امروز هم به حدی از پیشرفت و تکامل رسیده است که طیف گسترده ای از موشک ها در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد.

این موشک‌ها به قدری در افزایش قدرت بازدارندگی ایران موثر هستند که کشورهایی که روزی ایران را تهدید به حمله می‌کردند امروز دیگر جرئت تکرار این تهدیدات را ندارند. یکی از این موشک‌ها، موشک بالستیک ذوالفقار است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو عملیات لیله القدر و ضربت محرم از آن‌ها استفاده کرد.

موشک بالستیک ذوالفقار

این موشک یکی از انواع موشک‌های بالستیک طراحی و تولید شده در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان است که ۳۱ شهریورماه سال ۹۵ در رژه سالانه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی و معرفی و روز چهارم مهرماه همان سال نیز خط تولید انبوه موشک بالستیک ذوالفقار رونمایی شد.

سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم گفت که در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و نامه ریاست محترم جمهور مبنی بر تقویت و توسعه توان رزم موشکی، موشک تاکتیکی ذوالفقار که تمامی مراحل تحقیقات، طراحی و ساخت آن به دست پر توان محققان و متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت گرفته پس از انجام آزمایش‌های موفق امروز شاهد افتتاح خط تولید آن هستیم.

وی ادامه داد که طراحی و ساخت موشک تاکتیکی و مهم ذوالفقار که در شرایط تحریم در بخش دفاع صورت پذیرفته، نشان از اراده و عزم دانشمندان، محققان و متخصصان وزارت دفاع برای افزایش قدرت بازدارندگی موثر کشورمان است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ششم مهرماه همان سال در حاشیه هفتمین جشنواره مالک اشتر که در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص زمان عملیاتی شدن موشک ذوالفقار گفته بود که موشک ذوالفقار وارد سازمان رزم سپاه شده است و تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

مشخصات فنی موشک ذوالفقار

موشک بالستیک ذوالفقار از خانواده موشک فاتح ۱۱۰ و در واقع نمونه توسعه یافته این موشک، اما در رده موشک‌های میان برد است. این موشک با ویژگی‌هایی همچون طول در حدود ۱۰ متر، سرعت در حدود ۱/۵ کیلومتر بر ثانیه می‌تواند تا محدوده ۷۰۰ کیلومتری تمام اهداف خود را ردگیری کرده و منهدم کند. کلاهک جدید این موشک نیز در حدود ۴۵۰ کیلوگرم برآورده شده است. دقت نقطه زنی این موشک نیز بسیار بالاست و خطای آن در حدود ۱۰ متر تخمین زده می‌شود.

این موشک ویژگی‌های مخصوصی دارد که موشک بالستیک ذوالفقار را به یک موشک راهبردی تبدیل کرده است. یکی از این ویژگی‌های این موشک استفاده از کلاهک جنگی جداشونده است که باعث می‌شود تا نسبت به سایر موشک‌های کوتاه و میان برد مزیت‌هایی داشته باشد. جداشدن کلاهک جنگی موشک‌ها فوایدی  همچون افزایش برد موشک، کاهش امکان ردیابی و کاهش احتمال اصابت موشک‌های پدافندی دشمن را دارد که همه این ویژگی‌ها در طراحی موشک بالستیک ذوالفقار در نظر گرفته شده است.

موتور موشک بالستیک ذوالفقار یک موتور تک مرحله‌ای است و می‌تواند سرعت حرکت این موشک را به ۵ برابر سرعت صوت برساند. این یعنی که موشک بالستیک ذوالفقار در رده موشک‌های مافوق صوت قرار می‌گیرد و این موشک را قادر می‌سازد که حرکت خود را تا هدف، بدون آنکه توسط رادارها شناسایی شوند ادامه دهد و بر سیستم‌های ضد موشکی دشمن غلبه کند.

پرتاب‌گرهای موشک ذوالفقار نیز از انواع پرتاب‌گرهای دو فروندی است که دلیل استفاده از آن‌ها ابعاد کوچک و چالاکی این موشک است. 

ذوالفقار ایرانی که گردن تروریست‌ها را شکست 

موشک بالستیک ذوالفقار در دو عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه نیروهای تروریستی استفاده شد. نخستین عملیاتی که ذوالفقار در آن حاضر شد، عملیات لیله القدر بود. نیروی هوافضای سپاه در این عملیات که شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶ و در آخرین شب قدرماه رمضان انجام شد، ۶ فروند موشک ذوالفقار به سوی مواضع داعش شلیک شد. این موشک‌ها بر مواضع فرماندهی داعش در استان دیرالزور سوریه فرود آمدند و این مراکز را منهدم کرد.

دومین عملیاتی که ذوالفقار در آن حاضر شد عملیات ضربت محرم بود. اعضای گروه تروریستی داعش ۳۱ شهریورماه سال ۹۷ به رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کردند و تعدادی را شهید و مجروح کردند. ۹ روز بعد در بامداد دوشنبه ۹ مهرماه همان سال، در جریان عملیات «ضربت محرم» نیروی هوافضای سپاه، ۶ موشک میان‌برد از نوع «ذوالفقار» و «قیام» و ۷ پهپاد بمب‌افکن از نوع «سیمرغ» با حمله به مقر سرکردگان گروهک تروریستی داعش در شرق رود فرات که در فاصله ۵۷۰ کیلومتری از سرزمین‌مان واقع شده، ضربه مهلک و سنگینی را به سرکردگان حمله تروریستی اهواز و همچنین تجهیزات و ادوات آن‌ها وارد کردند.

موشک بالستیک ذوالفقار قاتل پایگاه‌های آمریکایی در غرب آسیا

نیروهای ارتش تروریست آمریکا از سال‌های دور با احداث پایگاه های گوناگون در منطقه غرب آسیا نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده‌اند. از آنجا که آمریکا برخی اوقات کشورمان را با استفاده از این پایگاه‌ها تهدید لفظی می‌کند، نیروهای مسلح کشورمان می توانند با استفاده از موشک بالستیک ذوالفقار این پایگاه ها را منهدم کنند. پایگاه‌هایی که در محدوده برد این موشک قرار دارند عبارتند از شیخ عیسی، ملک خالد، پرنس سلطان، العدید، الخلید الصابر.

کارشناسان درباره موشک ذوالفقار چه می‌گویند؟

وبگاه اعلام الحربی درباره پرتاب موشک‌های بالستیک ذوالفقار نوشت که موشک‌های سطح به سطح ذوالفقار با طی مسافتی بیش از ۶۰۰ کیلومتری، اهداف مورد نظر در استان دیرالزور را مورد اصابت قرار دادند.

پایگاه مطالعات استراتژیک فرانسه در تحلیل خود آورده است که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از پیشرانه‌های کامپوزیتی در خانواده موشک‌های فاتح ۱۱۰ استفاده می‌کند که نسبت به مدل‌های اولیه پیشرفت فوق العاده‌ای محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که مهندسان ایرانی در بخش پیشران‌های سوخت جامد به پیشرفت‌های مهمی رسیده‌اند. اگر موشک‌های سری فاتح و ذوالفقار در تعداد بالا شلیک شوند می‌توانند در بخش تاکتیکی و عملیاتی ایرانی‌ها را در سطح بالاتر قرار دهند.

کد خبر 543799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha