یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
۲ نفر

قاهر اف-۳۱۳، یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم سبک با قابلیت پشتیبانی نزدیک است که توسط سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در دست ساخت است. پروژه ساخت جنگنده قاهر پروژه‌ای برای ساخت نوعی جت جنگندهٔ تک‌سرنشین و پنهان‌کار در ایران است که همه مراحل طراحی و ساخت جنگنده قاهر اف-۳۱۳ را دانشمندان و متخصصان ایرانی انجام دادند.

جنگنده اف ۱۳۳ قاهر ایران

به گزارش همشهری آنلاین،  قاهر یک جنگندهٔ جت دوموتوره و تک‌سرنشینه با دو ورودی هوا در دو طرف کابین خلبان و دو خروجی است. طول قاهر تقریباً ۱۴ متر و فاصلهٔ دو نوک بال آن تقریباً ۸ متر تخمین زده می‌شود.

این جنگنده توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی را دارد و از قدرت تهاجمی بالا برخوردار است. قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی هواپیمای قاهر۳۱۳ می‌باشد. همچنین گفته شده‌است که این جنگنده ایرانی قادر است، ۴ موشک هوا به هوا کوتاه برد را در محفظه داخلی خود جای دهد.

آشنایی با جنگنده  اف-۳۱۳ قاهر ایران

این جنگنده دارای سطح مقطع راداری بسیار کم بوده و با تجهیزات پیشرفته ساخته شده و به سامانه‌های الکترواویونیک مجهز می‌باشد.  قاهر اف-۳۱۳  قادر به حمل تسلیحات پیشرفتهٔ بومی بوده و از قدرت تهاجمی بالایی برخوردار است.  

قابلیت نشست و پرواز با طول باند کوتاه، توانایی انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست و تعمیر و نگهداری آسان و سریع را از دیگر ویژگی‌های این جنگنده است.

آشنایی با جنگنده  اف-۳۱۳ قاهر ایران
نماواره قاهر اف-۳۱۳

هرچند برخی از کارشناسان بین‌المللی آن را شبیه به یک مدل آزمایشی دانسته‌اند؛ اما طبق گفته وزیر دفاع وقت جمهوری اسلامی ایران در هفته دولت ۱۳۹۵ نمونه اصلی ساخته شده و سپاه نیازمند و کاربر هواپیمای مورد نظر می‌باشد و تا اواخر سال آماده نصب موتور و تست اصلی هست و این هواپیما بیشتر نمونه پژوهشی است و در صورت سفارش تولید خواهد شد.

آشنایی با جنگنده  اف-۳۱۳ قاهر ایران

کد خبر 641284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    53 30
    این پروژه اگر چند کشور دوست باهم سهیم بودیم موفق تر بود
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      63 8
      دوستان واقعی ما در حد چنین تکنولوژی هایی نیستن متاسفانه:(
  • ممد IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    49 6
    به تنهایی کار بسیار سختی است ولی نشد نداره
  • محسن IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    34 9
    دمتون گرم خروجی عقب روطوری طراحی کنید که متحرک باشه وبشه باش عمود پرواز کرد
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    39 16
    زنده باد ایران .زنده باد ایرانی.هیچوقت اینقدر خوشحال نبودم. به کوری چشم دشمنان. جاوید ایران قدرتمند.
  • عقاب IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    61 14
    خوشحالم بگم منم يکی از مهندسای این‌ پروژم دعاهای شما به‌ ما انرژی میده ممنون دوستان
  • یوسف IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    50 9
    خدا به همه ی دلیر مردانی که دل در گرو حق و وطن دارند قدرت روز افزون و توفیق عنایت کنه! دم همتون گرم!
    • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      12 7
      خدایی؟؟چرا این جوریه ؟؟چرا ورودی هوا بالاشه ؟؟پایین می بود بهتر نمی بود؟؟پس کی تولید میشه؟؟نمونه های دیه وپیشرفته ترهم توراهه؟؟
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    16 3
    درود بر دلیر مردان نیروی هوایی وتکنیسین هاومهندسین ساخت چنین هواپیماهای بومی ساخت داخل زنده باد خلبانان نیروی هوایی
  • علیرضا IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    18 5
    عجب
  • امیدداوالا IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    20 4
    تک فروشی هم دارید