همشهری آنلاین: هواپیمای صاعقه، هواپیمای جنگنده شکاری از کلاس هواپیمای دو سکانه می‌باشد.

از جمله فناوری‌های بسیار پیچیده و پیشرفته این هواپیمای جنگنده کاملا بومی، می‌توان به ارتقاء و بهینه سازی سیستم اویونیک و تسلیحاتی هواپیما در سطح SRII، بومی سازی اقلام وندور مکانیکی و هیدرولیکی اشاره کرد.

این هواپیمای شکاری با تلاش بی‌وقفه و مشترک متخصصان هوشمند و افتخار آفرین سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور رسیده است.

در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-۵ استفاده شده است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-۵ وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است.

هواپیمای جنگنده صاعقه ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگ‌تر شده هواپیماهای اف-۵ است که دو سکان عمودی V شکل (برای کاهش سطح مقطع راداری) و سیستم های الکترونیک و موتورهای روسی آر دی-۳۳ (RD-۳۳) دارد.

نخستین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ۱۳۸۸ در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد. صاعقه و آذرخش ۲ نسل از جنگنده‌های ساخت داخل هستند که با توان نیروهای داخلی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

جنگنده شکاری صاعقه در شهریور ۸۵ با پرواز موفق در رزمایش ضربت ذوالفقار رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست.

این جنگنده از سوی مهندسان دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی ارتش طراحی، تغییر شکل، بهینه‌سازی و توانمندسازی شده است. فناوری تولید این هواپیما را کشورهای آمریکا، روسیه، چین و هند به صورت مشترک و برخی کشورهای اروپایی در اختیار دارند، ولی صاعقه کاملا تولید داخل است و کارایی بالاتری دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم جنگنده صاعقه، پشتیبانی نزدیک هوایی است و این جنگنده می‌تواند انواع راکت، بمب و موشک را با موفقیت حمل و شلیک کند. صاعقه مجهز به سیستم رادار پیشرفته است و در طول سال‌های گذشته با ده‌ها سورتی پرواز آزمایشی، مراحل مختلف پرواز را با موفقت پشت سر گذاشته است.

کاکپیت یا همان کابین خلبان صاعقه بسیار راحت بوده و خلبان امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد. همچنین این جت جنگی تنها جنگنده‌ایست که با ابتکار متخصصین ایرانی مجهز به دید خلبان در جهات اصلی و فرعی می باشد به زبان ساده‌تر به وسیله دوربین های پیشرفته مداربسته، خلبان قسمت عقب و ... را به راحتی می‌تواند ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریز جنگنده ها و درگیری‌های هوایی و مانورهای واکنش سریع به شدت افزایش می دهد. همچنین کا کپیت تمام دیجیتالی این جت جنگی قابل توجه است.

پیشرانه این هواپیما دو دستگاه موتور RD-۳۳ می باشد که امکان پرواز تا سرعتهای ۵/۱تا ۸/۱ ماخ را به این هواپیما می دهد. رادار این هواپیما از نوع N۰۱۹-ME می‌باشد که کارایی آن بر ضد اهداف زمینی است. بیشترین وزن محموله این هواپیما ۴,۴۰۰ کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما ۸,۰۰۰ کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما ۱۵,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ کیلوگرم بوده و بردی در حدود ۶۰۰ کیلومتر را داراست.

قدرت مانور هوایی صاعقه و خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه ای و سریع از ویژگی‌های این جت جنگی می‌باشد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز