همشهری آنلاین: اصولا هر ارتشی از سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی تشکیل می‌شود که به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند. نیروی زمینی خود شامل قسمت‌های مختلف از جمله پیاده نظام، تیپ‌های زرهی و غیره است.

تجهیزات و خودروهای زرهی

نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران که متشکل از نیروهای مسلح سپاه و ارتش است، به عنوان یکی از نیروهای زمینی قدرتمند شناخته می‌شود و به لحاظ نیروی انسانی جایگاه نخست را در اختیار دارد.

در این بین وظایف متفاوتی بر عهده نیروی زمینی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

نیروی زمینی ارتش نیز با در اختیار داشتن و ایجاد کردن قرارگاه‌هایی در نقاط مختلف کشور وظیفه کنترل و فرماندهی نیروی زمینی در نواحی زیر نظر را بر عهده دارد.

در کنار توان نیروی انسانی آموزش دیده و قرارگاه‌هایی که هر یک به عنوان هسته مرکزی و هماهنگ کننده قوای زمینی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، تجهیزات مدرن و افزایش توان فنی طراحی، ساخت و بکارگیری تسلیحات به روز، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران دارای خودروها و جنگ‌افزارهای زرهی سنگین، نیمه سنگین و سبک است که در ذیل به بخشی از این توانایی اشاره می‌شود:

تجهیزات و خودروهای زرهی

الف) تجهیزات و خودروهای زرهی:
نفربرهای زرهی بومی:
نفربر زرهی براق:

براق یک نفربر ساخت ایران، زرهی خاکی و آبی با حفاظ زرهی مناسب و تحرک بسیار بالا است.

در حقیقت این نفربر با کاهش وزن، افزایش سرعت در جاده، زره قوی‌تر، سیستم حفاظت NBC و نصب دوربین دید در شب در رده نفربرهای روز دنیا به‌شمار می‌رود.

تا سال ۲۰۱۰ هفت گونه متفاوت این نفربر برای انجام عملیات آبی خاکی طراحی شده است؛ آمبولانس، خودرو پشتیبانی و مهندسی، حمل مهمات، خمپاره‌انداز، مجهز به ضدهوایی و مجهز به موشک ضدتانک و خودرو فرماندهی و حمل نفر از انواع به‌کارگیری شده این نفربر است.

نفربر براق مجهز به توپ ضدهوایی

نفربر براق متناسب با تهدیدات و شرایط عملیاتی امروزه مدرنیزه شده و قادر به انجام ماموریت در تمامی شرایط نبرد و تعقیب و مراقبت از نیروهای خود است. براق دارای ۳ نفر خدمه‌است. (فرمانده، راننده و مسلسل چی) و می‌تواند تا ۸ نفر سرباز دیگر را نیز در خود جای دهد.

موتور این خودروی زرهی دیزل توربوی هشت سیلندر وی شکل با قدرت ۳۳۰ اسب بخار است.

براق دارای زره پیشرفته و حفاظ شیمیایی-میکروبی-هسته‌ای است ضمن اینکه این نفربر قابلیت تجهیز به توپ و تیربار، تانک پل‌گذار و تیربارهایی همچون ۱۲.۷mm را دارد؛ همچنین قابلیت پرتاب خمپاره‌های ۱۲۰ میلیمتری را نیز دارد.

نفربر رخش

از جمله تولیدات وزارت دفاع تولید نوعی نفربر فوق سریع همراه با قدرت مانور و سرعت بالا به نام رخش است که اکنون در اختیار نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران است. این نفر بر مخصوص جنگ‌های نامتقارن طراحی شده است. لازم به ذکر است که ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها ارتش در دنیاست که از تاکتیک‌های جنگهای نامتقارن همراه با تجهیزات زرهی و لجستیکی به طور گسترده استفاده می‌کند.

تجهیزات و خودروهای زرهی

نفربر رخش همچنین برای انجام عملیات‌های کلاسیک رایج در دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نفربر ظرفیت جابجایی ۱۰ نفر با تجهیزات کماندویی را دارد؛ این نفربر همچنین مجهز به یک مسلسل تمام اتوماتیک۱۲.۷ میلی متری است. این زره پوش تمام اطراف خود را توسط دوربین‌های مدار بسته مشاهده می‌کند. این ویژگی به هدایت کنندگان رخش امکان این را می‌دهد که از حمله‌های ناگهانی و نیز نصب مین‌های چسبان توسط دشمن مطلع شده و آن را دفع کند.

همچنین بدنه این ماشین زرهی از آلیاژهای ضدحرارتی و چند لایه سبک تشکیل شده که مقاومت این نفر بر را در مقابل انواع راکت‌ها بالا برده است.

نفربر چرخدار سریر:

نفربر زرهی و چرخدار سریر از یک تیربار ۱۴.۵ میلمتری مستقر در برجک متحرک استفاده کرده و قابلیت حمل ۸ نفر را دارد. انواع سامانه‌های مخابراتی بومی در آن بکار گرفته شده تا این خودروی چابک برای ایفای صحیح نقش خود ارتباط دائمی و امنی با واحد فرماندهی داشته باشد.

تجهیزات و خودروهای زرهی

این خودرو با برخوداری از زره قوی و منافذ کوچک برای استفاده در شلیک‌های سربازان، از سرعت بالاتری نسبت به نفربرهای دیگر برخوردار است.

موتور این نفربر در جلوی آن نصب شده است که فضای بازتری را برای سربازان و تجهیزات محمول بوجود می‌آورد.

خودروهای تانک‌بر:

صیاد؛ کشنده ۲۰۰ تنی

با همت مهندسان و رسته فنی نیروی زمینی کشورمان خودروی فوق سنگین تاکتیکی صیاد عملیاتی شد؛ این خودرو قابلیت‌های مختلفی در افزایش تحرک و جابجایی تانک و ادوات سنگین زرهی دارد.

این خودرو که یک خودروی استراتژیک محسوب می‌شود، می‌تواند انواع ادوات زرهی، تانک و خودروهای شنی‌دار را به مناطق عملیاتی مورد نظر منتقل کند.

تجهیزات و خودروهای زرهی

تحرک و قدرت جابجایی این خودرو به گونه‌ایست که می‌توان با بکارگیری تعدادی از آنها، یک گردان زرهی را طی یک روز به نقاط دور دست کشور کشور منتقل کرد.

خاطرنشان می‌شود خودروی تانک‌بر «صیاد» قابلیت کشندگی ۲۰۰ تن را دارد.

تانک‌های قدرتمند سنگین و نیمه سنگین:
تانک توسن

توسن، یک تانک سبک یا خودرو زرهی شناسایی ایرانی است که از "موشک توفان ۵" که یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد زره و دارای دو سر جنگی است استفاده می‌کند که قادر است با عمق نفوذ بالا، صدمات جبران ناپذیری به خودروهای زرهی، تانک و نفربر دشمن وارد کند و از جنگ افزارهای مهم برای تامین امنیت منطقه به حساب می‌آید.

همچنین این تانک به ۸ قبضه سیستم دودزای نارنجک انداز مجهز است.

تولید این تانک در سال ۱۳۸۶ آغاز شد ولی در آن زمان به دلیل برخی مشکلات، تعداد کمی از این تانک به مرحله تولید رسید اما نهایتاً در سال ۱۳۸۷ تولید انبوه این تانک آغاز شد.

تانک رزمی توسن به یک سیستم مدیریت نبرد و یک دستگاه ارتباطی دیجیتالی از نوع سیستم پایانه اطلاعات مجهز است، این سیستم برای جمع‌آوری اطلاعات از دیگر تانک‌ها، ارسال اطلاعات میدانی منطقه و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی در صحنه نبرد به کار می‌رود.

تجهیزات و خودروهای زرهی

از دیگر ویژگی‌های مهم این جنگ افزار، طی مسافت زیاد بدون نیاز به کامیون است.

استفاده از لفظ واکنش سریع در تانک توسن به این دلیل است که این تانک، قادر به واکنش در کوتاهترین زمان ممکن با بالاترین سرعت در ساعت است.

تانک مقتدر ذوالفقار

می‌توان "تانک ذوالفقار " را یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های تاریخ دفاعی ایران به حساب آورد که هم اکنون پس از گذشتن حدود دو دهه به نتیجه رسیده است. تا به امروز ۳ مدل از این تانک معرفی شده است که البته مدل اصلی آن که به کمک نیروهای زرهی ایران می‌آید، تانک ذوالفقار ۳ است.

در بحث پیشرانه تانک‌های سری ذوالفقار از یک موتور دیزل با توان تقریبی ۱۰۰۰ اسب بخار بهره می‌برد که این تانک را قادر می‌سازد بر روی جاده به سرعتی در حدود ۷۰ و در روی سطوح ناهموار در حدود ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر بر ساعت برسد.

ذوالفقار تانکی به حساب می‌آید که با داشتن ارتفاع تقریبی ۲.۵ تا ۳ متر، طول ۷ متر و پهنای ۳.۵ متر می تواند بحث پنهانکاری بصری را تا حد قابل قبولی به اجرا بگذارد. تانک ذوالفقار در مدل ۲ و ۳ به شکل جالبی به مانند تانک آبرامز طراحی شده است.

تجهیزات و خودروهای زرهی

سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به " EFCS۳ " یک سیستم چند منظوره است که توانایی‌های قابل توجهی را در اختیار ذوالفقار قرار می‌دهد. از این میان می‌توان به مواردی همچون ثابت نگاه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخش ها، ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت و یا متحرک در زمانی که تانک متوقف بوده و یا در حال حرکت است، اشاره کرد.

البته قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر محاسبات بالستیک تانک برای تخمین زاویه مورد نظر برای شلیک، قابلیت شبکه شدن با سامانه‌های دید در شب موجود در تانک و افزایش شانس مورد اصابت قرار دادن هدف با اولین شلیک نیز از دیگر قابلیت‌های این تانک پیشرفته است.

سامانه‌های کامل حفاظت "ش. م. ه"، لانچرهای دود پخش کن و مسافت یاب‌های لیزری نیز بر روی این تانک نصب شده است.

روی بیسیم و سیستم اینترکام (ارتباط داخلی) نسل جدید تانک ذوالفقار در حوزه فناوری کار شده است که نسبت به نسل قبل خود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

تانک سنگین صمصام

صمصام مدل بومی و بهسازی شده تانک پیشرفته ام ۶۰ است که زمانی یکی از تجهیزات زرهی اصلی نیروهای زمینی کشورمان محسوب می‌شد.

صمصام به سامانه بومی هشدار دهنده لیزری که توانایی پوشش ۳۶۰ درجه پیرامون تانک را دارد برای هشدار قفل شدن سلاح های لیزری مجهز شده است.

تجهیز به پریسکوپ با قابلیت دید در شب برای راننده تانک که دارای قابلیت‌هایی چون وسعت دید ۳۰ درجه و زمان مورد نیاز برای باز و بسته کردن در حدود ۳۰ ثانیه است، از دیگر ویژگی‌ها این تانک است.

تجهیزات و خودروهای زرهی

تجهیز به پایدار کننده توپ که در راستای عمودی و افقی عمل می‌کند از جمله تغییرات مهم مدل موجود در ایران از این تانک است.

ویژگی‌های اصلی این سامانه شامل ماهیت الکتروهیدرولیکی نیرودهنده‌های آن، سامانه هیدرولیکی ارتقاء یافته، بهسازی صفحه کنترل ادوات برای توپچی، واحد کنترل مرکزی، ژیروسکوپ و منبع تغذیه سه فاز است.

تجهیز به سایت اپتیکی پانورامیک برای فرمانده تانک از دیگر تفاوت های صمصام با نمونه پیشین تانک ام-۶۰ است. این سایت برای پوشش جهات افقی و عمودی بی نیاز از برجک بوده و البته در این جهات پایدارسازی نیز شده است. این سامانه اپتیکی دارای توانمندی بزرگنمایی تا ۷ برابر و وسعت دید ۸.۵ درجه برای دوربین است.

همچنین این تانک به مسافت یاب لیزری با برد ۲۰ کیلومتر و دقت ۱۰ متر مجهز بوده و می‌توان آن را به تیربار ضدهوایی نیز مرتبط کرد تا هدفگیری بهتری توسط آن صورت گیرد.

اما یکی از مهمترین جنبه‌های بهسازی این تانک تجهیز آن به سامانه کنترل آتش EFCS-۳ برای هدفگیری دقیق و مطمئن توپ است.

این، تنها بخش کوچکی از توانایی‌ نیروهای زمینی ایران و تجهیزات آنهاست، توانایی‌هایی که با در اختیار داشتن آنها، امروز دیگر هیچ متجاوزی حتی تصور تهاجم زمینی به خاک ایران را در سر ندارد.

منبع: تسنیم

کد خبر 244115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز