هفته‌نامه‌ی دوچرخه> سیدسروش طباطبایی‌پور: در این هفته، حدود ۵۰۰ نفر از صاحبان خودروی گران‌قیمت «تسلا»، نتوانستند قفل در اتومبیلشان را باز کنند و از کار و زندگی افتادند! شنیدن این خبر، از طرفی خنده‌دار و از سویی، تأمل‌برانگیز است.

تسلا

آخر ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که روز به روز به سمت استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای می‌رود که خودش خلق کرده؛ اما به نظر می‌رسد این وابستگی، چندان هم برای آدمیان خوشایند نیست.

البته در این‌جا به گذشته‌های خیلی دور نمی‌پردازیم که میان انسان و صنعت هیچ وابستگی و گرهی وجود نداشت؛ بلکه می‌خواهیم  از همین چند سال پیش بگوییم که مثلاً پدران ما برای بازکردن قفل در اتومبیلشان، هر چند هم که قیمتی بود، سوییچ مبارکشان را از جیبشان در می‌آوردند و آن را داخل ورودی قفل در اتومبیل می‌کردند و با چرخشی... کلیک! در قفل اتومبیل باز می‌شد و تمام!

اما کمی که جلوتر آمدیم، پای سوییچ‌های کنترل از راه دور به میان آمد که کار را راحت‌تر کرد. اما در همین فناوری ساده هم، یک زنگ خطر وجود داشت: اگر وسط بیابان، باتری ریموت‌کنترل اتومبیلمان، تمام شود، لنگ می‌شدیم و معطل. اما فناوری کوتاه نیامد و همین‌طور پیش رفت تا رسید به سیستم «کیلس استارتر».

سیستم کیلس استارتر در سال ۱۹۸۲ برای اولین بار در خودروهای فرانسوی رنو فیوگو مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن خودروهای شرکت جنرال موتورز نیز از این تکنولوژی استفاده کردند.یکی از امکانات جدید خودروهای امروزی سیستم استارت بدون کلید (Keyless Entry)  است که که امکان قفل یا باز کردن درهای خودرو و همچنین استارت موتور را بدون نیاز به استفاده از کلید، فراهم می کند. سیستم کیلس استارتر با استفاده از امواج رادیویی، یک سری امواج را با کدهای مشخص از سوییچ خودرو به سنسور ایموبلایزر ( دزدگیر) خودرو می فرستد. عملکرد این سیستم قفل کننده الکترونیکی طوری است که راننده با به همراه داشتن سوئیچ یا کارت هوشمند وقتی به فاصله یک متری خودرو برسد ، قفل درها به صورت اتوماتیک باز شده و بعد وارد شدن به خودرو راننده می‌تواند با فشاردادن دکمه استارت و نگه داشتن پدال ترمز خودرو خود را روشن کند.

اما شرکت تسلا با استفاده از سوییچ خودران، امکانی را برای مشتریان خود فراهم نموده تا با استفاده از تلفن هوشمند خود و نصب اپلیکیشن تسلا و تأیید خودرو  هم می‌توان از طریق ارتباطات بلوتوث درب‌های خودرو را باز نموده و دیگر نیازی به همراه داشتن سوییچ ماشین نیست.

و حالا از هفته‌ی پیش و اوایل همین هفته، تعدادی از رانندگان تسلا می‌گویند که یکهو، ارتباط اپلیکیشن گوشی همراه آن‌ها با سرور این خودروساز  قطع شده و آن‌ها نتوانستند قفل خودروهای‌شان را باز کرده و سوار ماشین مجللشان شوند. یکی از مالکان تسلا در توییتی نوشت: «در فاصله یک ساعتی خانه‌ام گیر افتادم، چون معمولاً از تلفنم برای روشن کردن ماشین استفاده می‌کنم.»

البته در خبرها آمده که آقای ایلان ماسک، مالک ثروتمند این شرکت، در توییتی نوشته: «با عرض پوزش، اقداماتی را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق دیگر تکرار نشود.». شایان ذکر است با وجود این‌که قطعاً رانندگان این خودرو می‌توانند مثل گذشته از سویچ برای باز کردن خودرو استفاده کنید، اما بسیاری از رانندگان تسلا، که یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای بازار را خریده‌اند، بطور غریزی بر فناوری متکی هستند.

حالا شما بگویید اتکای انسان به فناوری، روزبه‌روز کار ما را ساده‌تر می‌کند یا سخت‌تر!

کد خبر 639256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    هیچ فرقی نمیکند یکم که استفاده شد عادی میشود