پنجشنبه گذشته ناحیه ۵ چهاردهمین تکه از پایتخت میزبان «سید مجتبی شفیعی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با جمعی از مسئولان، کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بود.

نیمه کاره

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده:  شفیعی از پروژه‌های ترافیکی نیمه‌کاره بسیاری بازدید می‌کند و برای هرکدام نسخه جداگانه‌ای می‌پیچدعلاوه براین او بر تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره و ضرورت نگهداشت تجهیزات و امکانات شهری در حوزه ترافیک برای تأمین امنیت شهروندان تأکید می‌کند. در این برنامه «محمد عندلیب» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۴ به رسم میزبانی مهمانان ویژه را مشایعت می‌کند.

  • آغاز مأموریت از محله شیوا

مأموریت معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار پایتخت در منطقه ۱۴ با بازدید از محله شیوا آغاز می‌شود؛ محله‌ای که به دلیل وجود بافت فرسوده و معابر کم‌عرض با مشکل کمبود پارکینگ مواجه است. در بدو ورود مهمانان ویژه منطقه ۱۴ به داخل محوطه زمین بایری که قرار است به پارکینگ تبدیل شود، «علی‌اکبر بنیادی» یکی از اهالی محله به معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران می‌گوید: «شهرداری طی سال‌های اخیر با اهالی در زمینه برپایی هیئت در این زمین بسیار همکاری کرده است. اما اگر شهرداری موافقت کند و قیمت کارشناسی به ما بدهد، من و چند تن از اهالی می‌خواهیم در این زمین درمانگاه بسازیم و طبقات زیرین را به پارکینگ و هیئت اختصاص دهیم.» شفیعی در جواب این شهروند می‌گوید: «موضوع جانمایی پارکینگ مکانیزه در این زمین توسط شهرداری مطرح شده و در این زمینه شهردار تهران تصمیم‌گیرنده است.»

  • پایانه تاکسی شهید محلاتی مسقف می‌شود

مقصد بعدی بازدید مسئولان شهرداری تهران، پایانه تاکسیرانی شهید محلاتی است. هنوز چند دقیقه‌ای از حضور مسئولان در این پایانه نگذشته که «علی قیاسی» یکی از رانندگان به سمت شفیعی می‌آید و می‌گوید: «آقای مهندس! در سرما و گرما بدون اینکه سقفی بالای سرمان داشته باشیم در انتظار مسافر می‌ایستیم. حتی مسافران هم از این وضعیت گله‌مند هستند. اگر این پایانه مسقف شود، برایتان دعا می‌کنیم.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران که در بازدید میدانی از محوطه پایانه تاکسیرانی شهید محلاتی متوجه کمبودهای دیگری شده است تأکید می‌کند: «تا پایان سال بخشی از طرح مسقف‌سازی پایانه باید اجرایی شود.» به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۴ پایانه تاکسیرانی شهید محلاتی ۶ هزارمترمربع است و مسقف‌سازی هزار و ۲۰۰‌متر از این پایانه می‌تواند مشکلات رانندگان و مسافران را برطرف کند.

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره

  • تعیین تکلیف پل عابرمکانیزه بزرگراه امام علی

در مسیر کندرو جنوب به شمال بزرگراه امام علی(ع) درست مقابل خیابان کرمان شرقی پل عابر مکانیزه‌ای وجود دارد که خسارت اساسی به پل وارد شده و دو سالی می‌شود که از کار افتاده است. شفیعی با دیدن وضعیت این پل مکانیزه متعجب می‌شود و می‌گوید: «از ۲ سال پیش پل کارآیی ندارد. پس مشخص است که در زمینه نگهداشت تجهیزات و امکانات شهری مشکل داریم و از این پس در این زمینه باید با دقت بیشتری عمل کنیم.» در ادامه بازدید از پل مکانیزه عندلیب، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۴ ادامه می‌دهد: «طبق بررسی‌های انجام شده پل مکانیزه مقابل خیابان کرمان شرقی ۲ سال است کارآیی لازم را ندارد و صفحات فلزی پله‌های پل به سرقت رفته است. در این زمینه شهروندان پیام‌های زیادی را در سامانه نظارت همگانی ۱۳۷ ثبت می‌کنند و از کارآیی نداشتن پل گله‌مند هستند.»

  • تأمین ایمنی در تردد شهروندان

نوبت به بازدید از بزرگراه بسیج به سمت جنوب در محدوده منطقه ۱۴ می‌رسد. خودرو ون حامل معاون حمل‌ونقل و ترافیک و گروه همراه در حاشیه بزرگراه، درست در مقابل پایانه تاکسیرانی ائمه اطهار(ع) توقف می‌کند و شفیعی از خودرو پیاده می‌شود. یکی از مأموران پلیس راهور که مشغول انجام وظیفه در این محور است به سمت شفیعی می‌آید و می‌گوید: «در مسیر اتوبوس‌های بی. آر. تی در محدوده خیابان ائمه اطهار(ع) به سمت جنوب هیچ مانعی از جمله نیوجرسی و نرده مسیر اتوبوس را از مسیر سواره‌رو مجزا نکرده است و اکثر شهروندانی که از اتوبوس‌ها پیاده می‌شوند با بی‌دقتی به‌صورت عرضی از خیابان عبور می‌کنند که این موضوع تاکنون چندین کشته برجا گذاشته است.» موضوع جانمایی نرده و نیوجرسی در این مسیر، میان مسئولان و شفیعی داغ است که شفیعی در این میان دستور ایمن‌سازی این مسیر را می‌دهد و می‌گوید: «نخستین اقدام در این محور ایمن‌سازی مسیر اتوبوس و جانمایی مانع است تا تردد شهروندان ایمن شود.»تعریض بزرگراه بسیج از خیابان ائمه اطهار(ع) موضوع دیگری است که در ادامه این بازدید مطرح می‌شود.

  • تأمین پارکینگ بازار گل شهید محلاتی

مسئولان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با رسیدن به بازار گل در محدوده محله زمزم متوجه حجم خودروهای عبوری در این مسیر می‌شوند. شفیعی به توضیحات عندلیب درباره زمین‌های بخش جنوبی بازار گل و تملک آنها و ایجاد پارکینگ با دقت گوش می‌کند و می‌گوید: «با توجه به کاربری‌های متراکم در اطراف بازار گل در این زمینه موارد زیادی وجود دارد که باید بیشتر بررسی شود.» مسئولان شهرداری منطقه ۱۴ هم پیشنهادی در زمینه تملک زمین‌های بخش جنوبی بازار گل برای ایجاد پارکینگ ارائه می‌دهند.

  • رصد پیام‌های سامانه ۱۳۷

آخرین بخش بازدید معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران حضور در ساختمان شهرداری ناحیه ۵ و رصد پیام‌های ثبت شده شهروندان در سامانه ۱۳۷ است. او در این واحد با یکی از شهروندان تماس می‌گیرد که مشکلی مبنی بر ترکیدگی لوله در فضای سبز را مطرح کرده‌است. با توجه به ثبت وضعیت مشکل شهروند در سیستم سامانه ۱۳۷ ناحیه به‌عنوان معضل رفع شده، شفیعی از اپراتور ثبت پیام می‌خواهد تا با این شهروند تماس بگیرند و پیگیر رفع مشکلش شوند. اندکی بعد تماس برقرار می‌شود و بعد از چند بوق پیاپی بانویی تلفن را جواب می‌دهد و می‌گوید: ‌ «از شهرداری ممنونم. مشکل ترکیدگی لوله رفع شده است.»

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره
حسین حاجی قربانی، دبیردبیران شورایاری منطقه ۱۴

  • کمبود پارکینگ در بافت تجاری

این روزها در سرتاسر خیابان پیروزی مراکز خرید متعددی وجود دارد که مراجعه‌کنندگان به این مراکز با مشکل کمبود جای پارک مواجه هستند. در هیچ‌کدام از این مراکز خرید، پارکینگی برای شهروندان تأمین نشده است. «حسین حاجی قربانی» دبیر دبیران شورایاری منطقه ۱۴ می‌گوید: «مسئولان برای ایجاد رونق اقتصادی مجوز ساخت مجتمع‌های تجاری را صادر می‌کنند. اما به زیرساخت‌های طرح‌های عمرانی توجه ندارند. وقتی در یک مرکز خرید ۸ طبقه ۲۰۰ باب مغازه در نظر گرفته می‌شود ولی پارکینگ آن تأمین نمی‌شود یا به اندازه کافی پارکینگ وجود ندارد، شهروندان مجبور می‌شوند خودرو خود را در معابر پارک کنند.»

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره
سیروس سیم‌چی، دبیر شورایاری محله تاکسیرانی

  •  نبود تابلو و سردرگمی راننده‌ها

سیروس سیم‌چی، دبیر شورایاری محله تاکسیرانی درباره مشکلات اهالی این محله می‌گوید: «یکی از مشکلات اهالی محله تاکسیرانی مربوط به نبود تابلوهای پرچمی ترافیک در معابر این محله است که به نوعی حکم تابلوهای هدایت‌کننده مسیر را دارند. این مشکل باعث شده شهروندان به‌ویژه اشخاص تازه وارد از دسترسی معابر فرعی به بزرگراه‌های بسیج، شهید محلاتی و معابر اصلی اطلاع نداشته باشند و سردرگم شوند. در گذشته تابلوهای پرچمی در ابتدای معابر جانمایی شده بود که توسط معتادان و افراد کارتن‌خواب سرقت شده است. بارها این مشکل را با مسئولان شهرداری در میان گذاشته‌ایم و قول همکاری در این زمینه داده‌اند، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.»

کد خبر 636959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha