روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ اهالی منطقه ۱۴ از اتفاق خوش و مبارکی در منطقه‌شان با خبر شدند و آن بهره‌برداری از ۳ ایستگاه مترو خط ۷ بود که از مدت‌ها پیش انتظار افتتاحشان را داشتند.

آسان سفر كن

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: این اتفاق برای اهالی معنای مشخصی داشت؛ پایان فعالیت کارگاه‌های عمرانی و جمع شدن آنها و تسهیل در رفت‌وآمد و کاهش ترافیک در محله‌های شلوغ که خوشحالی اهالی را دوچندان می‌کرد. فعالیت ایستگاه‌های دولاب، آهنگ و بسیج حالا به رغم همه مزایایی که دارد و تردد را بیش از پیش راحت کرده، تحول عظیمی در محله‌ها ایجاد کرده است. با «مهدی فولادی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۴ در این‌باره گفت‌وگو کرد یم.  

منطقه ۱۴، یکی ازمناطق استراتژیک تهران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش روزانه شهروندان زیادی برای انجام امور اداری یارفتن به بازار گذرشان به این محدوده می‌افتد. از این‌رو می‌طلبد، منطقه ۱۴ شبکه حمل‌ونقل قوی داشته باشد که بتواند نیاز شهروندان را برآورده کند. ۲۴ خط تاکسی، ۱۱ خط اتوبوس و ۲ خط مترو با ۹ ایستگاه سهم منطقه ۱۴ برای رفت‌وآمد شهروندان است.  
خط ۴، از میدان کلاهدوز شروع می‌شود و با عبور از خیابان پیروزی به ایستگاه میدان شهدا می‌رسد. از این‌رو ایستگاه‌های نیروی هوایی، نبرد، پیروزی، ابن‌سینا و میدان شهدا در محدوده منطقه ۱۴ قرار گرفته‌اند و شهروندان این منطقه برای رفتن به مرکز شهر، چهارراه ولی‌عصر(عج)، میدان فردوسی و میدان انقلاب می‌توانند از این خط استفاده کنند. اما خط ۷ که از ایجاد آن مدت زمان زیادی نمی گذرد، از ایستگاه تختی واقع در شهرک امیرالمؤمنین(ع) شروع می‌شود و با عبور از ایستگاه‌های بسیج، دولاب و آهنگ به ایستگاه قیام در منطقه ۱۲ منتهی می‌شود. از بین ۲۲ ایستگاه این خط، ۴ ایستگاه در محدوده منطقه ۱۴ قرار دارد که رفت‌وآمد را برای اهالی آسان‌تر از پیش می‌کند.  

  • ایستگاه مترو با خانه ویلچر و دوچرخه
آسان سـفر کن!
مهدی فولادی/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک

ایستگاه بسیج به دلیل موقعیت مکانی خاص، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ایستگاه‌های مترو خط ۷ است. همسایگی آن با بزرگراه بسیج، ‌ تردد شهروندان مناطق شرقی به بازار را آسان و تسریع می‌کند. این ایستگاه در انتهای بزرگراه شهید محلاتی و تقاطع بزرگراه بسیج قرار دارد. مجهز به پله برقی و آسانسور است. اما ویژگی بارز آن وجود خانه ویلچر و دوچرخه و همچنین پایانه تاکسی در محدوده آن است.  
«مهدی فولادی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک در این‌باره می‌گوید: «در زمستان سال ۹۹ معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، خانه دوچرخه و ویلچر در این مکان راه‌اندازی کرد تا شهروندانی که استفاده از پله برقی برایشان دشوار است از ویلچر استفاده کنند. البته امتیاز دیگر این خانه ویلچر، واقع شدنش در ورودی بوستان بسیج است. همین امکانی را فراهم می‌کند تا شهروندان چه سالم و چه کم‌توان و حتی سالمندانی که امکان پیاده‌روی در بوستان بسیج را ندارند با اجاره ویلچر یا دوچرخه گشتی در بوستان بزنند و از فضای آن جا بهره‌مند شوند.»

اما مزیت دیگر ایستگاه مترو بسیج، همسایگی آن با سامانه اتوبوس تندرو خط ۳ است. کسانی که قصد سفر با خط ۷ مترو را دارند می‌توانند در ایستگاه اتوبوس شهید محلاتی پیاده شوند و از ایستگاه مترو بسیج استفاده کنند. فولادی در ادامه به وجود پایانه تاکسی در محدوده ایستگاه بسیج اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در این پایانه ۴ خط تاکسی به بازار، خیابان پیروزی، خیابان ۱۷ شهریور و میدان خراسان تعبیه شده است.»

  • ایستگاه دولاب و دسترسی به بازار گل

سیزدهمین ایستگاه خط ۷ مترو، ایستگاه دولاب است که در محدوده میدان آیت‌الله ‌سعیدی و جنب امامزاده چهل تن قرار دارد. با توجه به مکان قرارگیری ایستگاه دولاب دسترسی شهروندان به بازار گل آسان می‌شود. فولادی می‌گوید: «شهروندان می‌توانند با مترو به بازار گل بروند و دیگر نگران جای پارک خودرو خود نباشند. از سوی دیگر با بهره‌برداری از ایستگاه دولاب، اهالی محله‌های شلوغ آیت‌الله ‌سعیدی و جنوب بزرگراه شهید محلاتی، می‌توانند از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند.»
 به گفته فولادی با توجه به شرقی‌ـ غربی بودن مسیر خط ۷ و تقاطع آن با بزرگراه امام علی(ع) در ایستگاه دولاب، دسترسی به بزرگراه امام علی از طریق این ایستگاه امکان‌پذیر است. او ادامه می‌دهد: «از آنجایی که ایستگاه دولاب در منطقه ۱۴ و بین ایستگاه‌های آهنگ و خیابان ۱۷ شهریور واقع شده، رفت‌وآمد اهالی جنوب‌شرق تهران به‌خصوص شهروندان محله دولاب آسان‌تر از پیش خواهد
 شد.» از جمله مزایای این ایستگاه عبور خط ۲۰۴ اتوبوس (میدان هفتم‌تیرـ پایانه شهید محلاتی) از این مسیر است. البته تعدادی تاکسی خطی هم به مقصد میدان خراسان و میدان آیت‌الله ‌سعیدی و دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است که می‌تواند اهالی را به ایستگاه مترو دولاب هدایت کند. فولادی می‌گوید: «ایستگاه دولاب ابتدا به نام ایستگاه محلاتی بود اما به خواسته اهالی نام آن تغییر کرد. با افتتاح این ایستگاه روشنایی و آسفالت معابر محله به‌خصوص خیابان آل آقا بهسازی شد که این مهم رضایت شهروندان را در بر داشت.» 

  • ایستگاه آهنگ با امکانات ویژه‌ ترددی

آسان سـفر کن!

اما ایستگاه آهنگ، که در واقع آخرین ایستگاهی است که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است. این ایستگاه در بزرگراه شهید محلاتی، تقاطع خیابان شاهد قرار دارد. از این رو، ساکنان محله‌های صاحب‌الزمان(عج)، شاهین، شهدای گمنام و... می‌توانند از امکانات این ایستگاه استفاده کنند.  
معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه در نزدیکی این ایستگاه ۳ خط تاکسی به مقصد بهارستان، میدان امام خمینی(ره)، میدان هفتم‌تیر و خیابان نبرد را در نظر گرفته است. البته ۵ خط اتوبوس گذری (پایانه محلاتی‌ـ میدان هفتم‌تیر، میدان شهدا ‌ـ خیابان خاوران، میدان امام خمینی(ره) ‌ـ میدان بهارستان) از نزدیکی این ایستگاه عبور می‌کند. فولادی می‌گوید: «یکی از مشکلات این ایستگاه، رفت‌وآمد اهالی به بلوار شاهد بود. برای رفاه شهروندان اقدام به اجرای اصلاح هندسی این معبر شریانی کردیم.» این ایستگاه به آسانسور ورمپ ویژه افراد کم‌توان و مسیر تردد روشندلان مجهز است.  

  • خط ۷ مترو با ۳ ایستگاه جدید

آسان سـفر کن!

خط ۷ متروی تهران با طول ۲۷ کیلومتر از شهرک امیرالمؤمنین(ع) (قصرفیروزه) در کنار ورزشگاه تختی شروع و به میدان کتاب واقع در شمال غرب تهران منتهی می‌شود. این مسیر شرقی‌ـ غربی با خط یک مترو در ایستگاه میدان محمدیه، با خط ۳ در ایستگاه مهدیه، با خط ۲ در ایستگاه شهید نواب و با خط ۴ و ۶ در ایستگاه‌های توحید و دانشگاه تربیت مدرس تلاقی دارد. سپس با عبور از برج میلاد وارد میدان صنعت در شهرک غرب می‌شود و به سعادت‌آباد می‌رسد. خط ۷ مترو ۲۲ ایستگاه دارد که از این تعداد ۱۵ ایستگاه فعال هستند. خط ۷ مترو ایستگاه‌های تختی، بسیج، آهنگ و دولاب را پوشش می‌دهد.  
خط ۴ و نقشه مترو تهران
خط ۴ مترو، شرق تهران را با ۱۹ ایستگاه به غرب تهران متصل و تا بلوار فردوس و ایستگاه ارم سبز ادامه پیدا می‌کند. این خط با خط ۶ در میدان شهدا، با خط ۲ در ایستگاه دروازه شمیران، با خط یک در ایستگاه دروازه دولت، با خط ۳ در ایستگاه تئاتر شهر، با خط ۷ در ایستگاه توحید و مجدداً در ایستگاه شادمان با خط ۲ تقاطع دارد. بخش عمده‌ این خط از زیر خیابان انقلاب، خیابان آزادی و خیابان پیروزی عبور می‌کند. خط ۴ در ایستگاه دروازه شمیران با خط ۲ تلاقی پیدا می‌کند.  

کد خبر 594543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha