سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
۰ نفر

رژیم‌های غذایی گیاهی در سال‌های اخیر هم به دلایل بهداشتی و هم به دلایل اخلاقی به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. یک شکل افراطی از رژیم غذایی مبتنی بر گیاه «میوه‌گرایی» است، رژیمی که عمدتاً بر پایه مصرف میوه خام است. در نگاه اول ممکن است این موضوع سالم به نظر برسد، اما این نوع رژیم غذایی محدودکننده چه تاثیری بر بدن خواهد داشت؟

nutrition

به گزارش همشهری آنلاین، انتخاب به نقل از کانورسیشن نوشت: شواهد محکمی وجود دارد که رژیم‌های غذایی گیاهی برای بدن مفید هستند. رژیم‌های غذایی گیاهی ممکن است خطر بیماری قلبی را تا ۴۰ درصد و سکته را تا ۲۹ درصد کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که رژیم‌های غذایی گیاهی یک استراتژی مفید برای کمک به کاهش وزن افراد است.

در حالی که رژیم‌های گیاهی دارای مزایای واضحی برای سلامتی و پایداری محیطی هستند، میوه‌گرایی یکی از محدودترین گزینه‌های رژیم غذایی موجود است و تقریباً هیچ مدرکی برای حمایت از مزایای سلامتی ندارد. هیچ توضیح قطعی در مورد اینکه رژیم میوه‌خواری باید شامل چه چیزی باشد وجود ندارد، اگرچه یکی از «قانون‌هایی» که معمولاً به آن اشاره می‌شود این است که بین ۵۵ تا ۷۵ درصد از رژیم غذایی باید میوه خام باشد. فراتر از این، مقداری تنوع وجود دارد. برخی از میوه‌خواران غلات می‌خورند، برخی نیز آجیل و روغن می‌خورند.

استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل، رژیم غذایی میوه‌خواری را آزمایش کرد و آن را با آجیل، دانه‌ها و غلات تکمیل کرد. برخی از طرفداران میوه‌گرایی به قانون ۸۰-۱۰-۱۰ پایبند هستند: ۸۰ ٪ کالری از میوه و سبزیجات تازه، ۱۰ ٪ از پروتئین و ۱۰ ٪ از چربی تامین می‌شود. این قانون به اشتباه مبتنی بر این باور است که انسان‌ها همه چیزخوار نیستند، بلکه میوه‌خوار هستند، حیواناتی که ترجیح می‌دهند میوه خام بخورند. طرفداران این باور بیان می‌کنند که سیستم گوارش انسان از نظر فیزیولوژیکی برای هضم میوه و سبزیجات خام طراحی شده است. در حالی که این ممکن است زمانی درست بوده باشد، بدن انسان تکامل یافته است.

برخی ادعا می‌کنند که خام بودن فواید مشخصی از جمله درمان سرطان و از بین بردن نفخ و بوی بد بدن دارد، اما هیچ مدرک محکمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. ایده پیروی از یک رژیم غذایی میوه‌ای (یا میوه‌ای سنگین) ممکن است در نگاه اول گزینه‌ای سالم به نظر برسد، اما به طور بالقوه مشکلات زیادی در این شکل از خوردن محدود وجود دارد.

زمانی که بدن انسان از رژیم غذایی عمدتاً مبتنی بر میوه برخوردار است، مسائل سلامت جسمانی واضح و قابل توجهی وجود دارد که باید در نظر گرفت. پیروی از این الگوی غذایی، گروه‌های غذایی ضروری و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت طبیعی را حذف می‌کند.

در حالی که بیشتر میوه‌ها سالم و مغذی هستند، رژیم غذایی که تقریباً فقط به میوه‌ها متکی است، از نظر مواد مغذی از جمله پروتئین، آهن، کلسیم، ویتامین B (از جمله ویتامین B۱۲) و D، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ کمبود خواهد داشت. کمبود این مواد مغذی می‌تواند پیامدهای سلامتی قابل توجهی از جمله راشیتیسم و ​​استئومالاسی (نرم شدن استخوان‌ها)، کم‌خونی و مشکلات مربوط به استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و پوست داشته باشد. به زبان ساده، میوه حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن نیست.

علاوه بر آنچه در یک رژیم میوه‌خواری وجود ندارد، سطح بالای فروکتوز نیز باید در نظر گرفته شود. فروکتوز یک قند ساده مانند گلوکز است، اما بدن انسان آن را بسیار متفاوت پردازش می‌کند. فروکتوز فقط در کبد متابولیزه می‌شود. مصرف بیش از حد فروکتوز می‌تواند باعث تجمع چربی در کبد شود و منجر به مقاومت به انسولین در کبد و بیماری کبد چرب غیرالکلی شود.

در حالی که در مورد اینکه آیا فروکتوز میوه به اندازه شربت فروکتوز که برای شیرین کردن آن‌ها به غذاها اضافه می‌شود مضر است یا خیر اختلاف نظر وجود دارد، آزمایشات روی موش‌هایی که از رژیم غذایی با فروکتوز بالا تغذیه شده بودند شباهت‌هایی را به بیماری کبد چرب انسان نشان داد.

کد خبر 635483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha