شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

ممکن است این سؤال برایتان پیش آمده باشد که آیا مصرف زعفران می‌تواند همراه با عوارضی باشد و آیا زعفران بر سلامتی ما تأثیر دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ادامه مطلب را بخوانید.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه الطبی نوشت: زعفران گیاهی طلایی رنگ با عطری قوی و طعمی تند است که به عنوان «رنگ خوراکی» و به منظور طعم بخشیدن به بسیاری از غذاها در منطقه مدیترانه به ویژه برای برنج و ماهی استفاده می‌شود.

طعم متمایز زعفران به دلیل وجود ماده موثره «پیکروسین» و رنگ متمایز آن به دلیل ماده رنگی زعفران به نام «کروسین» است. این گیاه فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ زیرا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند پیشگیری از اختلالات عصبی، کاهش دردهای قبل از قاعدگی، بهبود خلق و خو و ... است.

ممکن است این سؤال برایتان پیش آمده باشد که آیا مصرف زعفران می‌تواند همراه با عوارضی باشد و آیا زعفران بر سلامتی ما تأثیر دارد؟

عوارض زعفران

زعفران تا زمانی که به میزان اندکی مصرف می‌شود، به مانند مقادیری که در پخت و پز از آن استفاده می‌کنیم – یعنی به میزان ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم- بی خطر است، اما اگر از این مقدار بیشتر شود، ممکن است در برخی افراد عوارضی ایجاد کند. عوارض جانبی زعفران شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس سرگیجه
  • دهان خشک
  • اضطراب
  • اختلال اشتها
  • عصبی شدن
  • ناراحتی معده احساس خواب آلودگی
  • سردرد

موارد منع مصرف زعفران

نکاتی وجود دارد که قبل از مصرف بیش از حد زعفران باید از آن آگاه باشید؛ زیرا آسیب زعفران می‌تواند روی برخی از گروه‌ها و افراد تأثیر بگذارد. مضرات استفاده از زعفران عبارتند از:

اختلال دوقطبی: یکی از تأثیرات زعفران، روی افرادی است که از اختلال دوقطبی رنج می‌برند. زعفران در تغییرات خلقی و خو نقش مؤثری دارد و در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث تغییرآن شود؛ بنابراین یکی از آسیب‌های زعفران برای مبتلایان به اختلال دوقطبی این بوده که ممکن است باعث شود آن‌ها به حالت شیدایی و تکانشگری تبدیل شوند.

بیماری قلبی: زعفران همچنین می‌تواند بر ضربان قلب و سرعت آن تأثیر بگذارد و مصرف زیاد آن در افراد مبتلا به بیماری قلبی ممکن است سبب تشدید علائم بیماری شود.

دیابت: یکی از عوارض زعفران این است که ممکن است بر سطح قند خون تأثیر گذاشته و سبب افت آن شود؛ بنابراین برای مصرف زعفران افراد دیابتی باید احتیاط کرده و بهتر است سطح قند خون را اندازه گیری کنند.

فشار خون پایین: یکی از عوارض زعفران این است که ممکن است باعث کاهش فشار خون به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون پایین شود.

موارد بارداری و شیردهی: اگر زعفران به مقدار معمول موجود در غذا مصرف شود، بی خطر تلقی می‌شود، اما اگر به مقدار بیشتر از حد معمول در غذا مصرف شود، باید گفت این کار خطر دارد، زیرا مقادیر زیاد زعفران می‌تواند منجر به انقباض رحم و سقط جنین در دوران بارداری می‌شود.

جراحی: یکی از آسیب‌های زعفران کُند کردن دستگاه عصبی مرکزی است. این بدان معناست که زعفران روی بی‌هوشی و سایر داروهایی که در حین جراحی استفاده می‌شود، تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید حداقل دو هفته قبل از تاریخ برنامه‌ریزی شده، مصرف زعفران را قطع کنید.

بیماری کلیوی: یکی از اثرات زعفران بر کلیه‌ها این است که ممکن است با درمان‌های دارویی تداخل داشته باشد و عملکرد کلیه را در دفع سموم و فرآورده‌های این داروها مختل کند.

آلرژی: زعفران یکی از گیاهانی است که ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند و این افراد ممکن است علائمی از خود بروز دهند که در صورت بروز حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنند. این علائم شامل خارش پوست، ورم ملتحمه و آسم می‌شود.

همچنین باید گفت این گیاه ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد که از جمله آن می‌توان به داروهای مربوط به فشار خون بالا و  داروهای کاهنده فشار خون اشاره کرد.

آیا مصرف زعفران عوارض دارد؟

کد خبر 635682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha