اگرچه خوب نخوابیدن در شب می‌تواند بر روی سلامتی، چهره و کیفیت کلی زندگی تاثیر منفی بگذارد، با این حال ۳۵ درصد بزرگسالان کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز می‌خوابند.

خواب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزیاتو، خوب نخوابیدن در شب می‌تواند بر روی سلامتی، چهره و کیفیت کلی زندگی تاثیر منفی بگذارد، با این حال ۳۵ درصد بزرگسالان کمتر از ۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند. اگرچه نگرانی و استرس می‌تواند شب‌های بی‌قرار را در پی داشته باشد، اما چند عادت نادرست نیز وجود دارد که می‌توانیم به منظور داشتن خوابی بهتر بر روی آنها کار کنیم. می‌خواهیم نگاهی بیاندازیم به عاداتی که با ترک‌شان می‌شود خواب بهتری در شب داشت.

۱- بی‌مقدمه به رختخواب رفتن

بعد از یک روز پرمشغله احتمالاً تنها کاری که دوست دارید انجام دهید این است که بالاخره سرتان را روی بالش بگذارید. اما ایجاد یک جور مناسک آرامش‌بخش می‌تواند به مغزتان کمک کند تا بین روز و شب‌هنگام فاصله بیاندازد و از این طریق به شما کمک کند که زودتر به خواب بروید.

این مناسک می‌تواند شامل یک میان‌وعده‌ی سبک قبل از خواب، دوش آب گرم، یا خواندن یک کتاب خوب باشد. نیازی نیست که مناسک شبانه شما پیچیده باشد، فقط چیزی را انتخاب کنید که ذهن‌تان را آرام و به تمدد اعصاب‌تان کمک کند.

۲- نوشیدن چای سیاه قبل از رفتن به رختخواب

دم‌نوش‌ها را به تاثیرات آرامش‌بخش‌شان می‌شناسند و سال‌هاست که از آن‌ها برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود؛ و اگرچه چای‌هایی نظیر بابونه و اسطوخودوس می‌توانند به آرامش شما و حتی بهبود کیفیت خواب‌تان کمک کنند، اما برخی نوشیدنی‌ها اثر عکس دارند. برای نمونه، چای سیاه دارای مقادیر زیادی کافئین است و امکان دارد باعث بروز بی‌خوابی و اضطراب شود.

۳- استفاده از پتوی نامناسب

اگرچه نمی‌شود بدون پتو خوابید، اما انتخاب پتوی مناسب برای داشتن خواب خوب ضروری‌ست. پتوهایی از جنس پلی استر را به راحتی می‌توان شست و نگهداری کرد، اما این نوع پتوها برای خواب مناسب نیستند. پلی استر ماده‌ای مصنوعی است و این یعنی به بدن شما اجازه تنظیم دما نمی‌دهد و این باعث می‌شود گرم‌تان بشود و عرق کنید.

به جای پتوی پلی استر، از پتوی پشمی استفاده کنید چرا که هم شما را گرم نگه می‌دارد و هم به پوست‌تان اجازه‌ تنفس می‌دهد.

۴- رفتن به باشگاه در شب

ورزش برای تمدد اعصاب و رهایی از اضطراب مفید است و این گونه به بهبود خواب شما کمک می‌کند. اما ضرر انجام تمرین دیروقت از منفعتش بیشتر است و به خواب شبانه شما آسیب می‌رساند. رفتن به باشگاه یک ساعت قبل از خواب به دمای بدن‌تان اجازه‌ی کاهش نمی‌دهد و این گونه باعث می‌شود که در رختخواب مدام غلت بزنید.
اگر ترجیح می‌دهید شب‌ها تمرین کنید، از تمرین‌های کم‌فشار استفاده کنید، آن هم ۴ ساعت قبل از رفتن به رختخواب.

۵- نخوردن صبحانه

بی‌خود نیست که صبحانه را مهم‌ترین وعده‌ی روز می‌نامند. اگرچه ممکن است صبح پیش از رفتن به سر کار وقت خوردن صبحانه نداشته باشید، اما نخوردن یک صبحانه‌ هرچند مختصر نه تنها به بر روی وزن و توانایی تمرکز بلکه بر روی کیفیت خواب‌تان تاثیر منفی می‌گذارد.

اشخاصی که به طور مرتب صبحانه را از برنامه روزانه‌شان حذف می‌کنند، به احتمال زیاد خواب خوبی نخواهند داشت و بعد از بیدار شدن هم کج خلق خواهند بود.

۶- پوشیدن لباس خواب

شاید هیچ چیز بیشتر از پوشیدن لباس خوابِ مورد علاقه و دست آخر رفتن به رختخواب برایتان خوشایند نباشد. اما بعضی لباس‌های خواب زیادی گرم هستند و خواب‌تان را مختل می‌کنند. ما وقتی دمای بدن‌مان کمی کاهش بیابد بهتر می‌خوابیم. اگر راحت نیستید بدون لباس بخوابید، لباس خواب سبکی انتخاب کنید که از مواد طبیعی مثل کتان یا پنبه ساخته شده باشد.

۷- داشتن فرش در اتاق خواب

فرش می‌تواند کاری کند که هر اتاقی دنج و گرم و نرم به نظر برسد، اما داشتن فرش در نزدیکی تخت می‌تواند خواب را تحت تاثیر قرار دهد. قالیچه و فرش، گرد و خاک به خود جذب می‌کنند و همین آن‌ها را تبدیل به محیطی مناسب برای باکتری‌های مضر می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده که کیفیت هوای داخل خانه برای خواب حیاتی‌ است و حتی می‌تواند بر روی عملکرد روز بعدتان تاثیر بگذارد.

کد خبر 629270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha