خوابیدن جلوی سیستم سرمایشی مانند کولر و پنکه علاوه بر این که باعث گرفتگی عضلات شما می‌شود، علایم حساسیت تنفسی را بیشتر می‌کند.

sleeping in front of Fan - خواب - پنکه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خراسان، در روزهای گرم تابستان هیچ‌چیز به اندازه نوشیدن یک شربت خنک زیر باد کولر و پنکه در ساعات میانی روز نمی‌چسبد. اما آیا در شب‌های گرم تابستان خوابیدن زیر باد کولر آبی هم پیشنهاد خوبی است؟ در ادامه به پیامدهای خوابیدن زیر باد کولر و پنکه اشاره می‌کنیم و پیشنهادهایی برای خنک شدن داده‌ایم که به درد این روزها می‌خورد:

چرا از پنکه خوشمان می‌آید؟

گفته می‌شود که پنکه انرژی کمتری مصرف می‌کند و خوابیدن زیر پنکه و کولر باعث می‌شود احساس گرما نکنیم و راحت‌تر بخوابیم اما روشن بودن وسیله سرمایشی باعث می‌شود چند بار از خواب بپرید و احساس خشکی عضلات به سراغتان بیاید و از طرفی به دلیل خشکی مخاط بینی و خشکی چشم مشکلاتی برایتان به وجود بیاید. اگر خشکی بینی و مخاط شدید شود، بدن عکس‌العمل نشان می‌دهد و شروع به تولید ماده مخاطی برای جبران آن می‌کند. به همین دلیل شما بیشتر دچار آبریزش بینی و سردردهای سینوسی می‌شوید. از طرفی برای کسانی که همسایه پرسروصدایی دارند صدای پنکه کمک می‌کند صداهای پس‌زمینه مانند صدای خودرو، سر و صدای حرف زدن و... گرفته شود.

مشکلات خاص برای افراد خاص

افرادی که هنگام خواب دهانشان باز می‌ماند و کسانی که در خواب با دهان نفس می‌کشند، ممکن است بر اثر باد پنکه و کولر به‌شدت دچار خشکی دهان و گلو شوند. یک لیوان آب در کنار تختخواب می‌تواند به این موضوع کمک کند.

چه کسانی نباید جلوی باد پنکه و کولر بخوابند

  • افراد که دچار آلرژی هستند
  • افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی و آسم هستند
  • افرادی که پوست خشکی دارند

افرادی که سردردهای سینوسی دارند و دچار خشکی سینوس هستند

این افراد جلوی باد پنکه و کولر نخوابند | پیامدهای خوابیدن جلوی باد پنکه و کولر

ترفندهایی برای نجات از گرما

۱- از پارچه‌های پنبه‌ای برای روبالشی و تشک استفاده کنید.

۲- روتختی پنبه‌ای با رنگ روشن و بسیار سبک برای تنفس و جریان هوا در اتاق خواب بسیار مناسب است.

۳- روتختی و روبالشی خود را برای چند دقیقه در یخچال یا فریزر قرار دهید. آنها را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید. این کار شاید نتواند تمام شب شما را از گرما حفظ کند اما برای مدتی گرما و رطوبت اذیتتان نمی‌کند.

۴- یک کیسه آب گرم بخرید، در زمستان با پر کردن آن از آب گرم بدون بالا بردن درجه حرارت خانه خود را گرم می‌کردید. در تابستان آن را پر از آب کنید و در یخچال بگذارید تا شب یک آیس‌پک راحت برای خواب داشته باشید.

۵- روشی که به آن روش مصری می‌گویند از این قرار است که یک ملحفه یا حوله را در آب سرد قرار می‌دهند و از آن به عنوان پتو استفاده می‌کنند.

۶- لباس خود را کم کنید. برای خواب یک پیراهن پنبه‌ای نرم و یک شلوارک یا زیرشلواری بپوشید.

۷- در نپوشیدن لباس هم بحث زیاد است، برخی بر این کار عقیده دارند و می‌گویند باعث خنکی بدن می‌شود. بعضی می‌گویند در این حالت عرق روی بدن می‌ماند و توسط لباس جذب نمی‌شود. این کار را به عهده خودتان می‌گذاریم تا بر اساس علاقه شخصی خود تصمیم بگیرید.

۸- اگر واقعا گرمتان است و مکانی را دارید برای خود ننو آویزان کنید. خوابیدن در ننو باعث می‌شود باد از تمام جهات به بدن بوزد و خنک شوید. 

۹- قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید تا از سر تا پا آب بدن تامین شود. عرق کردن در خواب می‌تواند باعث کم آب شدن بدن در طول شب شود، بنابراین از قبل کمی آب وارد بدن خود کنید.

۱۰- حتی لامپ‌های کم مصرف از خود حرارت خارج می‌کنند، خوشبختانه تابستان‌ها روز طولانی است و تا حدود ساعت ۲۰ هوا هنوز روشن است. پس تا جایی که ممکن است از نور طبیعی بهره ببرید و هنگام تاریکی هم تا جایی که می‌توانید فضا را رمانتیک کنید و زیاد از نور استفاده نکنید.

۱۱- یک ملحفه مرطوب را جلوی پنجره آویزان کنید تا کل اتاق خنک شود. نسیمی که به ملحفه می‌وزد خیلی سریع دمای اتاق را پایین می‌آورد.

۱۲- تا حد امکان اجاق گاز و وسایل الکترونیکی را روشن نکنید.

کد خبر 609316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 44
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    27 10
    عالی هست مطلب تون متشکر هستم
  • رضا IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    23 11
    گزینه 3 فقط
  • امیر IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    46 8
    چرا ما ایرانی شدیم تا بترسیم از کولر گازی چه در خانه و چه در خودرو به خاطر هزینه ان استفاده کنیم
  • .. IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    75 13
    اقا یه سره بگین دیگه هیچ کاری نباید بکنیم دیگه
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      27 11
      چه ربطی داره مطلب علمی بود برای اونایی که سردرد و آلرژی دارن
    • مشتی حسن IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      21 11
      یعنی هیچ ایرانی کولر گازی استفاده نمکنه؟
  • م IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    29 12
    همه ی پیسنهاداتونومن قبلا انجام دادم همش الکی مردم رو سرکار نذارین