ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۱۵ این روزها با جدیت در مسیر شناسایی ساختمان‌ها و اماکن ناایمن قدم برمی‌دارد و در این راه موفقیت‌هایی را هم به دست آورده است.

گزارش به مردم

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: براساس استانداردهای سازمان آتش‌نشانی، هر ساختمانی باید استانداردهای لازم ایمنی را داشته باشد تا بتوان آن ساختمان را ایمن دانست. به همین دلیل، این سازمان با همکاری ستاد بحران شهرداری مناطق، برای ساختمان‌های ناایمن «دستورالعمل ایمنی» صادر می‌کند که مالک و ذینفع را مجاب به رعایت موارد ایمنی می‌کند. در این خصوص، در محدوده منطقه ۱۵ یکی از عواملی که باعث کاهش ضریب ایمنی برخی ساختمان‌ها شده، موضوع «تغییر و تبدیل کاربری غیرمجاز» است که اکنون مدیریت شهری به‌صورت جدی با آن برخورد می‌کند. در گزارش زیر، بیشتر با مصادیق تغییر کاربری در منطقه ۱۵ آشنا می‌شوید که این روزها به یکی از معضلات در این بخش از شهر تبدیل شده است.  

این روزها در نقاط مختلف منطقه ۸ شهروندان با بنرهایی مواجه می‌شوند که اطلاعات پروژه‌های توسعه محله‌ای در آنها قید شده است. موضوع از این قرار است که به تازگی طرحی از سوی مدیریت شهری پایتخت با عنوان «گزارش به مردم» به تصویب رسیده و شهرداری‌های مناطق ۲۲‌گانه موظف هستند در خصوص روند اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس به شهروندان اطلاعاتی را ارائه بدهند این درحالی است که در حالت عادی شهروندان معمولاً از پروژه‌های محلی اطلاعات چندانی ندارند.

شهرداری منطقه ۸ به‌عنوان یکی از مناطق پیشرو در این زمینه دست به کار شده و در محله‌های ۱۳‌گانه با نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در خصوص پروژه‌ها، شهروندان را از روند این پروژه‌ها مطلع می‌کند. در گزارش زیر به برخی از پروژه‌هایی که شهروندان در این مدت، پیگیر انجام آنها بودند، با جزئیات اشاره شده که خواندن آن خالی از لطف نیست.  

پیاده‌روسازی در خیابان واشقانی چه زمانی به پایان می‌رسد؟  

گـزارش به مردم

خیابان واشقانی یکی از خیابان‌های قدیمی محله تسلیحات است که با توجه به فرسودگی معبر، پیاده‌روهای این خیابان چندان قابل‌ تردد نیست. از طرفی نهرهای روباز این خیابان زمینه جولان جانوران موذی را فراهم کرده است. اهالی این کوچه از این مشکل گله‌مند هستند.  محمد کریمی، یکی از اهالی محله تسلیحات که پیگیر موضوع تبدیل نهر به کانیو در این خیابان است، می‌گوید: «تصور اینکه مبالغ زیادی در شهر هزینه می‌شود اما نهرهای یک خیابان ساماندهی نمی‌شود برایم غیرقابل باور است شرایط نهر خیابان واشقانی به گونه‌ای است که معمولا هر ساعت از شبانه‌روز با انباشت زباله و جولان موش مواجه هستیم.

این مشکل به اینجا ختم نمی‌شود و باید بگویم محله تسلیحات با آن هویت و قدمت کهنی که دارد نباید چنین شرایطی داشته باشد. برخی از اهالی کوچه از هراس وجود موش‌ها ترجیح می‌دهند از کنار نهر عبور نکنند و از طرفی پیاده‌روسازی این خیابان بسیار فرسوده است و نیاز به بهسازی دارد.» «محمد گلپیرا» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «درحال حاضر اقداماتی از جمله پیاده‌روسازی در خیابان ذوالفقاری واقع در ناحیه ۳ طبق تیپ ۴ و تبدیل نهر به کانیو در ۱۱۰۰‌متر طول در حال انجام است. این پروژه در حال حاضر ۵۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌زودی به پایان می‌رسد.»
 

بازسازی میدان قمربنی‌هاشم(ع) در چه مرحله‌ای است؟  

گـزارش به مردم

یکی از اقدامات مثبت شهرداری منطقه ۸ بازسازی میدان قمربنی‌هاشم(ع) واقع در فلکه اول تهرانپارس بود اما در این میان برخی از اهالی معتقدند اطراف این میدان هنوز جای کار دارد. «سید معین حسینی» یکی از معتمدان محله تهرانپارس در این‌باره می‌گوید: «از قدیم می‌گویند کار را که کرد آن‌که تمام کرد. درست است که شهرداری این میدان را به بهترین شکل ممکن بازسازی کرده است اما پیاده‌روسازی در اطراف این میدان‌کاری بسیار ساده بوده که از چشم مسئولان دور مانده است. تصور کنید برای ورود از پیاده‌رو ضلع غرب میدان به این تفرجگاهی باید از میان خاک و قلوه سنگ عبور کنید تا به میدان برسید.» 
معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۸ در خصوص اقدامات انجام شده در این میدان سرسبز و زیبا می‌گوید: «بنا به درخواست‌های مکرر شهروندان درضلع غربی میدان قمر بنی‌هاشم(ع) هم پیاده‌روسازی صورت گرفته است و به‌صورت ۱۰۰‌درصدی تکمیل شده است و شهروندان می‌توانند به راحتی در ضلع غرب میدان‌ تردد کنند.»

مسیر ویژه نابینایان چه زمانی تکمیل می‌شود؟  
یکی از شعارهای شهرداری تهران، «تهران شهری برای همه» است که در این راستا اقدامات زیادی انجام شده است. با این حال، گاهی افراد معلول و نابینا به دلیل عدم مناسب‌سازی برخی معابر در شهر، در جامعه حضور حداقلی دارند. یکی از مشکلات افراد نابینا در منطقه ۸ به نبود علائم شهری ویژه نابینایان مربوط می‌شود.

«سمیه رستمی» یکی از اهالی نابینا که در خیابان جانبازان سکونت دارد، می‌گوید: «همیشه برای‌ تردد در منطقه مشکل دارم. سابق بر این در ضلع شمال خیابان جانبازان در پیاده‌رو، نوار ویژه نابینایان جانمایی شده بود که به راحتی در این مسیر با این علائم‌ تردد می‌کردم اما اخیراً وقتی در این مسیر قرار گرفتم متوجه شدم خبری از این نوارهای ویژه نیست. همین‌طور مات و مبهوت مانده بودم که باید چطور تعیین مسیر کنم. قرار بود شهرداری نقاطی را برای حضور معلولان و نابینایان مناسب‌سازی کند. در جریان نیستم که این پروژه به کجا رسیده است.»

گلپیرا در خصوص مناسب‌سازی ویژه معلولان و نابینایان این‌گونه توضیح می‌دهد: «در ضلع شمال خیابان جانبازان حد فاصل خیابان دردشت و میدان نبوت، بخشی از پیاده‌رو نیاز به بهسازی داشت که در ۸۰۰‌متر طول انجام شده و با توجه به اینکه در این پیاده‌رو مسیر دوچرخه هم طراحی شده است، علاوه بر آن مسیر دوچرخه هم بهسازی شده و از طرفی نوار ویژه نابینایان برای‌ تردد آسان این افراد در این مسیر جانمایی شده است. همچنین در نقاط مختلف منطقه کاشی‌های سکه‌ای ویژه‌ تردد نابینایان، نوار بساوایی جانمایی شده است و همچنین برای افراد معلول مقابل مترو جانبازان رمپ تعبیه شده است.»

ساخت پارکینگ شهید مدنی چه زمانی به پایان می‌رسد؟  

گـزارش به مردم

حدود یک سال پیش مسئولان شهرداری منطقه ۸ وعده ساخت پارکینگ طبقاتی را در خیابان شهید مدنی دادند. با این حال همچنان اهالی چشم‌انتظار اتمام این پروژه هستند. «محسن صیادی» یکی از اهالی خیابان شهید مدنی می‌گوید: «هر روز از مقابل پارکینگ شهید مدنی عبور می‌کنم و دوست دارم بدانم چه زمانی این پروژه به پایان می‌رسد.

من سال‌هاست خودرو شخصی‌ام را در حاشیه خیابان پارک می‌کنم که در این مدت مشکلات زیادی از جمله سرقت لوازم خودرو را تجربه کرده‌ام و لحظه‌شماری می‌کنم این پارکینگ افتتاح شود.» 
در پاسخ به این شهروند، معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۸ توضیح می‌دهد و در خصوص پیشرفت فیزیکی این پروژه می‌گوید: «این پروژه ۲ هزارمترمربعی به دلیل برخی مشکلات یک سال متوقف بود و بعد از برگزاری جلسات مختلف تصمیم بر ادامه پروژه گرفتیم و در حال حاضر در مرحله بتن‌ریزی قرار دارد و تاکنون ۶۳‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ظرفیت ۶۴ خودرو دارد و بالای این پارکینگ هم روف گاردن ایجاد می‌شود.» 

مسقف‌سازی پایانه‌های حمل‌ونقل در چه مرحله‌ای است؟  

یکی از درخواست‌های مسافران و رانندگان در پایانه‌های تاکسیرانی در این روزهای گرم و آفتابی مسقف‌سازی این پایانه‌هاست. در این خصوص، پایانه تاکسیرانی سه‌راه تهرانپارس هنوز مسقف نشده و باعث نارضایتی رانندگان و مسافران شده است.  
«سعید حبیبی» یکی از رانندگان تاکسی در پایانه تاکسیرانی سه‌راه تهرانپارس در این‌باره می‌گوید: «در سرما و گرما زیر برف و باران و حالا هم آفتاب سوزان تابستان در انتظار مسافر می‌ایستیم، از سال پیش وعده مسقف‌سازی پایانه به ما داده شده است اما خبری از این اقدام نیست. حداقل مسئولان در این زمینه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کنند تا بیهوده در انتظار نباشیم، در این شرایط مسافران هم ترجیح می‌دهند داخل پایانه زیر آفتاب در انتظار نباشند و سریع با خودروهای مسافربری شخصی به مقصد برسند.» 
در پاسخ به این شهروند، «حامد میرزابیگی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ توضیح می‌دهد و می‌گوید: «در منطقه ما ۴ پایانه تاکسیرانی اتوبوس و ۳ پایانه تاکسی داریم که فقط ۲ پایانه تاکسیرانی مسقف است و همچنان پایانه تاکسیرانی سه‌راه تهرانپارس مسقف نشده است این درحالی است که سال گذشته نمازخانه و سرویس بهداشتی برای این پایانه ایجاد کردیم و امسال هم در حال آماده‌سازی اسناد مناقصه هستیم که به‌زودی امید داریم مسقف‌سازی این پایانه هم انجام شود.»

طرح ایجاد پیاده‌راه آیت همچنان به کجا رسیده است؟  
یکی از طرح‌هایی که اهالی با انجام آن بسیار موافق بودند اجرای طرح «پیاده‌راه آیت» بود که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. این روزها در ضلع شمالی خیابان شهید آیت، وسایل حمل‌ونقل در حال‌ تردد هستند. یعنی بخشی از مسیر به اتوبوس‌های تندرو و بخشی هم به سواره‌رو تعلق دارد اما به دلیل عرض کمی که برای حمل‌ونقل در نظر گرفته شده و فضای زیادی که به پیاده‌رو اختصاص داده شده، رانندگان در این محور همیشه با ترافیک مواجه هستند.

«محب صولتی» یکی از معتمدان قدیمی محله نارمک در این‌باره می‌گوید: «طرح پیاده‌راه آیت همچنان درهاله‌ای از ابهام ماند و اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفت در صورتی‌که اگر این طرح اجرایی شود، بار ترافیک این خیابان به شدت کاهش پیدا می‌کند.» در پاسخ به این شهروند، میرزابیگی توضیح می‌دهد و دلیل به تعویق افتادن اجرای طرح این پیاده‌راه را این‌گونه بیان می‌کند: «گرفتن مصوبات برای اجرای پیاده‌راه پروسه‌ای زمانبر است که خوشبختانه ما مصوبات اولیه در خصوص ایجاد پیاده‌راه را گرفته‌ایم و فقط در ضلع شمال خیابان شهید آیت اتوبوس بی. آر. تی‌ تردد خواهد کرد و برای آماده‌سازی شهروندان هم در قسمت شمالی درهایی به‌صورت گارد چرخ‌دار تعبیه شده و در هنگام ترافیک به‌صورت کلی ضلع شمال خیابان آیت به وسیله این گاردها بسته می‌شود.»

مسیر دوچرخه چه زمان به اتمام می‌رسد؟  

گـزارش به مردم


توسعه رینگ دوچرخه‌سواری در خیابان دماوند انقلابی را در حمل‌ونقل بدون دود در منطقه ۸ ایجاد خواهد کرد اما شهروندان معتقدند قدری زمان بهره‌برداری از این مسیر طولانی شده است و این درحالی است که با فرا رسیدن تابستان شهروندان ذوق دوچرخه‌سواری در این مسیر را دارند. «مهری حسنوند» یکی از شهروندان ساکن خیابان دماوند است که به‌صورت حضوری به شهرداری مراجعه کرده تا از روند مسیر دوچرخه‌سواری مطلع شود.

او می‌گوید: «اگر همه شهروندان در خصوص پروژه‌های شهرداری که پیرامون آنها اجرا می‌شود، اهمیت بدهند و پیگیر باشند، شهرداری خود را موظف می‌داند که به‌صورت جدی‌تر آن پروژه را پیگیری کند، در حال حاضر مدت‌هاست که پیگیر زمان بهره‌برداری از مسیر دوچرخه هستم اما قطعاً یک دست صدا ندارد و همه شهروندان باید در این زمینه پیگیر باشند. میرزابیگی می‌گوید: «مسیر دوچرخه‌سواری در ۳ فاز تدارک دیده شده که فاز اول از سه‌راه تهرانپارس تا پل خاقانی به طول ۲۰۷۰‌متر طول به پیشرفت صددرصدی رسیده است و فاز سوم هم از خیابان افشاری تا خیابان سبلان با ۱۲۰۰‌متر طول به پایان رسیده است. در این میان فاز دوم از پل خاقانی تا خیابان افشاری به طول ۱۶۴۰‌متر با ۴۰‌درصد پیاده‌روسازی در حال انجام است که بعد از ایجاد مسیر دوچرخه، به‌زودی به پایان می‌رسد.»

  • از نگاه شهروندان

گروهی از شهروندان می‌گویند در هفته‌های اخیر با بنرهایی در محله خود مواجه شده‌اند که
 اطلاعات پروژه‌های توسعه محله در آنها قید شده است.  
برخی دیگر از شهروندان هم دقت لازم را نداشته و این بنرها از چشمشان دور مانده است.  
آگاهی از دیدگاه آنها در این خصوص خالی از لطف نیست.  
شهرداری شهروندان را امین خود می‌داند
«مهدی ترابی» یکی از اهالی خیابان جانبازان است که می‌گوید هفته پیش چشمش به یکی از بنرهای اطلاع‌رسانی پروژه افتاده است. او در این‌باره می‌گوید: «به نظرم نصب بنرها بسیار حرکت خوب و مثبتی است. می‌توان گفت شهرداری، شهروندان را هم امین خود می‌داند و اطلاعات پروژه‌ها را به آنها ارائه می‌دهد. البته این حق طبیعی یک شهروند است که بداند اطرافش چه می‌گذرد. اگر این طرح ادامه پیدا کند، شهروندان در جریان همه اقدامات شهرداری قرار می‌گیرند و آن وقت است که در صورت کم کاری، شهرداری توسط شهروندان قضاوت نمی‌شود.»

  •  از اقدامات شهرداری باخبر می‌شویم

«نادیا تاج» یکی از ساکنان محله سبلان است و اخیراً بنری در خصوص پیشرفت پروژه خیالستان در محله دیده است. او می‌گوید: «ابتدا فکر کردم قرار است از اعضای شورای‌شهر یا شهرداری کسی به محله بیاید که بنری نصب شده اما نزدیک‌تر که رفتم متوجه شدم در خصوص پروژه خیالستان زندگی اطلاعاتی روی بنر قید شده است. این اقدام می‌تواند شهروندان را از محیط پیرامون زندگی‌شان مطلع کند قطعاً ما فقط در محله زندگی نمی‌کنیم و تعصب محله را هم داریم.  
به نظر من بهتر است این اقدام ادامه‌دار باشد تا همچنان شهروندان اطلاعات کافی در خصوص پروژه‌ها داشته باشند.  
برخی از شهروندان منطقه اصلاً نمی‌دانند شهردار منطقه از زمان حضورش تاکنون چه اقداماتی انجام داده است که این بنرها در این زمینه هم می‌تواند اطلاع‌رسانی کند.
پروژه‌های توسعه محله با ۱۰۰‌درصد پیشرفت فیزیکی

 پیاده‌روسازی مجاور بازار میوه وتره‌بار پروین با ۳۰۰‌متر طول قرار است اقداماتی از جمله ایجاد بستر مناسب، سرپوشیده شدن نهر و آسفالت مکانیزه از چند روز آینده در آن انجام شود.  

 تبدیل نهر روباز خیابان گلستانی به کانیو در محله تسلیحات در ۳۰۰‌متر طول انجام شده است.  

 ساخت ۴ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان معلم واقع در خیابان گلبرگ در ۴۰‌مترمربع

 مرمت پیاده‌رو در خیابان نیکبختان با ۱۰۰‌درصد پیشرفت انجام شده است.  

 ساماندهی فضای سبز انتهای خیابان عباس مرادی با ۱۰۰‌درصد پیشرفت فیزیکی به پایان رسیده است.  

 ساماندهی خیابان نبیئیان با اجرای آسفالت ۳۰۰‌مترمربع، لوله‌گذاری با متراژ ۱۰۵۰‌متر طول و پیاده‌روسازی با ۴۲۰۰‌مترمربع انجام شده است.  

۱۰۰ مترمربع فضای بازی برای کودکان بهسازی شده است.  

۳۴ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان‌های منطقه ساخته شده است.  

۳۰۰ هزارمتر تک جدول داخل بوستان‌ها جانمایی شده است.  

۱۶۸ مورد همسطح‌سازی دریچه‌های آهنی صورت گرفته است.  

۵۰۰ تن آسفالت در معابر منطقه ۸ توزیع شده است.  

۱۵۸۵ متر نوار حفاری ایجاد شده است.  

۱۳۲۲۵ متر طول پیاده‌روسازی در پروژه‌های توسعه محله انجام شده است.  

۲۱۴ رمپ برای معلولان ایجاد شده است.  

۹۴ رفع معارض در داخل پیاده‌روها با حدف سکوهای بتنی صورت گرفته است.  

۲۴۶ دریچه در منطقه ۸ ترمیم شده است.  

کد خبر 607459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha