بسیاری از کارشناسان مدیریت شهری معتقدند شهر یک موجود زنده است که باید برای پویایی و زنده بودن آن تلاش کرد.

پیاده رو

همشهری آنلاین _ معصومه حق جو: بسیاری از کارشناسان مدیریت شهری معتقدند شهر یک موجود زنده است که باید برای پویایی و زنده بودن آن تلاش کرد. شهروندان، مدیران و حتی افرادی که برای مدتی کوتاه وارد یک محدوده شهری می‌شوند در پویایی و حیات شهری دخیل هستند. بر همین اساس، معمولاً مدیریت مشارکتی یا مشارکت گرفتن از شهروندان در زمینه مدیریت شهری به اشکال گوناگون یکی از روش‌های موفق در توسعه شهری محسوب می‌شود؛ فرایندی که در منطقه ۶ نیز مورد توجه قرار دارد.  

در همین راستا مدیریت شهری مدتی است برای افزایش رضایت شهروندان به ‌اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس اقدام کرده و آنها را در اولویت کارهای خود قرار داده است.   با توجه به شیوع کرونا و کاهش درآمدها این پروژه‌ها با استفاده از بودجه شهرداری و همچنین با مشارکت مردم از طریق سرمایه‌گذاری اجرا می‌شوند. اغلب پروژه‌های کوچک مقیاس مربوط به بهسازی و مرمت آسفالت، مناسب‌سازی بوستان‌ها، اصلاح هندسی معابر، جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی است.
 شهردار ناحیه یک منطقه ۶ درباره پروژه‌های کوچک مقیاس منطقه و همچنین اقدامات عمرانی که در آینده در این منطقه انجام می‌شود، در گفت‌وگو با همشهری توضیحاتی ارائه داده است.   «کرونا و شرایط نامساعد اقتصادی امکان اجرای پروژه‌های عظیم عمرانی را از شهرداری گرفته است؛ بنابراین در ناحیه یک بیشترین تمرکز روی نگهداشت شهر است.»
«احسان یلوه» با بیان این مطلب می‌افزاید: «در این ناحیه با توجه به غالب بودن پهنه اداری و تجاری و حضور اداره‌ها و نهادها و وزارتخانه‌ها حتی زمینی برای اجرای پروژه جدید وجود ندارد که از رو، به اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس اقدام شده است.»یکی از اقداماتی که از سال ۹۸ تاکنون در حال انجام است، پیاده‌روسازی مشارکتی است. در خیابان شهید عضدی نیز به پیشنهاد شهرداری برای نخستین بار آسفالت رنگی اجرا و به پیاده‌روسازی اقدام شد. شهردار ناحیه یک در این‌باره توضیح می‌دهد: «این خیابان سال‌ها به علت ساخت‌وساز مجتمع تجاری الماس کریمخان مسدود شده و برای‌ تردد همسایگان مشکلاتی ایجاد کرده بود.

بنابراین با توجه به اتمام کار، آسفالت رنگی در این مسیر اجرا و با استقبال شهروندان مواجه شد.» یلوه ادامه می‌دهد: «در ناحیه یک، پوشش برخی پیاده‌روها سیمان، موزاییک، کفپوش، آسفالت و... بود و وضعیت یکدستی نداشت. بنابراین با هدف یکدستی آنها و بهسازی معابر در مکان‌های پر تردد به پیاده‌روسازی اقدام شد.» به گفته او در پیاده‌روسازی هم مانند اغلب پروژه‌های کوچک‌مقیاس از مشارکت شهروندان و کاسبان و ادارات مختلف ناحیه کمک گرفته شده است. شهردار ناحیه در این‌باره بیان می‌کند: «با توجه به بودجه کم شهرداری از شهروندان درخواســــــت کردیـــــم بـــا هزینه خودشــان به پیاده‌روسازی با حفظ استانداردها و نظارت شهرداری اقدام کنند.»
او می‌گوید: «برای ترغیب شهروندان به اصلاح و نورپردازی باغچه‌ها اقدام کردیم که با استقبال خوبی هم مواجه شد. شهردار تهران و همچنین شهردار منطقه ۶ هم از این کار حمایت کردند. پیگیر هستیم تا در بقیه نقاط هم به پیاده‌روسازی مشارکتی اقدام کنیم.»

احسان یلوه/ شهردار ناحیه یک
  • زیرمخزنی‌های بتنی

شهردار ناحیه یک درباره جابه‌جایی زیرمخزنی‌های زباله هم می‌گوید: «به جایگزینی زیرمخزنی‌های بتنی به جای زیرمخزنی‌های فلزی هم اقدام کرده‌ایم. این مخازن طی سال‌ها استفاده پوسیده و محلی برای تجمع زباله و حیوانات موذی شده بود. برای تعدادی مخازن فلزی هم جانمایی شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر مخازن کهنه تعویض و مخازن نو جایگزین شود.»
یلوه در مورد ضدعفونی اماکن عمومی ‌هم بیان می‌کند: «با توجه به شیوع کرونا برای ضدعفونی اماکن مذهبی ناحیه، دانشگاه‌ها، ادارات مجوعه شهرداری و اماکن عمومی اقدام کرده‌ایم.»
در برخی از داروخانه‌های ناحیه محل مناسبی برای انتظار مراجعان وجود نداشت و در این راستا اقداماتی انجام شده است. او درباره این اقدامات می‌گوید: «قسمتی از سواره‌رو مقابل داروخانه‌ها را به مراجعان اختصاص دادیم. به این صورت که چند نیمکت نصب شد و داربست و چادر هم تهیه کردیم تا مراجعان بتوانند با حفظ فاصله اجتماعی در صف بایستند یا در صورت بارندگی بتوانند زیر چادر بایستند.»

  • پویش دوشنبه‌های ورزشی

شهردار ناحیه یک در پویش دوشنبه‌های ورزشی که با هدف توسعه ورزش همگانی و ترغیب بیشتر شهروندان به ورزش اجرا می‌شود، هم شرکت دارد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «در پویش دوشنبه‌های ورزشی با شهروندان در پارک ورزش می‌کنیم. این ارتباط بدون واسطه با مردم تاکنون نتیجه بسیار خوبی به دنبال داشته و در حل سریع‌تر مشکلات مؤثر بوده است.»  با شروع فصل سرما به عملیات لایروبی‌ تسریع شده تا مشکل آبگرفتگی در معابر به وجود نیاید. یلوه با بیان این مطلب می‌افزاید: «همکاران ما در بخش عمران و خدمات شهری و فوریت‌های ۱۳۷ ناحیه یک در حال کف‌کشی نهرها و اصلاح و بهسازی پل‌های عرضی هستند تا با کمترین مشکل به استقبال بارندگی‌ برویم.»

  • مسیر ویژه دوچرخه

شهردار ناحیه یک درباره تغییرات مسیر ویژه دوچرخه هم بیان می‌کند: «قبلاً این مسیر با نرده آهنی از خیابان جداسازی شده بود،
ولی در حال حاضر این نرده‌ها برداشته و بلوک‌های بتنی جایگزین شده تا از سواره‌رو مجزا شود.
 این پروژه از خیابان شهید طالقانی و مفتح شروع شده و تا خیابان ولی‌عصر(عج) ادامه دارد.»
از زمانی که شهردار تهران طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو را عملی کرد، شهرداری منطقه ۶ هم دوچرخه در اختیار شهرداران نواحی قرار داد تا در این طرح شرکت کنند.
یلوه با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه بیشترین مسیر سبز یا همان مسیر ویژه دوچرخه در ناحیه یک واقع شده، تصمیم گرفتم گشت‌های روزانه و بازدید از منطقه را با دوچرخه انجام دهم.»
شهردار ناحیه یک که این کار را از یک سال و نیم پیش آغاز کرده، بازخورد آن را از نگاه خود و شهروندان مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «با این اقدام رصد مشکلات شهری بهتر انجام می‌شود. به‌عنوان مثال داخل نهرها و حتی اطراف مخازن به خوبی قابل مشاهده است. ورود به کوچه‌های باریکی که با خودرو امکان ورود به آنها وجود ندارد، هم میسر شده است.»
یلوه بیان می‌کند: «ورود با دوچرخه به پارک‌ها و صحبت با شهروندانی که برای ورزش صبحگاهی در پارک‌های ناحیه حضور دارند، ما را بدون
واسطه و رودررو در جریان مشکلات یا درخواست‌های
 آنها قرار می‌دهد. اعضای شورایاری و
شهروندان هم از این کار استقبال کرده‌اند و
ترغیب شده‌اند با دوچرخه در محل کار حاضر شوند.»

کد خبر 568511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha