همشهری آنلاین: وزیرکشور تصمیم محمود احمدی‌نژاد به واگذاری سازمان‌های استانی مدیریت به استانداری‌ها را «شجاعانه» و «کم‌نظیر» خواند و آن را باعث تمرکززدایی از مدیریت کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی پورمحمدی امروز [سه‌شنبه 25 مهر 1385] در مراسم تودیع و معارفه معاون بین‌الملل و اقتصادی امور استان‌های وزارت کشور گفت: دستور رئیس‌جمهور درباره سازمان مدیریت از اقدامات بزرگ نظام اداری کشور است و بی‌شک تأثیری عظیم در ساختار مدیریتی و برنامه‌ریزی کشور خواهد گذاشت.

پورمحمدی اضافه کرد: همیشه برای کاهش تمرکز از نظام مدیریتی کشور تلاش کرده‌ایم، این که همه امورات کشور در مرکز جمع شود، امکان رشد و بالندگی را از دیگر مناطق می‌گیرد و متمرکز شدن توسعه در نقاط خاص بر دوش نظام اقتصادی، اداری و اجتماعی ما سنگینی کرده است.

وی با بیان این که دولت‌های قبل نیز توصیه تمرکرزدایی را داشتند، تأکید کرد: باور کنیم که این قدم دولت نهم قدمی بسیار بزرگ پرتنش و پرحاشیه است که در مقام اجرا بسیار سخت است که دولت‌های قبل نیز به دنبال آن بودند، ولی نتوانستند به دلایلی به آن عمل کنند.

وزیر کشور افزود: تمرکززدایی یکی از شعارهای مهم دولت نهم بوده و ظرف مدت زمان حضور این دولت گام‌های بسیار استوار، بلند و جسورانه‌ای در این عرصه برداشته است که نتیجه آن در آینده به ثمر می‌رسد، اما مهم برداشتن شجاعانه این گام‌هاست.

پورمحمدی اظهار داشت: خوشبختانه این اتفاقات بزرگ صورت گرفته است و دولت با بومی کردن مدیران، تلاش دارد جریان نخبگی را تقویت کند و توسعه دهد و امکان بروز و ظهور همه استعدادهای کشور را فراهم آورد.

وی همچنین یادآور شد: نباید فقط شعار داد و یکی از موارد بروز نخبگی، همین اعطای مسئولیت به نخبگان بومی است و در کابینه هم گام‌های اولیه برداشته شد و نیروهایی از استان‌ها به کابینه دعوت شدند که در تاریخ مدیریت کشور کم‌نظیر بود.

وزیر کشور گام دیگر دولت در این زمینه را سفرهای استانی دانست که مدیران استانی در کنار هیأت دولت تصمیم می‌گیرند و فرهنگ مدیریتی همگام با کلاس مدیریت ملی تنظیم می‌شود و سطح مدیریت استانی نیز ملی خواهد شد.

وزیر کشور مورد دیگر تمرکززدایی را اعطای بسیاری مسئولیت‌ها و اختیارات به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها ذکر کرد و افزود: اکنون اعتبارات از سطح ملی به استانی گسیل داده شده است.

پورمحمدی همچنین از واگذار شدن اختیار صدور حکم بخشداران به استانداران خبر داد و گفت در آینده اختیارات دیگر هم تفویض می‌شود.

وی تأکید کرد: تصمیم اخیر رئیس‌جمهور به نسبت گذشته بزرگ‌تر و مهم‌تر است و به این ترتیب سرعت تصمیم‌گیری بالا رفته و نظام اداری کشور سریع‌تر و روان‌تر و بار آن سبک‌تر می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به دخالت‌های «به اصطلاح کارشناسی» از مرکز در استان‌ها که بدون بررسی دقیق انجام می‌شد گفت: موازی کارهای که هم در استان و هم در مرکز صورت می‌گرفت با این تصمیم مرتفع شد.

وزیر کشور از برخی نظرات غیرکارشناسی در خصوص تبعات تصمیم رئیس‌جمهور انتقاد و از تصمیم شجاعانه رئیس‌جمهوری تقدیر کرد واجرای آنرا مستلزم تلاش نظام اداری کشور دانست.

کد خبر 6054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز