نخستین مرکز واکسیناسیون خودرویی ویروس منحوس کرونا در پایتخت، هفته گذشته به میزبانی سیزدهمین تکه شهر در بوستان جنگلی سرخه‌حصار فعالیتش را آغاز کرد.

واكسن

همشهری آنلان_پروانه بهرام‌نژاد: این مرکز که با هدف تسهیل در دسترسی شهروندان و سالمندان به خدمات واکسیناسیون اجرا شد، آغازگر طرح نوینی است که با همکاری شهرداری منطقه۱۳و مرکز بهداشت شرق به ثمر رسیده ‌است. این مرکز تا زمان اعلام نیاز وزارت بهداشت پذیرای مراجعان خواهدبود.  

  •  طرح مفید برای سالخوردگان

از چند روز پیش بزرگراه شهید یاسینی مقصد پدربزرگ‌ها و ‌مادربزرگ‌هایی است که هر روز خود را از گوشه و کنار شهر به بوستان جنگلی سرخه‌حصار می‌رسانند که نخستین مرکز واکسیناسیون خودرویی تهران در آن گشایش یافته است.

«مجتبی شکری» شهردار منطقه۱۳ به‌عنوان متولی اصلی این طرح دراین‌باره می‌گوید: «در این پروژه که برای نخستین بار صورت گرفته و با توجه به اینکه در روزهای شیوع ویروس کرونا، ورود به داخل این بوستان برای عموم شهروندان ممنوع است، افراد نیازمند واکسن با اولویت سنی که وزارت بهداشت اعلام کرده و طی فرایندی که ثبت‌نام می‌کنند یا رزرو قبلی که انجام می‌دهند به بوستان جنگلی سرخه‌حصار مراجعه می‌کنند و از در شماره یک ورود پیدا کرده و در ۳ ایستگاه شناسایی و پذیرش، تزریق واکسن و معاینه پزشک فرایند واکسیناسیون ویروس منحوس کرونا را به دور ازدحام و جلوگیری شیوع ویروس در محیطی متفاوت و دلباز انجام می‌دهند.»

او می‌افزاید: «برای این طرح که پیش‌بینی کرده‌ایم حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، مسیری طراحی شده تا سالمندان و خانواده‌های آنها بتوانند مسافت بین دریافت واکسن تا در خروج و کنترل نهایی را در ۲۰ دقیقه و در مسیر تفرجی و دلباز طی کنند.» او ادامه می‌دهد: «از آنجاکه مراجعه سالخوردگان به مراکز درمانی دشوار است، در این مرکز بدون نیاز به پیاده‌شدن از خودرو واکسن کرونا دریافت می‌کنند.»

  •  گذر از ۳ ایستگاه 

نخستین مرکز واکسیناسیون خودرویی کرونا اینجاست

مراجعان به مرکز واکسیناسیون خودرویی سرخه‌حصار با گذر از ۳ ایستگاه فرایند تزریق واکسن را طی می‌کنند که ایستگاه ابتدایی پذیرش و دریافت کارت ورود است. در این ایستگاه، خودروها در صف پشت سر هم قرار می‌گیرند تا نوبت پذیرش‌شان فرا برسد. هر خودرو که به ایستگاه‌ ابتدایی می‌رسد، اطلاعات اولیه شهروندان توسط کارشناس ثبت و مراجعان به ایستگاه بعد، یعنی تزریق واکسن هدایت می‌شوند. همه مسیر با نصب چندین بنر هدایتگر مراجعان است.

در ایستگاه دوم هم که در دل بوستان ایجاد شده، چند میز ردیف به ردیف داخل غرفه قرار گرفته که روی آنها سرنگ‌ها و پوکه‌های حاوی واکسن قرار دارد. در یک سو کارشناسان اطلاعات افراد را ثبت می‌کنند و ‌در سوی دیگر پس از ثبت اطلاعات، واکسیناتور برای تزریق به سمت خودرو مراجعان رفته و واکسن تزریق می‌کند.

دکتر «علیرضازالی» فرمانده ستاد کرونا تهران دراین‌باره می‌گوید: «براساس ابلاغیه وزارت بهداشت قرار است مراکز تجمیعی در کلاشهرها ایجاد شود که نخستین مرکز خودرویی در بوستان جنگلی سرخه‌حصار ایجاد شده و نخستین تلقیح به برکت وجود نخستین شهیده سلامت منطقه۱۳و دبیر کانون سلامت سرخه‌حصار با حضور پدر و مادر آن شهیده انجام شد. خوشبختانه مجموعه شهرداری همکاری خوبی داشته و قرار است ما در سوله‌های بحران و سایر پارک‌های جنگلی که امکان ایجاد واکسیناسیون خودرویی را دارد، بدون ایجاد ترافیک این تلقیح خودرویی را داشته باشیم.»

  •  از خودرو پیاده‌ نشوید!  

در ایستگاه دوم یعنی تزریق واکسن نیازی به پیاده شدن از ماشین نیست و افراد همان‌طور که روی صندلی خودرو خود نشسته‌اند می‌توانند واکسینه شوند. هنگام تزریق واکسن، واکسیناتور توضیحات اولیه و علائم احتمالی را به آنها و همراهانشان توضیح می‌دهد.

فرمانده ستاد کرونا تهران دراین‌باره می‌گوید: «در مرکز واکسیناسیون خودرویی، واکسیناتورها در خودرو واکسن را انجام می‌دهند و در ایستگاه آخر پزشک مستقر عوارض احتمالی ناشی از تزریق واکسن را بررسی می‌کند. نخستین ایستگاه خودرویی که در منطقه ۱۳ تهران راه‌اندازی شده و جا دارد از شهردار منطقه ۱۳ تشکر کنم که این شرایط را فراهم و نخستین ایستگاه خودرویی راه راه‌اندازی کردند که می‌تواند الگوی کاملاً موفق و خوبی برای سایر مناطق باشد.»

همچنین «مهرداد احمدی» رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۳ نیز دراین‌باره معتقد است: «این طرح با هدف تضمین آرامش و تأمین سهولت برای واجدان شرایط دریافت واکسن شکل گرفته است و در این فرایند، تزریق واکسن در خودرو انجام می‌شود و افراد دریافت‌کننده واکسن و خانواده‌ها، از آرامش بیشتری برخوردار خواهند بود.» او می‌افزاید: «در همین راستا برای رفاه شهروندان تهرانی و با هدف افزایش سرعت تزریق واکسن به افراد در کمترین زمان ممکن و حذف صف‌های نوبت دهی که بعضا بسیار طولانی می‌شوند و به حداقل رساندن احتمال انتقال ویروس کرونا در میان مراجعان و همراهانشان و کادر درمان نسبت به دیگر مراکز واکسیناسیون، این طرح پایه‌گذاری شد.»

  •  تزریق واکسن در فضای امن

یکی از اهداف مهم از اجرای این طرح ایجاد فضای امن روانی و جسمی برای مراجعان است. دکتر «امیرعلی فریدون‌فر» رئیس مرکز بهداشت شرق تهران دراین‌باره معتقد است: «هدف ما این است که مردم در فضای امن داخل خودرو واکسینه شوند. اگر این جمعیت به مراکز معمول واکسیناسیون مراجعه می‌کرد چه بسا منجر به توسعه بیماری می‌شد. این مرکز نخستین در تهران است و این طرح ادامه‌دار خواهد بود به‌طوری‌که به‌زودی مرکز واکسیناسیون خودرویی دوم را در استادیوم تختی افتتاح می‌کنیم.

اجرای چنین طرح‌هایی را ادامه می‌دهیم تا ازدحام مردم در مراکز کمتر شود و در محیط ایمن‌تری واکسیناسیون شوند. همچنین برای پیشگیری از ازدحام جمعیت، ثبت‌نام در سامانه جامع سلامت کشور را داریم که افراد متناسب با محل سکونت خود براساس نوبت به مراکز ارجاع داده می‌شوند تا شاهد ازدحام نباشیم.» او تأکید می‌کند: «انتخاب این مجوعه برای واکسیناسیون خودرویی، فضای باز بوستان جنگلی سرخه‌حصار و محیط امن خودرو است تا شهروندان بتوانند به راحتی واکسینه ‌شوند.»

«شیرین کتانی» ۹۰ ساله یکی از مراجعانی است که از خیابان کوکاکولا به اینجا آمده و می‌گوید: «به کمک برادرزاده‌ام از فعالیت این مرکز اطلاع یافتم و او من را به اینجا آورده تا در ماشین بشینم و واکسن کرونا بزنم. برای ما دیگر آمپول ترس ندارد اما همین‌که در ماشین خودمان هستیم خوب است و آرامش دارد.» 

کد خبر 601595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha