تزریق‌دوز دوم واکسن کرونای افراد بالای ۷۰ سال پس از مدتی تأخیر مجدداً آغاز شده است.

واكسن

همشهری آنلاین_معصومه حق‌جو: گرمای هوا و خطر انتقال ویروس در ازدحام مراجعه‌کنندگان از یک طرف، تأخیر در رسیدن‌دوز دوم و توزیع نشدن آن در برخی مراکز هم از طرف دیگر، موجب ایجاد صف‌های طولانی در مراکز واکسیناسیون شد. با توجه به اینکه در قلب پایتخت اغلب ساکنان را سالمندان تشکیل می‌دهند، شهرداری منطقه ۶ با هدف خدمات‌دهی به این قشر و جلوگیری از ازدحام و سهولت در دریافت واکسن، سومین مرکز واکسیناسیون منطقه را در سوله مدیریت بحران کردستان افتتاح کرد. در مراسم افتتاح هفتاد و نهمین مرکز واکسیناسیون کرونا در تهران، «علیرضا زالی»، فرمانده ستاد مقابله با کرونا، و «جلیل کوهپایه‌زاده»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، و جمعی از مسئولان و مدیران شهری هم حضور داشتند.

  • پشتیبانی شهرداری از وزارت بهداشت 
پشتیبـانی از سنگربانان سلامت
تورج فرهادی/شهردار منطقه ۶

«تورج فرهادی»، شهردار منطقه ۶، در روز افتتاح این مرکز می‌گوید: «امروز همچون دوران دفاع‌مقدس با یک بحران جدی به‌عنوان بحران کرونا روبه‌رو هستیم. خدمت‌کنندگان در حوزه سلامت به نوعی در سنگر دفاع از سلامت شهرندان تلاش می‌کنند.»
شهردار منطقه ۶ به پشتیبانی کامل مدیریت شهری، بسیج، ارگان‌ها و نهادها از حوزه سلامت تأکید می‌کند و می‌گوید: «با همکاری بسیج و جوانان، حداکثر مساعدت و پشتیبانی را به لحاظ مالی و نیز با در اختیار قرار دادن فضا و نیروی انسانی از مرکز شمالغرب به جا آوردیم تا نیروهای حوزه سلامت بتوانند در زمینه واکسیناسیون با فراغ‌ بال کار خود را انجام بدهند. تلاش می‌کنیم با این پشتیبانی‌ها اتفاقات خوبی رقم بخورد.» 
به گفته فرهادی، سوله‌های بحران کردستان، پارک هنرمندان در خیابان ایرانشهر و شهرک والفجر تجهیز شده و در خدمت شهروندان برای واکسیناسیون قرار دارد. او ادامه می‌دهد: «با افتتاح سوله مدیریت بحران کردستان در هزارمترمربع زمین و افزودن آن به فهرست مراکز واکسیناسیون منطقه تلاش می‌کنیم تا بیشترین خدمات را به شهروندان ارائه دهیم.»
شهردار منطقه ۶ می‌گوید: «افرادی که داوطلب شدند تا واکسن کووبرکت ایرانی را دریافت کنند، تاکنون حدود ۲۵ هزار تزریق داشته‌اند و نوبت دوم را هم دریافت کرده‌اند.» به گفته فرهادی، با توجه به اماکنی که در منطقه در اختیار دانشگاه‌ها و بوستان‌هاست؛ امکان افزایش سوله‌های واکسیناسیون وجود دارد.  
او می‌گوید اگر درخواست و ضرورت وجود داشته باشد، مرکز جدید دیگری در منطقه برای واکسیناسیون راه‌اندازی می‌کنیم. شهردار منطقه توضیح می‌دهد: «فضای کافی در منطقه داریم، از جمله فضاهای آموزشی، مانند دانشگاه تهران، تربیت مدرس و...، و همین‌طور سوله‌های ورزشی. همچنین نیروهای انسانی از اعضای خانه دوام و ایمنی و بسیج هم آماده کمک برای تزریق واکسن هستند. قول می‌دهیم هر نیازی به ما داشته باشند، برآورده کنیم.»
فرهادی ادامه می‌دهد: «سوله بحران کردستان به لحاظ تهویه مناسب و فضای باز و ظرفیتی که دارد، به هر میزان نیاز باشد، می‌تواند از لحاظ تعداد واکسن، شهروندان را پشتیبانی کند. در کنار این سوله، سالن‌های دیگری هم داریم. اگر لازم باشد تعداد این سالن‌ها را افزایش می‌دهیم و از این سالن‌ها هم استفاده می‌کنیم.»

  • افزایش جمعیت برای واکسیناسیون در سنین پایین‌تر
پشتیبـانی از سنگربانان سلامت
مهدی خسروانی/دبیر ستاد مدیریت بحران

دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری منطقه ۶، می‌گوید: «مرکز اول در پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران واقع در شهرک والفجر راه‌اندازی شد.» «مهدی خسروانی»، درباره دیگر مراکز واکسیناسیون ادامه می‌دهد: «مرکز دوم واکسیناسیون منطقه، ۲۴ اردیبهشت در پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران ایرانشهر، واقع در پارک هنرمندان، افتتاح شد. شهروندان، همچنان واکسیناسیون خود را به‌صورت روزانه در این مرکز انجام می‌دهند. مرکز سوم هم که در سوله بحران کردستان و سالن چندمنظوره ورزشی افتتاح شده است.» خسروانی می‌گوید: «با توجه به اینکه واکسیناسیون هفتاد سال به بالاها رو به اتمام است، پیش‌بینی می‌کنیم اگر شرایط سنی، پایین‌تر و به‌عنوان مثال بین شصت تا هفتاد سال باشد، جمعیت مراجعه‌کننده بیشتر شود.» 
دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه از اعلام آمادگی برای افزایش مراکز واکسیناسیون در قلب پایتخت خبر می‌دهد و می‌افزاید: «به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم فضایی مانند این سوله در اختیار آنها قرار بدهیم. علاوه بر آن، تعداد ۲۵ نفر از نیروهای داوطلبمان را هم در اختیارشان قرار می‌دهیم تا به آنها کمک کنند.»
خسروانی می‌گوید: «اگر از جانب وزارت بهداشت تقاضا وجود داشته باشد و اعلام شود که فضا برای خدمات‌دهی کوچک است، از قبل هماهنگی‌های لازم با دانشگاه تربیت‌بدنی دانشگاه تهران انجام شده تا بتوانیم از سوله‌های آنها استفاده کنیم. حتی امکان واکسیناسیون خودرویی هم فراهم است.»
به گفته او، تاکنون یکسری امکانات رفاهی مانند میز، صندلی، کامپیوتر و سایر ملزومات هم از طریق شهرداری منطقه ۶ در اختیار آنها قرار گرفته است. دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه می‌گوید: «علاوه بر سوله‌های ورزشی دانشگاه تربیت‌بدنی دانشگاه تهران، فضاهای ورزشی دیگری هم داریم که در اختیار منطقه ۶ قرار دارد و آماده‌ایم تا آنها را هم در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.»
خسروانی درباره نوع واکسنی که به شهروندان در منطقه تزریق شده بیان می‌کند: «در سوله بحران کردستان و سوله بحران ایرانشهر که در اختیار وزارت بهداشت است، صرفاً واکسن‌هایی که وارداتی بوده، مانند سینوفارم و آسترازنکا و سایر واکسن‌هایی که وزارت بهداشت وارد کرده، تزریق شده است.»
دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه درباره تزریق واکسن کرونا کووبرکت ایرانی در مراکز واکسیناسیون قلب پایتخت بیان می‌کند: «در پایگاه مدیریت بحران شهرک والفجر تست‌دوز سوم واکسن کرونا کووبرکت ایرانی و تست بالینی هم انجام شد و به‌زودی در مدار تولید عمومی قرار می‌گیرد. برای دریافت این واکسن شرایط سنی برای افراد در نظر گرفته نشده بود. شهروندان ثبت‌نام می‌کردند و به آنها پیامک ارسال می‌شد. بعد از انجام تست کرونا و منفی بودن آن، می‌توانستند برای دریافت واکسن مراجعه کنند.»
خسروانی با اشاره به اینکه بیش از یک ماه ارتباط مداوم با بیماران نشان داد که نگرانی راجع به واکسن کووبرکت ایرانی وجود ندارد، می‌گوید: «خوشبختانه تزریق واکسن ایرانی با موفقیت انجام شد و هیچ‌گونه عوارضی از این واکسن تاکنون گزارش نشده است. امیدواریم که واکسن ایرانی هم در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.»

  • همه دست به دست هم دادند

پشتیبـانی از سنگربانان سلامت

سرهنگ «محمدرضا احراری»، فرمانده ناحیه ولی‌عصر(عج) سپاه منطقه ۶ تهران، که در مراسم افتتاحیه حضور داشت می‌گوید: «از شهرداری گرفته تا هلال‌احمر، سپاه، بسیج و مراکز بهداشتی و همه نهادها و مخصوصاً مراکز علمی، همچون دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران، همه و همه دست‌به‌دست هم دادند تا به یک وحدت برسیم و در عرصه خدمتگزاری به مردم کوشا باشیم.» 

  • اطلاع‌رسانی ضعیف بود

«مروارید نمیرانیان» یکی از مراجعه‌کنندگانی است که در محله جهان‌آرا و در همسایگی سرای ‌محله سکونت دارد و همراه با همسر و خواهرش برای تزریق واکسن به سوله کردستان آمده است. این شهروند از نحوه اطلاع‌رسانی گلایه می‌کند و می‌گوید: «اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف بود. چند روز است که به اینجا سر می‌زنم تا از شروع واکسیناسیون مطلع شوم. به محض اینکه مطلع شدم می‌توانیم مراجعه کنیم به همسرم و خواهرم اطلاع دادم.»
او می‌گوید: «از یک ماه و نیم قبل من و همسرم که جزو ۷۰ سال به بالاها هستیم، ثبت‌نام کرده بودیم و شماره داده بودند، ولی تا امروز پیامکی بابت زمان مراجعه برای واکسیناسیون برای ما ارسال نشده است. پس این ثبت‌نام برای چه بود؟ اگر ثبت‌نام به این معنا بود که هر کسی از محله خودش و در ساعت مقرر به مرکز مشخص‌شده مراجعه می‌کرد، شاهد این همه بی‌نظمی و صف‌های طولانی در مراکز واکسیناسیون نبودیم.»
نمیرانیان ادامه می‌دهد: «این اطلاع‌رسانی ضعیف باعث ایجاد زحمت برای سالمندان می‌شود. همین امروز خانم مسنی را دیدم که همراه با فرزندش به‌سختی از ماشین پیاده شد تا واکسن دریافت کند، ولی چون‌دوز اول را قبلاً از مرکز دیگری دریافت کرده بود، از پذیرش او خودداری کردند.» 
او می‌گوید: «این همه تدارک و برنامه‌ریزی شده، اما این کوتاهی مسئولان آزاردهنده است. کاش از ظرفیت‌های سرای محله‌ها یا فرهنگسراها یا حتی بسیج مساجد یا از صفحه‌های مجازی محله برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردند تا این اطلاع‌رسانی به معضل تبدیل نشود.» 

  • ضرورت برطرف کردن کم و کاستی‌ها 
پشتیبـانی از سنگربانان سلامت
کیاندخت نمیرانیان/مراجعه‌ کننده

«کیاندخت نمیرانیان» که ساکن همین محله است و برای دریافت‌دوز اول مراجعه کرده، گفته‌های خواهرش درباره اطلاع‌رسانی ناکافی را تأیید می‌کند، اما درباره نقطه قوت این مرکز هم می‌گوید: «نقطه قوت این مرکز امکان نشستن برای سالمندان و همراهانشان بود. برای اینکه سالمندان برای نوبت تزریق مجبور به ایستادن نباشند با فاصله‌های مناسب، صندلی‌هایی را پشت سر هم چیده‌اند. هم نوبت ما حفظ می‌شود، هم مجبور نیستیم ایستاده منتظر بمانیم»
اما به گفته او، به‌جز اطلاع‌رسانی ناقص، کم و کاستی‌های دیگری هم از لحاظ خدمات‌دهی در سوله بحران کردستان وجود دارد: «بعد از تزریق به ما گفتند که باید بیست دقیقه منتظر باشیم که اگر خدای نکرده عوارضی بروز کرد، بتوانند اقدامی انجام بدهند. اما هیچ ساعتی نصب نشده بود تا بتوانیم متوجه زمان بشویم. به خاطر کرونا همیشه سعی می‌کنیم با کمترین وسایل و حتی بدون گوشی همراه از منزل خارج شویم.»
این بانو از نبود الکل و مواد ضدعفونی در مرکز واکسیناسیون گلایه می‌کند و می‌گوید: «در همه مراکز میوه و تره‌بار مانند قزل‌قلعه، داروخانه‌ها و همه مراکزی که شهروندان با آنها سر و کار دارند الکل گذاشته شده تا دست‌ها ضدعفونی شوند، اما در اینجا که مرکز واکسیناسیون است الکل برای مراجعه‌کنندگان وجود ندارد.»
نمیرانیان ادامه می‌دهد: «همین کارت ملی که به مسئولان واکسیناسیون می‌دهیم تا اطلاعات را چک کنند و دوباره به ما بر می‌گردد، منشأ آلودگی است. مجبور شدیم از الکلی که روی میز پذیرش بود، استفاده کنیم.»
این شهروند می‌گوید: «در برخی مراکز در منطقه‌های دیگر از دوستانم شنیده بودم که بطری‌های آب برای سالمندانی که برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، روی میزهایی گذاشته شده بود اما اینجا از آب هم خبری نبود. فکر نمی‌کنم بطری‌های آب کوچک تک‌نفره هزینه زیادی برای کسانی که این مرکز را افتتاح کرده‌اند داشته باشد.»

  • به برنامه سند ملی واکسیناسیون متعهدانه عمل می‌کنیم

پشتیبـانی از سنگربانان سلامت

«علیرضا زالی»، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نیز با بیان اینکه این مرکز هفتاد و نهمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران است، می‌گوید: «منطقه ۶ یکی از مناطق مهم و قدیمی است که دارای کاربری‌های اداری، آموزشی و خدماتی است و بزرگ‌ترین مراکز آموزشی تهران نیز در این منطقه واقع شده است.»
فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا راه‌اندازی مراکز تجمیع واکسیناسیون در این منطقه را هوشمندانه می‌داند و می‌گوید: «به دلیل بدعهدی شرکت‌های خارجی در واکسیناسیون بالای هفتاد سال، به رغم پرداخت وجوه مورد نظر، فرایند ورود واکسن با اختلال روبه‌رو شد.»
زالی ادامه می‌دهد: «با تأمین منابع مکفی واکسن در هفته‌های آینده فازهای بعدی واکسیناسیون محقق می‌شود و همچنین تزریق بالینی واکسن‌های داخلی و ادامه واکسیناسیون انجام می‌شود. به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده سبد متنوعی از واردات و واکسن‌های تولید داخل خواهیم داشت و می‌توانیم به برنامه سند ملی واکسیناسیون متعهدانه عمل کنیم.»
وی با بیان اینکه در دو هفته اخیر با چالش تأمین واکسن روبه‌رو بودیم، می‌گوید: «در دو هفته اخیر شاهد برخی اضطراب‌های اجتماعی در بین سالمندان بودیم. اما در حال حاضر مقدار کافی واکسن تهیه شده است و در این‌باره نگران نیستیم. هفتاد سال به بالاها برای فاز اول یا فاز دوم واکسیناسیون مشکلی نخواهند داشت.»
فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا ادامه می‌دهد: «مردم نگران بودند که فاز دوم از برند دیگری تزریق شود. با وجود اینکه اگر این اتفاق می‌افتاد سطح ایمنی را بالا می‌برد، اما برای کاهش اضطراب تلاش کردیم در فاز دوم نیز از واکسن برنددوز اول استفاده شود.»

کد خبر 613329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha