چندی پیش بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون خودرویی بیماری کووید ۱۹ همراه با سایت خدمات واکسیناسیون برای افراد پیاده در ضلع شمالی و جنوبی بوستان ولایت با حضور مسئولان راه‌اندازی شد ...

واكسن

همشهری آنلاین_زهرا بلندی:  چندی پیش بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون خودرویی بیماری کووید ۱۹ همراه با سایت خدمات واکسیناسیون برای افراد پیاده در ضلع شمالی و جنوبی بوستان ولایت با حضور مسئولان راه‌اندازی شد که مورد استقبال چشمگیر شهروندان قرار گرفته و روزانه به بیش از هزار نفر از نقاط مختلف شهر خدمات واکسیناسیون ارائه می‌کند. برای بررسی شیوه خدمت‌رسانی این مراکز در یکی از ساعات پر تردد روز به اینجا آمدیم.   

نخست از ضلع شمالی، ورودی شهربانو برای بازدید از مرکز خودرویی وارد بوستان ولایت می‌شویم. صف خودروها از کنارگذر بزرگراه شهید چراغی قبل از ورودی شهربانو تا محل استقرار سایت واکسیناسیون خودرویی ادامه دارد. بیشتر خودروها چندسرنشین هستند. اغلب، فرزندان راننده‌اند و والدین سالمند خود را برای زدن واکسن به اینجا آورده‌اند.

«عطاش شجاع گیلانده» یکی از ساکنان محله نازی‌آباد همراه با پسر جوانش به اینجا آمده است. چیزی تا نوبت تزریقش نمانده است. از پنجره خودرو در حال تماشای شیوه واکسیناسیون صاحبان خودروهای جلویی است که از او می‌خواهیم تا نظرش را درباره اجرای چنین طرحی در نزدیکی محل سکونتش بگوید. او با بیان اینکه مدتی است پیگیر تزریق واکسن بوده و به محض باخبر شدن از راه‌اندازی این سایت خودرویی همراه پسرش به اینجا آمده است، می‌گوید: «مایه خوشحالی است که یکی از مناطق جنوبی شهر میزبان چنین طرح بزرگی است. مدت زیادی از انتظارمان در صف نمی‌گذرد. خدا را شکر کار با سرعت خوبی در حال اجراست.»

  • با سرعت و به بهترین شکل انجام شد
در بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون خودرویی چه می‌گذرد؟  | هـر روز، هـزار نفر
عطاش شجاع گیلانده/ ساکن محله

 کمی آن‌سوتر سراغ افرادی می‌رویم که واکسن را دریافت کرده‌اند. «ایران نیک فرجام» بانویی ۸۳ ساله که از محله ستارخان به اینجا آمده، ضمن ابراز رضایت برای بهره‌مندی از این خدمات، می‌گوید: «ساکن محله ستارخان هستم. از طریق بستگان متوجه ارائه خدمات واکسن در بوستان ولایت شدیم و همراه یکی از بچه‌هایم به اینجا آمدم. نزدیک منزل‌مان هم سایت راه‌اندازی شده، اما اینجا خلوت‌تر بود و کارمان با سرعت بالا و به بهترین شکل انجام شد.» «اکبر احمدی» ساکن ۸۲ ساله شهرک غرب نیز بعد از تزریق واکسن، از خدمات خوب این سایت قدردانی می‌کند و می‌گوید: «یک ماه است که پیگیر تزریق واکسن هستم. چند جا ثبت‌نام کرده بودم، اما نتیجه‌ای دریافت نکردم. وقتی متوجه تزریق خودرویی واکسن در این بوستان شدم به اینجا آمدم و شکر خدا همه چیز خوب انجام شد.»

  • خدمات‌رسانی روزانه به هزار نفر
در بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون خودرویی چه می‌گذرد؟  | هـر روز، هـزار نفر
اکبر احمدی/ساکن محله

بوستان ولایت با برخورداری از ۳۰۰ هکتار وسعت و دارا بودن ظرفیت ۲ هزار خودرو محل مناسبی است تا شهروندان با صرف حداقل زمان و کمترین معطلی در این مکان واکسینه شوند. سایت واکسیناسیون خودرویی از ۶ غرفه تشکیل شده و در هریک از آنها ۳ نفر آماده ارائه خدمات واکسیناسیون هستند. این درحالی است که گروهی هم به‌عنوان ناظر در همه غرفه‌ها نظارت لازم را دارند.

 رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران با اشاره به اینکه این کار با هدف سهولت در دسترسی شهروندان به مراکز واکسیناسیون، کاهش ترافیک مراجعان به مراکز خدمات جامع سلامت و پیشگیری از ازدحام در این مراکز، با مشارکت شهردار منطقه ۱۹ در بوستان ولایت به اجرا در آمده است، می‌گوید: «پس از افتتاح سایت واکسیناسیون خودرویی در پارک سرخه‌حصار اینجا دومین و بزرگ‌ترین سایت خودرویی محسوب می‌شود. گروه سنی هدف ما متولدان ۱۳۲۵ و قبل آن هستند و واکسیناسیون افراد دارای بیماری‌های خاص با توجه به اینکه نیازمند بررسی و ویزیت پزشک و... هستند، در مرکز دادوش منطقه ۱۹ و مرکز حکیم اعتماد منطقه ۱۶ انجام می‌شود.»  
«محمدرضا سلمانی ندوشن» در ادامه به استقبال خوب شهروندان و مراجعه روزانه حداقل هزار نفر از نقاط مختلف شهر برای استفاده از خدمات به اینجا اشاره می‌کند و درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «شهروندان با خودروهای شخصی وارد سایت می‌شوند و داخل خودرو تزریق واکسن برای افراد انجام می‌شود.

بعد از پیمودن صف و رسیدن به محل استقرار تیم واکسیناسیون، روند تزریق برای هرفرد بیشتر از ۳ تا ۴ دقیقه طول نخواهد کشید، اما بهتر است افراد بعد از تزریق دقایقی در بوستان حضور داشته باشند.» او به استقرار آمبولانس و پزشک در کنار سایت واکسیناسیون اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر برای کسی مشکلی ایجاد شود تیم پزشکی آماده خدمت‌رسانی است. تیم واکسیناسیون هر روز از ساعت ۸ تا ۱۴ در اینجا مستقر است و واجدان شرایط برای استفاده از این امکانات می‌توانند به انتهای بزرگراه نواب، ابتدای بزرگراه تندگویان، ضلع شمالی در شهربانوی بوستان ولایت مراجعه کنند.»

  • سایت حضوری؛ بهترین سایت برای ساکنان محله
در بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون خودرویی چه می‌گذرد؟  | هـر روز، هـزار نفر
محمدرضا سلمانی ندوشن/رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران

علاوه بر سایت خودرویی ضلع جنوبی بوستان ولایت، مقابل در مرکزی نیز امکان مراجعه حضوری و شخصی شهروندان در سوله مدیریت بحران منطقه ۱۹ فراهم شده است. ۳ غرفه با ۱۵ نیروی کار در اینجا مستقر و در حال ارائه خدمات به افرادی هستند که پیاده به مرکز مراجعه می‌کنند. تعداد مراجعه‌کنندگان حاضر در اینجا خیلی کمتر از سایت خودرویی است.

این سایت شرایط خوبی را برای ساکنان بومی این منطقه ایجاد کرده تا بدون خودرو به مرکز نزدیک محل سکونت‌شان مراجعه کنند و در کمترین زمان از خدمات واکسیناسیون بهره‌مند شوند. با این حال گروه حاضر در این سایت بیشتر جزو ساکنان مناطق دیگر هستند. «حسین میرزایی» ساکن ۷۳ ساله محله نیاوران خودرواش را در پارکینگ بوستان پارک کرده و در حال رساندن خود به سایت حضوری است که سراغش می‌رویم. او با اشاره به اینکه خروجی را اشتباه وارد شده و به جای سایت خودرویی به اینجا آمده‌ است، می‌گوید: «امکانات خوبی در این بوستان ایجاد شده و برای بهره‌مندی از آن این همه راه را تا اینجا آمده‌ام.»

«مصطفی فرحزادی» ساکن ۷۵ ساله محله پونک بعد از تزریق واکسن در کنار دخترش روی یکی از صندلی‌های پارک نشسته و در حال صحبت است که سراغ‌شان می‌رویم. او با اشاره به اینکه از طریق دخترش متوجه تزریق واکسن در این محدوده شده و با همراهی او امروز به اینجا آمده‌اند، می‌گوید: «نخست به مرکز واکسیناسیون ایران‌مال رفتیم، اما به دلیل ازدحام مراجعه‌کننده به اینجا آمدیم و خوشبختانه با همکاری خوب بانیان این طرح در این منطقه کارمان با سرعت زیاد و به خوبی انجام شد.» 

  • همراهی پدر و مادر شهدا تا سایت واکسیناسیون

در بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون خودرویی چه می‌گذرد؟  | هـر روز، هـزار نفر

طرح همراهی پدران و مادران شهدای منطقه ۱۹ با آمبولانس به سایت واکسیناسیون خودرویی اقدام شایسته‌ای است که با مشارکت بسیجیان حوزه ابوذر منطقه ۱۹ با هدف تکریم خانواده شهدا به اجرا در آمده و تاکنون بیش از ۲۰ مادر و پدر و شهید از آن بهره‌مند شده‌اند. براساس این طرح با پدران و مادران شهدا که نوبت واکسن‌شان رسیده تماس گرفته می‌شود و با هماهنگی قبلی این افراد همراه با آمبولانس در محل تزریق واکسن حاضر می‌شوند.

«عباس حاجی جعفری» پدر ۸۰ ساله شهید «مجتبی حاجی جعفری» که از ساکنان محله خانی‌آباد نو است و به تازگی به این شیوه واکسینه شده، می‌گوید: «همراه همسرم می‌خواستیم به این مرکز برای تزریق واکسن بیاییم که از ناحیه مقاومت ابوذر منطقه ۱۹ با ما تماس گرفتند و زمانی را مشخص کردند که ما را با آمبولانس تا جایگاه تزریق واکسن که در منطقه ایجاد شده همراهی کنند.»

«طاهره حاجی جعفری» مادر ۷۵ ساله شهید نیز با اشاره به اینکه نوبت‌شان برای تزریق واکسن فرا رسیده بود، اما هنوز شرایط رفتن به این مرکز را فراهم نکرده بودند، می‌گوید: «با لطف دوستانی که هنوز یاد خانواده شهدای محله را زنده نگه داشته‌اند از این خدمات به بهترین شکل بهره‌مند شدیم. ایجاد این مرکز در بوستان ولایت نعمت بزرگی برای اهالی جنوب شهر است و امیدوارم با ارائه چنین خدمات خوبی به‌زودی شاهد برگزاری جشن نابودی این ویروس منحوس در کنار هم باشیم.»

  • توزیع عادلانه خدمات سلامت

اختصاص فضاهای مناسب به مجموعه وزارت بهداشت با هدف ایجاد مراکز تجمیعی و ارائه خدمات واکسیناسیون یکی از اولویت‌های شهرداری است که با آغاز طرح واکسیناسیون به اجرا در آمده است. مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه ایجاد چنین فضاهایی دسترسی شهروندان را به مراکز واکسیناسیون بیشتر می‌کند، می‌گوید: «گروه هدف فعلی برای دریافت واکسن سالمندان هستند و با توجه به اینکه بسیاری از سالمندان امکان‌ تردد برایشان سخت است و اغلب نیازمند یک همراه هستند، ایجاد مراکز خودرویی نقش بسزایی در اجرای هرچه بهتر این طرح خواهد داشت.»

«زینب نصیری» با بیان اینکه یکی از اهداف اداره سلامت شهرداری تهران، دسترسی همه اقشار به خدمات حوزه سلامت است، می‌گوید: «با این رویکرد در ایجاد مراکز واکسیناسیون خودرویی هم سعی داشتیم توزیع عادلانه و برابر داشته باشیم و مراکز واکسیناسیون خودرویی در همه پهنه‌های تهران وجود داشته باشد. مرکز خودرویی بوستان ولایت یکی از مراکز مجهز کشور است که علاوه بر شهروندان مناطق جنوبی تهران به ساکنان دیگر نقاط شهر هم خدمات ارائه می‌کند.»

کد خبر 603395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha