همزمان با شروع واکسیناسیون مردم در مقابل کرونا، ۲ دغدغه پیش روی مسئولان سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران قرار گرفت.

واكسيناسيون

همشهری آنلاین_ابوذر چهل امیرانی: اولی در اولویت قرار نگرفتن مددکارانی بود که زیرمجموعه این سازمان و با آسیب‌دیدگان اجتماعی از جمله معتادان در ارتباط بودند و احتمال بیمار شدن آنها بسیار زیاد بود. دغدغه بعدی هم واکسینه نشدن افراد آسیب‌پذیر یعنی کارتن‌خواب‌ها، کودکان‌کار و معتادانی بود که بنا به دلایل مختلف، مدارک هویتی نداشتند.

پیگیری‌های مستمری هم در این‌باره انجام شد که خیلی از آنها به نتیجه نرسید تا اینکه مسئولان این سازمان با حمایت جدی شهردار تهران، موفق شدند با راه‌اندازی ایستگاه‌های ثابت، سیار و خودرویی، خودشان واکسیناسیون آسیب‌دیدگان اجتماعی را شروع کنند. سری به این سازمان زدیم و ضمن گفت‌وگو با متولیان امر، با یکی از تیم‌های واکسیناسیون، به یکی از مراکز رفتیم تا واکسیناسیون گروه‌های درمعرض آسیب را از نزدیک ببینیم.  

 ۱۰ خودرو ون در محوط سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران آماده حرکت به مناطق مختلف پایتخت هستند. طولی نمی‌کشد که مددکاران با صندوق‌های حاوی واکسن کرونا سوار خودروها می‌شوند و به سمت نشانی‌های تعیین‌شده حرکت می‌کنند.  
  «سعید شرف‌دوست»، معاون حمایت‌های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، که در این طرح فرمانده عملیات تزریق واکسن است، می‌گوید: «هریک از این اکیپ‌ها دارای ۲ کارشناس برای ثبت اطلاعات هویتی واکسینه‌شونده‌ها، یک تا ۲ نفر برای تزریق واکسن، یک مددکار به‌عنوان مسئول تیم و یک فرد هم عضو نیروی انتظامی است.

این تیم‌ها همه‌روزه به مراکز و نقاطی که از پیش تعیین شده اعزام می‌شوند و اولویت آنها واکسیناسیون آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد فاقد مدارک هویتی و خانواده‌های محروم است.»
او درباره محل‌هایی که تیم‌های واکسیناسیون به آنها اعزام می‌شوند، می‌گوید: «پیش از شروع طرح، تعداد افراد حاضر در گرمخانه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز پرتو را که زیرمجموعه این سازمان فعالیت می‌کنند، استخراج کردیم. همچنین به مؤسسه‌های غیردولتی هم فراخوان داده شد تا تعداد واکسن‌های درخواستی خود را به ما اعلام کنند و بر همین اساس، هر روز تیم‌های واکسیناسیون به این مراکز مراجعه و مددجویان را واکسینه می‌کنند.» 

  • مدارک هویتی مهم نیست
واکـسیناسـیون بی‌شناسنامه‌ها
سعید شرف‌دوست/فرمانده عملیات تزریق واکسن

معاون سابق امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۰ با اعلام اینکه هنگام واکسیناسیون افراد از آنها مدارک هویتی درخواست می‌شود، ادامه می‌دهد: «اگر شخصی فاقد مدارک هویتی باشد، فقط نام او ثبت می‌شود و بدون هیچ محدودیتی واکسن دریافت می‌کند.»

شرف‌دوست در پاسخ به این سؤال که واکسیناسیون آسیب‌دیدگان اجتماعی بر اساس چه اولویت‌هایی انجام می‌شود، می‌گوید: «در فاز نخست، واکسیناسیون معتادان، کارتن‌خواب‌ها، افراد حاضر در گرمخانه‌ها، مراکز بهزیستی و خانواده کودکان‌کار را شروع کرده‌ایم. در مرحله بعدی به پاتوق‌هایی می‌رویم که معتادان و کارتن‌خواب‌ها حضور دارند، به جاهایی مثل محله هرندی، دره فرحزاد و باغ آذری. در حقیقت، به هر جایی که این افراد در آنها حضور دارند، سرکشی و آنها را واکسینه می‌کنیم. فاز ۳ هم مراجعه حضوری مددکاران به نشانی اشخاصی است که اداره کل سلامت شهرداری تهران به ما اعلام می‌کند. به‌عنوان مثال، در این مرحله به خانه معلولان و سالمندانی می‌رویم که به دلیل محدودیت‌های جسمی یا بیماری، تاکنون امکان حضور در مراکز واکسیناسیون را نداشته‌اند.» 

  • در انتظار واکسن‌های تک‌دوز

شرف‌دوست عنوان می‌کند به هر اکیپ بین ۱۰۰ تا ۲۰۰‌دوز واکسن کرونا تحویل می‌شود و اضافه می‌کند: «از آنجا که نمی‌توان واکسن‌ها را برای مدت زیادی حمل و نگهداری کرد، واکسن‌ها را براساس تعدادی که مؤسسه‌ها و مراکز نگهداری از آسیب‌دیدگان اجتماعی درخواست داده‌اند، ارسال می‌کنیم.» 

او که سابقه مدیریت فرهنگی مناطق ۱۲ و ۱۹ را هم برعهده داشته، درباره نحوه واکسیناسیون کودکان‌کار می‌گوید: «در حال حاضر، مجوز تزریق واکسن به افراد بالای ۱۵ سال صادر شده و به محض شروع واکسیناسیون افراد کم‌سن، این کار را انجام می‌دهیم. همچنین قرار است پس از ورود به کشور، از این نوع واکسن در محل‌هایی استفاده کنیم که آسیب‌دیدگان حضور ثابت در آنها ندارند و ممکن است برای تزریق‌دوز دوم، آنها را پیدا نکنیم.» 

  • واکسیناسیون ۱۰۰ کودک کار

همراه با یکی از تیم‌های واکسیناسیون به مرکزی در منطقه ۱۲ می‌رویم که در آن ۱۰۰ کودک‌کار مشغول تحصیلند. البته با شیوع ویروس کرونا، کلاس‌های درس این مرکز هم تعطیل و مجازی شده است. والدین این کودکان در حیاط مدرسه منتظر تیم واکسیناسیون هستند و پس از استقرار آنها در یک کلاس، تک‌تک آنها واکسینه می‌شوند. برخی از آنها را اتباع کشورهای همسایه تشکیل می‌دهند که نه تنها بچه‌هایشان، بلکه خودشان نیز فاقد مدارک شناسایی هستند.

با وجود این، فقط نام آنها ثبت شده و به سرعت واکسینه می‌شوند. خبر حضور تیم واکسیناسیون در انجمن روشنگران فردای کودک (ارفک) در محله پیچیده و طولی نمی‌کشد که همسایه‌ها نیز برای دریافت واکسن وارد مرکز می‌شوند. واکسن‌ها به تعداد والدین کودکان‌کار است، اما به محض تماس تلفنی مسئول تیم با سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، دقایقی بعد جعبه دیگری حاوی واکسن کرونا به دستشان می‌رسد تا تزریق واکسن همه مراجعان انجام شود.  

  • فکر نمی‌کردیم به ما واکسن بزنند

«مجیب» که افغانستانی است و ۷ فرزند دارد، می‌گوید: «فکر نمی‌کردم مسئولان ایرانی برای ما هم واکسن در نظر بگیرند. این واکسن‌ها گران هستند و هزینه زیادی به ایران تحمیل می‌کنند، اما آنها مثل همیشه مهمان‌نوازند و ما را هم واکسینه کردند. امیدوارم هرچه زودتر واکسن برای بچه‌های کم‌سن هم وارد کشور شود و به بچه‌هایم تزریق کنند.

البته سن ۳ فرزندم بالای ۱۵ سال است و آنها هم امروز مثل من و مادرشان واکسن می‌زنند.» «هانیه» هم که افغانستانی است، می‌گوید: «از واکسن کرونا می‌ترسیدم، ولی وقتی از تلویزیون دیدم که مردم برای واکسن زدن در صف می‌ایستند، به این کار راغب شدم، اما شناسنامه نداشتم. وقتی مسئولان مرکز ارفک تماس گرفتند و گفتند اینجا قرار است واکسن بزنند، خیلی خوشحال شدم و اسمم را نوشتم. کمتر از ۲۰ دقیقه در صف بودم و بدون اینکه مجبور شوم راه زیادی بروم، نزدیک خانه واکسینه شدم.» 

واکسیناسیون ۱۲ هزار آسیب‌دیده اجتماعی

واکـسیناسـیون بی‌شناسنامه‌ها
مالک حسینی/مدیرعامل سازمان رفاه


مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره واکسیناسیون افراد آسیب‌دیده پایتخت از جمله بی‌خانمان‌ها می‌گوید: «موضوع راه‌اندازی واحدهای سیار واکسیناسیون علیه کرونا با هدف واکسینه کردن گروه‌های هدف، با دستور شهردار تهران، در زمره فعالیت‌های اصلی ما قرار گرفت و ۱۰ دستگاه خودرو ون را برای انجام واکسیناسیون تجهیز کردیم.» 

«مالک حسینی» ادامه می‌دهد: «روزانه در ۲ شیفت کاری، یعنی از ساعت۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰، و شیفت دوم از ساعت۱۳:۳۰ تا ۲۰ با ۲ تیم ۱۰نفره، در مجموع روزانه ۲۰ واحد خودرویی برای انجام عملیات راهی مناطق می‌شوند.»
او هدف از راه‌اندازی واحدهای سیار را واکسینه کردن گروه‌هایی عنوان می‌کند که دسترسی مناسب به مراکز واکسیناسیون نداشتند و ادامه می‌دهد: «علت دیگر هم در دسترس نبودن مدارک هویتی این دست از افراد بود که واکسیناسیون آنها را با مشکل مواجه می‌کرد.» حسینی با اعلام اینکه واکسیناسیون افراد بستری در ۸۰ کمپ ترک اعتیاد انجام شده و در ادامه خانواده کودکان‌کار را واکسینه می‌کنیم، اضافه می‌کند: «بیشتر خانواده‌های کودکان‌کار از اتباعی هستند که بخش عمده آنها مدارک هویتی ندارند، اما بنا به دستور شهردار تهران برای قطع زنجیره کرونا، همه گروه‌ها بدون توجه به دارا بودن مدارک هویتی در حال واکسینه شدن هستند.»

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی می‌گوید: «برنامه ما برای واکسیناسیون گروه‌های هدف، بالغ بر ۱۲ هزار نفر را در بر می‌گیرد؛ امکان بالا یا پایین شدن این عدد هم وجود دارد، اما پیش‌بینی ما در مرحله نخست واکسیناسیون ۱۰ هزار نفر است.»
حسینی ادامه می‌دهد: «از گروه‌های مردم‌نهاد نیز درخواست کردیم تا با شناسایی گروه‌های هدفی که ما اعلام کرده‌ایم، موجب تسریع روند واکسیناسیون شوند و اطلاعات افراد شناسایی‌شده را به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند.»

کد خبر 629843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha