سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با روند واکسیناسیون سالمندان، گروه‌های آسیب‌پذیر و دانش‌آموزان توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز در نشست ستاد کرونای استان تهران گفت: نیاز ما به واکسن برای سه چهار هفته پیش رو است و دست ما در این مدت سه چهار هفته بسته است.

وی افزود: هدف نخست ما در برنامه واکسیناسیون، افراد ۷۰ سال به بالا برای تزریق دوز دوم است و همچنین افراد ۷۰ سال به بالا که جامانده اند.

رئیسی ادامه داد: از امروز ۱۵ هزار دوز واکسن به دانشگاه شهید بهشتی و ۱۱ هزار دوز نیز به هر کدام از دانشگاه‌های تهران و ایران تحویل می‌شود و انتظار داریم بعد از آن تمام کمبودها را در بحث واکسیناسیون ۷۰ سال به بالا به ما بدهید تا هر آنچه در این خصوص کم دارید، جبران شود.

وی گفت: پیشنهاد من این است که دیگر اسپوتنیک تحویل نگیریم چرا که اگر بگیریم باید دوز یک و دو را با هم تحویل بگیریم، در غیر این صورت کار خراب می‌شود.

رئیسی افزود: بحث واکسیناسیون تهران خیلی مهم است.  باید مراکز تجمیعی را برای تزریق واکسن جامعه هدف با همان مقدار واکسنی که توزیع می‌شود سریع بازگشایی و شروع کنیم تا معطلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: اکنون دو موضوع اصلی پیش رو داریم یکی واکسیناسیون افراد سالمند و دیگری گروه‌های آسیب پذیر است که باید واکسیناسیون آنها انجام شود.

رئیسی گفت: همچنین واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال که ۸۶ درصد بیماری‌های زمینه‌ای را دارند در اولویت قرار گیرد. البته واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال هم برای ما خیلی مهم است و نباید از آن غافل شویم. چرا که بحث بازگشایی مدارس را پیش رو داریم و مسلماً مدارس خیلی آسیب بالایی دارند و بازگشایی مدارس دغدغه خیلی بزرگی است.

وی افزود: ما در این خصوص نیازمند یک بسته هستیم و معلمان را باید واکسینه کنیم و همچنین رانندگان سرویس مدارس نیز باید واکسینه شوند و والدین نیز آموزش‌های لازم را ببیند، اما باید توجه داشته باشیم زیرساخت‌های ما خیلی مناسب نیست.

رئیسی گفت: کاش ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز واکسن از چین برای دانش‌آموزان می‌خریدیم.  اگر هم ۱۰ میلیون شدنی نبود حداقل ۵ میلیون نیاز داریم تا دانش آموزان در معرض خطر و آسیب پذیر را واکسینه کنیم و مدارس را باز کنیم و در واقع اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم. کما اینکه در آمریکا و کانادا دانش آموزان واکسینه می‌شوند.

وی ادامه داد: افراد ۵۰ سال به بالا و زیر ۱۸ سال دغدغه بعدی ما هستند و درباره افراد ۲۰ سال به بالا و ۴۰ سال به بالا خیلی دغدغه نداریم.  البته بیماری‌های زمینه‌ای جز اولویت‌ها است، اما از عدم بازگشایی مدارس خیلی آسیب دیده‌ایم.

رئیسی افزود: برای افراد ۶۵ سال به بالا یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم که یک میلیون آن باید با واکسن برکت و ۸۰۰ هزار تا نیز با واکسن وارداتی انجام شود. اما ۶۰ تا ۶۵ سال عدد بالایی است و بالای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن برای اینها نیاز داریم.  بنابراین بهترین راه این است که به جای ۵ سال (فاصله سنی) دو سال به دو سال فراخوان داده شود.

وی گفت: توصیه من این است که مراکز تجمیعی را زیاد کنیم و جاهایی که تراکم جمعیت دارند، نیروها را بیشتر کنیم.

کد خبر 609307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha