معاون پژوهش وزارت بهداشت در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره صدور مجوز اضطراری برای تزریق واکسن‌های ایرانی تذکر داده است

واکسن برکت

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر فرید نجفی معاون پژوهش وزارت بهداشت در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره صدور مجوز اضطراری برای تزریق واکسن‌های ایرانی نوشت: هرچند کمیته اخلاق مرجع صدور مجوز استفاده اضطراری نیست، اما با توجه به اهمیت موضوع و انتظاری که مجامع علمی از کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های پزشکی دارند، مواردی به عنوان نظر مشورتی کمیته ملی اخلاق در پژوهش به وزیر بهداشت تذکر داده می‌شود. 

وی در این نامه یادآور شده که کمیته ملی اخلاق ذکر کرده است مجوز مصرف عمومی دادن به واکسن بدون طی مرحله فاز سوم تصمیمی خطیر و تاریخی است و تنها در شرایطی خاص می‌توان به واکسن‌های برکت و پاستور و ... (بدون سپری شدن فاز سوم) مجوز داد که موارد زیر از جمله آنهاست: 

- هیچ واکسن تاییدشده و قابل تزریقی در کشور وجود نداشته باشد، چشم‌انداز واقع‌بینانه‌ای برای واردات واکسن موثر در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد و در عین حال میزان قابل قبولی از واکسن داخلی متقاضی مجوز مصرف اضطراری تولیدشده و موجود باشد.

- در جلسه ای با دعوت از محققین و صاحب‌نظران حوزه سلامت عمومی و نمایندگان جامعه و سایر ذینفعان تصمیم اتخاذ گردد و در شورای تصمیم‌گیری از افراد نباید تعارض منافع اقتصادی/مالی در تصمیم‌گیری داشته باشند.

لازم است منطقی بودن مجوز اضطراری با بررسی اثربخشی مداخله، بررسی امکان کنترل مرگ و عوارض بیماری با روش‌های شناخته‌شده و موثر دیگر تا زمان دسترسی به واکسیناسیون، بررسی عوارض ناشی از ناموفق بودن واکسن و بروز عوارض و صدمات ناشی از آن بررسی شود. 

نهایتا روند تصمیم‌گیری و استدلال‌ها و مشروح دقیق تمام مباحثات و جمع‌بندی‌ها به صورت شفاف و علنی در اختیار عموم قرار بگیرد و از ایجاد ابهام در ذهن مردم با اثربخشی بیان نمودن واکسن‌هایی که مراحل علمی تایید اثر بخشی را نگذارنده‌اند به شدت پرهیز شود.

متن کامل این نامه و دلایل نجفی را درخصوص وارد بودن ایراداتی به صدور مجوز مصرف اضظراری واکسن‌های ایرانی کرونا اینجا ببینید.

کد خبر 609635

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha