چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

آزاده مختاری: ۶ سارق حرفه‌ای وقتی در زندان با هم آشنا شدند پیمان بستند تا پس از آزادی از زندان، با تشکیل باندی مخوف سرقت‌های میلیاردی پایتخت را رقم بزنند.

متهمان که نقشه‌های سرقت را شبانه عملی می‌کردند پس از دستبرد به 80 مغازه دستگیر شدند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری اعضای این باند اوایل اسفند سال گذشته، در دستور کار کارآگاهان پایگاه 7 آگاهی پایتخت قرارگرفت.

«20 روز به عید مانده بود که یکی از کسبه بازار با مراجعه به اداره آگاهی مدعی شد تمامی فرشهای ابریشمی و باارزش مغازه‌اش شبانه به سرقت رفته است.»

سرهنگ علی غیاثوند -رئیس پایگاه 7 پلیس آگاهی پایتخت- با بیان این جملات ادامه داد: «ماموران با حضور در صحنه سرقت متوجه شدند قفل مغازه با اینکه مجهز به سیستم رایانه‌ای بوده ولی باز شده و سارقان بدون تخریب در ورودی وارد مغازه شده و دست به سرقت فرش‌های زده‌اند.

این در حالی بود که مغازه مجهز به سیستم آژیر خطر نبود و هیچ دوربین مداربسته‌ای نیز در این محل وجود نداشت.»

آغاز تحقیقات پلیسی

در حالی که بررسی‌ها نشان می‌داد سارقان با تبحر خاصی دست به این سرقت زده‌اند، جست‌وجو برای یافتن ردی از آنها آغاز شد اما مدتی بعد ماموران در جریان سرقت‌های دیگری قرار گرفتند که با شگردی مشابه در مناطق مختلف تهران رخ داده بود.

در تمامی این سرقت‌ها اعضای باند به راحتی وارد مغازه‌ها شده و بدون برجا گذاشتن سرنخی از خود دست به سرقت میلیونی زده بودند.

در حالی که کارآگاهان برای یافتن ردی از اعضای باند، تحقیقات گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داده بودند، مدتی بعد به سرنخ‌هایی از مردی که واسطه این باند با خریداران اموال مسروقه بود، دست یافتند.

با دستگیری این مرد وی به اداره پلیس انتقال یافت و وقتی دید دستش نزد پلیس رو شده است، لب به اعتراف گشود.

اعتراف به 80 سرقت

« وقتی واسطه باند در بازجویی‌ها گفت که سارقان 6 مجرم حرفه‌ای هستند که همگی آنها در زندان با هم آشنا شده‌اند، بهترین سرنخ برای پایان دادن به فعالیت‌های این باند در اختیار پلیس قرار گرفت»

سرهنگ غیاثوند با گفتن این جمله ادامه می‌دهد: « با این سرنخ هویت تمامی اعضای باند از سوی کارآگاهان شناسایی و جست‌وجو برای یافتن مخفیگاه آنها آغاز شد.

در حالی که تعداد سرقت‌های این باند به عدد 80 رسیده بود، کارآگاهان با جمع آوری اطلاعات و بررسی‌های تخصصی، مخفیگاه سرکرده باند را شناسایی و وی را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.»

متبحر در باز کردن هر قفل

این مرد که علی نام دارد علاوه بر رهبری باند، مسئولیت شکستن قفل مغازه‌ها در تیم سرقت را نیز بر عهده داشت.

وقتی او خود را در دام پلیس دید، با اعتراف به سرقت از مغازه‌ها، مخفیگاه دیگر اعضای باند را لو داد و به این ترتیب تمامی سارقان از سوی پلیس بازداشت شدند. 

رئیس پایگاه 7 پلیس آگاهی تهران در ادامه گفت: « بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای نقشه سرقت در این باند تقسیم بندی شده بود، سرکرده باند مسئولیت شکستن قفل در مغازه‌ها را بر عهده داشت و یکی دیگر از آنها مسئول شناسایی اموال و فرش‌های با ارزش برای سرقت بود.

سارق دیگری که جثه قویتری داشت اجناس مسروقه را حمل می‌کرد و یکی دیگر نیز به خاطر سرعتش مسئولیت دیدزنی و نگهبانی در محل سرقت را بر عهده داشت.»

1/5 میلیارد تومان سرقت

سرهنگ غیاثوند با بیان اینکه سارقان تا کنون به 80 سرقت به ارزش یک و نیم میلیارد تومان اعتراف کرده‌اند، افزود: تمامی متهمان، مجرمانی بودند که در زندان با هم آشنا شده و 3 سال قبل وقتی آزاد شدند باند مخوف سرقت از مغازه‌ها را راه‌اندازی کردند.

آنها با شناسایی شرکت‌های قفل‌سازی‌ و بررسی قفل‌های مدرن، اقدام به ساخت کلیدهایی برای باز کردن این قفل‌ها می‌کردند و بین ساعات 4 تا 6 بامداد بدون تخریب در ورودی وارد مغازه‌های مورد نظرشان شده و دست به سرقت لوازم با ارزش از قبیل فرش، لوازم صوتی و تصویری و لوازم داخل خودرو می‌زدند.

اعضای این باند حتی قفل‌های مجهز به سیستم رایانه‌ای را هم باز می‌کردند اما هیچ وقت از مغازه‌هایی که مجهز به دوربین مداربسته و یا تجهیزات امنیتی بودند سرقت نمی‌کردند.

کد خبر 60010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز