گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ اما و اگرهای زیادی دارد.

موزه

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:گرچه ممکن است برخی موزه‌ها و مراکز گردشگری تهران در نوروز بازدید حضوری داشته باشند اما هشدارهایی که از ستاد ملی مقابله با کرونا به گوش می‌رسد دلیل کافی است برای اینکه نوروز امسال قید سفر و حتی گردشگری در تهران را بزنیم و در خانه بمانیم. سایت‌های موزه‌ها امکان گردشگری مجازی و فرصت تماشای این عمارت‌ها و آثار موجود در آن را به‌صورت آنلاین فراهم کرده‌اند. حالا که قرار است نوروز در خانه بمانیم، همراه گردشگری مجازی در مهم‌ترین موزه‌های پهنه شمال، شما را به مطالعه کتاب‌های مرتبط با این موزه‌ها دعوت می‌کنیم.  

  • موزه زمان

موزه زمان عمارت زیبا با تزیینات دیدنی و ظریف دارد. این خانه که تا قبل از انقلاب اسلامی در اختیار یکی از صنعتگران بزرگ کشور بود در دهه گذشته به موزه تبدیل شده است. بخشی از ساعت‌هایی که در این موزه نگهداری می‌شوند ساعت‌هایی هستند که تا پیش از انقلاب در دیگر عمارت‌های اعیانی تهران به چشم می‌خوردند. «نادر کریمیان سردشتی» در کتاب «تاریخ زمانسنجی وصنعت ساعت‌سازی» که توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است از پیشینه توجه به مفهوم زمان می‌گوید.

از اینکه گذر روز و شب و مفهوم زمان چه تأثیری در زندگی عصر پیش از آهن تاکنون داشته و سیر تحول ساخت این وسیله سنجش زمان را مرور می‌کند. با گشت زدن مجازی در موزه زمان و دیدن انواع ساعت‌های آبی و آفتابی و... شاید خواندن این کتاب به سؤالات ذهنتان درباره چگونگی و چرایی اختراع ساعت پاسخ دهد.  

کاخ‌موزه سعدآباد / «سفرنامه برادران امیدوار»

یک موزه یک کتاب

کاخ‌موزه ملت، موزه‌های سبز، پوشاک سلطنتی، خط و کتابت میرعماد، استاد حسین بهزاد، سلاح‌های دربار، آشپزخانه سلطنتی، برادران امیدوار، هنر ملل، هنرهای زیبا، استاد فرشچیان، آب، ظروف سلطنتی و اتومبیل‌های سلطنتی و مجموعه‌هایی هستند که با گردش مجازی در سایت کاخ‌موزه می‌توانید ببینید. پیشنهاد ویژه بعد از بازدید مجازی از موزه سعدآباد، خواندن کتاب سفرنامه برادران امیدوار است؛ سفر نخستین جهانگردان ایرانی که دورتادور دنیا را با موتورسیکلت گشته‌اند و در موزه‌ای که به نامشان در کاخ سعدآباد وجود دارد یادگاری‌های کشورها و قبیله‌های مختلف را به نمایش گذاشته‌اند.  
کاخ‌موزه نیاوران/ «تاریخ هنر»

یک موزه یک کتاب

سایت رسمی این موزه از ابتدای شیوع کرونا امکان بازدید مجازی از این موزه را فراهم کرده است. در این سایت می‌توانید از کاخ‌های صاحبقرانیه و اختصاصی نیاوران، کوشک احمدشاهی و موزه‌های جهان‌نما، کتابخانه اختصاصی، خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ‌
موزه کتیبه‌ها دیدن کنید. حالا که سری به آثار موزه جهان‌نما زده‌اید بد نیست کتاب «تاریخ هنر» را بخوانیدکه علی رامین نوشته و نشر نی آن را منتشر کرده است تا با فلسفه خلق برخی از آثار هنری این موزه که از برترین هنرهای جهان هستند بیشتر آشنا شوید.  

خانه سیمین و جلال/ «نامه‌های سیمین و جلال»

یک موزه یک کتاب

خانه سیمین و جلال شاید زرق و برق کمتری از کاخ‌ها و عمارت‌های قدیمی شمیران داشته باشد ولی وقتی به تماشای این خانه می‌نشینید انگار به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ قدم گذاشته‌اید؛ همان سال‌هایی که این خانه پاتوق هنرمندان و روشنفکران و اهل ادب بود. کتاب «نامه‌های سیمین و جلال» که توسط سیمین دانشور منتشر شده است علاوه بر بررسی زندگی این زوج ادبی نام‌آشنا و اثرگذار، شما را با تک تک روزهایی که جلال آل احمد مشغول ساخت این خانه بود آشنا می‌کند. زیرا بخش‌هایی از این نامه‌ها درست در زمان آغاز ساخت خانه به دست جلال نوشته شده.

موزه موسیقی/ «سرگذشت موسیقی ایران»

یک موزه یک کتاب

گنجینه‌ای از سازهای کوبه‌ای و زهی و بادی، سنتی و سازهای نواحی در موزه موسیقی انتظارتان را می‌کشند. بازدید مجازی از این موزه این لطف را دارد که می‌توانید همزمان به صدای هرساز گوش کنید. حالا که گذرتان به موزه موسیقی افتاده می‌توانید با خواندن کتاب «سرگذشت موسیقی ایران» اثر روخ‌الله‌خالقی گشت‌وگذارتان در دنیای موسیقی ایرانی را کامل‌تر کنید. در این کتاب با موسیقیدان‌ها و نوازندگان و چهره‌های اثرگذار تاریخ موسیقی ایران آشنا می‌شوید و شرحی از آنچه
 بر موسیقی ایران رفته است را ‌می‌خوانید.  
موزه سینما/ «من عزتم، بچه سنگلج»

یک موزه یک کتاب

موزه سینما و عمارت باغ فردوس در تور مجازی قابل دسترس است. نمایش عروسک‌های کارتونی که بخش مهمی از خاطرات کودکان دیروز را می‌سازند یکی از بخش‌های جذاب این موزه است. کتاب «من عزتم، بچه سنگلج» کتاب خاطرات عزت‌الله‌انتظامی درباره حضورش در سینماست که به قلم غزاله سلطانی نوشته شده. عزت‌الله‌انتظامی به‌عنوان یکی از اثرگذارترین بازیگران سینما، بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران را در این کتاب روایت کرده است. حالا که سری به موزه سینما زده‌ایدخواندن این کتاب خالی از لطف نیست.  

کد خبر 589918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha