در روز سوم فروردین چه بخوانیم، چه گوش بدهیم و چه کاری انجام ندهیم؟

فيلم سينمايي راشومون

هدیه؛ ایده‌ای برای عیدی‌دادن از راه دور؛ ماگی که می‌رسی به دستش

در سال نو رسومی وجود دارد که در فرهنگ نوروزی جای خوش کرده‌اند. یکی از این رسوم زیبا عیدی‌دادن است. معمولا عیدی در قالب پول نقد خودنمایی می‌کند. البته پول نقد یکی از موهبت‌های زمینی است که شامل حال عیدی‌گیرندگان می‌شود اما پیشنهاد می‌کنیم امسال کمی متفاوت عمل کنید و منحصر به‌فردبودن ایده‌هایتان را به رخ اطرافیان بکشید. پستچی زنگ می‌زند و بسته‌ای را تحویل می‌دهد و از مقابل چشمان بهت‌زده فرد گیرنده دور می‌شود.
 بسته که باز می‌شود ماگی با طراحی زیبا که در کنارش نامه‌ای کوتاه که عید را تبریک گفته پدیدار می‌شود. شما می‌توانید خالق این اتفاق باشید. گوشی را بردارید در سایت‌ها و پیج‌های اینستاگرامی معتبر دنبال انواع ماگ بگردید. طرح مناسبی پیدا کنید با توجه به احوال کسی که دلتان می‌خواهد پستچی در خانه‌اش را بزند، ماگی برایش سفارش دهید.

بازی؛ استفاده از زنجیره جمله‌ها برای سرگرمی؛ داستان بساز

داستان‌ساختن و ربط‌دادن تخیلات آدم‌های مختلف به همدیگر، بازی خیلی جذاب و بانمکی است. این فعالیت می‌تواند برای ساعاتی شما را از هر فکر و خیالی دور کند. اعضای خانواده را جمع کنید. البته هر چه تعداد بیشتر باشد بهتر است اما با همین تعداد کم هم می‌توانید با این بازی کلی بخندید. اول باید اعضای بازی در کنار هم قرار بگیرند. بعد، نفر اول جمله‌ای را می‌گوید که ظرفیت آن را داشته باشد که ادامه پیدا کند. نفر دوم باید جمله‌ای مرتبط را به آن اضافه کند. این چرخه به همین شکل ادامه دارد. این بازی به هوش و دقت زیاد بازیکنان نیاز دارد. باید جمله‌هایی را انتخاب کنید که امکان ادامه‌دادن بازی با آنها وجود داشته باشد و البته به جمله‌های قبلی نزدیک باشد. با این بازی داستان‌های جذابی را می‌توان ساخت که برای ساعاتی شما را سرگرم می‌کنند.

تقویم؛ فرصتی برای لذت‌بردن از سینمای ژاپن؛ روزی که کوروساوا متولد شد

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری برای روز سوم نوروز

شاید اگر بدانید امروز زادروز یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینمای جهان است، سومین روز فراغت از استرس‌ها و تنش‌های کار و تردد در خیابان‌های شلوغ شهر را با دیدن فیلم‌های او خوش بگذرانید. آکیرا کوروساوا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده ژاپنی در روز ۲۳مارس ۱۹۱۰متولد شد و طی ۵۷سال زندگی ۳۰فیلم درخشان از خود به جا گذاشت که می‌توانند شما را با سینمای غیرهالیوودی آشتی دهند. شاید بهتر باشد در قدم اول به تماشای «راشومون» بنشینید؛ فیلمی که نخستین نامزدی اسکار و شیر طلایی جشنواره ونیز را برای کوروساوا به ارمغان آورد. فیلم «درسو اوزالا» که موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی در سال ۱۹۷۵شد و فیلم «کاگه موشه» که در سال ۱۹۸۰برنده نخل طلای کن شد، آثار درخشان دیگری از کوروساوا هستند که می‌توانند گزینه‌هایی برای تماشا باشند.

فیلم؛ اثری درخشان در دوران برهوت سینما؛ سوار بر ماشین زمان

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری برای روز سوم نوروز

«بازگشت به آینده» (رابرت زمکیس۱۹۸۵) از بهترین‌های هالیوود در بدترین دهه تاریخ سینماست. از برهوت دهه ۸۰ میلادی، فیلم‌های خیلی زیادی در خاطر نمانده‌اند. در دهه افول سینما، بازار فیلم‌های علمی، تخیلی داغ بود که بیشترشان امروز جالب توجه به‌نظر نمی‌رسند. میان این فیلم‌ها البته استثناهایی هم وجود دارد که گذر زمان، گرد کهنگی بر اندامشان ننشانده است. مثل بازگشت به آینده که در زمان خودش هم فیلم نوستالژیکی بود و با گذشت بیش از ۳۵ سال طعم نوستالژیکش افزون‌تر شده است؛ فیلمی که در آن مارتی (مایکل جی. فاکس) سوار ماشین زمان می‌شود و به گذشته می‌رود تا آن را تصحیح کند. ایده‌ای نبوغ‌آمیز که رابرت زمکیس قدرش را می‌داند و براساسش فیلمی می‌سازد که بعد از گذشت این همه سال همچنان دیدنی است. اگر فیلم را ببینید احتمالا علاقه‌مند می‌شوید که دنباله‌هایش را هم تماشا کنید: «بازگشت به آینده ۲»(۱۹۸۹) و «بازگشت به آینده ۳»(۱۹۹۰).

فعالیت ذهنی؛دید و بازدید با آنها که دیگر نیستند؛ خاطره‌بازی با عکس

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری برای روز سوم نوروز

شبکه‌های اجتماعی جای خیلی از کارها و اشیا را گرفته‌اند. برای مثال، وقتی آدم‌ها روزبه‌روز از خودشان و اطرافیان در صفحه شخصی عکس می‌گذارند، دیگر چه نیازی به آلبوم دارند؟ با این همه، عمر چنین فعالیت‌هایی هنوز چندان بلند نیست که تمام روزهای گذشته را پوشش بدهد. خیلی‌ها زمانی از کره‌زمین رفته‌اند که هنوز همه‌چیز را سپردن به فضای مجازی و رفتار دیجیتال باب نشده بود. پس امروز می‌توانیم سراغ آلبوم‌های قدیمی برویم و ورق به ورق با آدم‌هایی ملاقات کنیم که دیگر میان‌مان نیستند. این گردش ذهنی پر از فرصت‌های کم‌نظیر برای بازگشت به خاطره‌های خوش سال‌های گذشته است. ملاقات با آدم‌هایی که در زندگی‌مان حکم دوقاشق شکر در فنجان قهوه را داشتند.

فضای مجازی؛ گزینه‌ای برای طبیعت‌گردی آنلاین؛ قدم‌زدن کنار فیل‌ها

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری برای روز سوم نوروز

برای عاشقان طبیعت‌گردی که کرونا دست و پایشان را بسته و یک سال و اندی است که پا از خانه بیرون نگذاشته‌اند، این یک عیدی عالی است. وب سایت Explore.org بزرگ‌ترین شبکه از دوربین‌های شکاری حیات‌وحش در جهان را در خود گردآوری کرده است و از طریق آن می‌توانید تصاویری زنده از حیات‌وحش را در گوشه و کنار جهان تماشا کنید و از مناظر زیبا و صدای آرام‌بخش طبیعت لذت ببرید. به تماشای شیرجه‌زدن میمون‌های برفی در چشمه‌های آب گرم پارک میمون‌های جیگوکودانی در ژاپن بنشینید، به توله‌خرس‌های نجات‌یافته در منطقه محافظت‌شده آروسا در سوئیس سری بزنید، مخفیانه آب‌بازی فیل‌ها را در پارک فیل‌های تمبه در آفریقای جنوبی تماشا کنید و قدم‌زدن در کنار آنها را تصور کنید و یا حتی شفق‌های قطبی را از کنار رصدخانه‌ای در مانیتوبای کانادا مشاهده کنید. این شبکه به‌صورت زنده تصاویر دوربین‌های شکاری از ۵۷منطقه مختلف جهان را با صدا پخش می‌کند. لذت ببرید.

کتاب؛ درمان ذهن آشفته با مطالعه ادبیات کلاسیک؛ ۴ جلد و ۱۲ سال

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری برای روز سوم نوروز
خواندن یک رمان کلاسیک (مثلا «دن آرام» از میخائیل شولوخوف) که ۴جلد است و نوشتنش ۱۲سال زمان نیاز داشته، در دنیای فعلی که در آن بالاتر از ۲۰۰کلمه اصلا در شبکه‌های اجتماعی قابل ارسال نیست، کاری نیست که کسی حاضر به انجام آن باشد، مگر اینکه به‌عنوان نسخه‌ای درمانی تجویز شود که در این صورت موضوع فرق می‌کند. درباره آثار کلاسیک ادبیات جهان این فرضیه میان اهل کتاب وجود دارد که «می‌توانند در مرتب‌کردن ذهن آشفته مثل دارویی شفابخش عمل کنند» و همین کافی است که دن آرام -۴جلد و ۱۲سال!- میان ازدحام دنیای ۲۰۰کلمه‌ای، جایی برای خودش باز کند.

موسیقی؛ روزی برای گردش با صدای «بچه تهرون»؛ پرسه در احوالات...

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری برای روز سوم نوروز
مرتضی احمدی، معروف به «بچه تهرون» از سال۱۳۲۱ تا ۱۳۹۲(۷۱سال) در ۴عرصه سینما، تلویزیون، نمایش و رادیو کار کرد. صدای خاصی داشت؛ آواز هم خواند، کتاب هم نوشت. تازه عاشق فوتبال هم بود و مثلا خاطره‌هایش از امجدیه و پرسپولیس (حضور در برنامه ۹۰) خودش می‌تواند گزینه پیشنهادی برای شنیدن در روزهایی باشند که گردش در شهر همچنان محدود است. اما واقعیت این است که جداکردن چند گزینه از کارنامه‌ای هفتادویک‌ساله کاری دشوار و نیاز به زمان تحقیق دارد. پس این نوشته را فقط می‌توانی مقدمه‌ای برای گوش‌سپردن به صدای مرتضی‌احمدی فرض کنی و بهتر از همه اینکه با چند سرچ مختصر به فروشگاه‌های مجازی کتاب برسی و یکی از کتاب‌هایش را که نسخه صوتی دارد سراغ بگیری. نوشته‌ها و صدای او فرصت‌هایی برای گردش در تهران بدون بیرون‌رفتن از خانه هستند. مثلا «من و زندگی: خاطرات مرتضی‌احمدی» یا «پرسه در احوالات تهرون و ترونیا». صدایش را به‌خاطر بیاور و بخوان...

اپلیکیشن؛ رنگ و ظاهر محیط از دیدگاه من؛ احساسات خوشرنگ

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری برای روز سوم نوروز

ماجراجویی در فضای مجازی با کم‌کردن حجم کلمه‌ها در شبکه‌های مجازی شروع شد و مدام کمتر و کمتر شد، تا جایی‌که کلمه‌ای باقی نماند و این روزها اغلب حرف‌ها در شبکه‌های‌اجتماعی با ارائه تصویر گفته می‌شوند.برنامه‌ای که برای امروز به شما معرفی می‌کنیم هم به همین موضوع اختصاص دارد. اپلیکیشن Waterlogue عکس‌های شما را به یک اثر هنری تبدیل می‌کند. شما عکس‌ مورد نظرتان را به اپلیکیشن تحویل می‌دهید و یک نسخه آبرنگ‌شده از تصویرتان را تحویل می‌گیرید. این اپلیکیشن ۱۴سبک مختلف را در اختیارتان می‌گذارد و شما می‌توانید با تغییر در اندازه قلم، میزان روشنایی تصویر، اضافه یا کم‌کردن مواردی خاص، یک تابلوی آبرنگی متفاوت خلق کنید. برای مشاهده تصاویر خلق‌شده با این برنامه می‌توانید به سایت www.waterlogueapp.com مراجعه کنید. به این ترتیب می‌توانید دیدگاه‌تان به محیط اطراف را با رنگ و ظاهر بهتری به اشتراک بگذارید.

آب و هوا؛ بررسی وضعیت جوی در بعضی شهرها؛ آبی با لکه‌های سفید

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری برای روز سوم نوروز

کد خبر 590648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha