بنیاد مستضعفان در واکنش به اظهارات معاون میراث فرهنگی کشور که گفته بود این بنیاد مالک کاخ‌های نیاوران و سعدآباد نیست اطلاعیه‌ای منتشر کرد و معاون حقوقی بنیاد در اطلاعیه منتشر شده اعلام کرد:

موضوع مالکیت کاخ‌های نیاوران و سعدآباد در قوه قضاییه (هیأت رسیدگی به پرونده‌های موضوع اصل ۴۹قانون اساسی) مطرح و در حال رسیدگی است و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کماکان خود را موظف به اجرای احکام قطعی محاکم قضایی می‌داند.

بنياد مستضعفان همچنين اعلام كرد: با توجه به صلاحيت ذاتي قوه قضاييه تا صدور حكم قطعي درخصوص موضوع مطروحه، از چاپ و نشر هرگونه مطلب خلاف واقع كه موجب تشويش اذهان عمومي است، توسط رسانه‌هاي جمعي، بالاخص مطبوعات اجتناب شود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي چند روز پيش اعلام كرد: مالكيت سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بر كاخ‌موزه‌هاي سعدآباد و نياوران قانوني است.

به گزارش ايسنا، محمدحسن طالبيان گفت: كاخ‌موزه‌هاي سعدآباد و نياوران در دوران پهلوي به وزارت دربار تعلق داشته و با هزينه بيت‌المال احداث شده است، بنابراين جزو اموال خاندان پهلوي به‌حساب نمي‌آيد و جزو بيت‌المال است و به استناد فرمان حضرت امام خميني (ره) مورخ 13اسفند‌ماه 57، مالكيت اين دو كاخ بر عهده دولت است.

وي يادآور شد: براساس ماده يك لايحه قانوني مصوب شوراي انقلاب به تاريخ 23فروردين‌ماه سال 59، كليه كاخ‌ها ازجمله نياوران و سعدآباد با محوطه و تأسيسات آنها براي ايجاد موزه در اختيار وزارت فرهنگ و آموزش عالي وقت قرار گرفت. ضمن اينكه براساس ماده ۲ همين لايحه تمام اشياي عتيقه براي حفظ و نگهداري در موزه‌ها تحويل وزارت فرهنگ و آموزش عالي (سازمان ميراث‌فرهنگي) مي‌شود و از سال ۱۳۵۹ تاكنون تمامي مجموعه موزه‌هاي موصوف در حال ارائه خدمات به عموم است.

طالبيان افزود: براساس بند ۵ مصوبه هيأت وزيران مورخ 2آذر‌ماه60 متضمن قانون تشكيل سازمان ميراث‌فرهنگي، كاخ‌هاي نياوران و سعدآباد يكي از واحدهاي تابعه اين سازمان است.

معاون ميراث فرهنگي تأكيد كرد: آنچه مهم است اين است كه سعدآباد و نياوران يك لايه از تاريخ معاصر تهران است و حفاظت، نگهداري، مرمت و معرفي اين لايه از تاريخ بر عهده سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به‌عنوان سازمان تخصصي در اين حوزه نهاده شده است.

طالبيان تأكيد كرد: سازمان ميراث‌فرهنگي به لحاظ قانوني خود را ملزم به حفاظت و صيانت از اين دو اثر تاريخي مي‌داند و با توجه به ظرفيت فرهنگي اين دو كاخ‌موزه و همچنين با توجه به اينكه سعدآباد و نياوران دو پهنه سبز تهران محسوب مي‌شوند بايد حفاظت و نگهداري از اين دو مجموعه به دستگاه تخصصي متولي امور ميراث‌فرهنگي و تاريخي، يعني سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري واگذار شود.

او يادآور شد: در تمام دنيا مديريت كاخ‌موزه‌ها بر عهده سازمان‌هاي تخصصي است، ضمن اينكه تجربه نشان مي‌دهد هر فضاي فرهنگي كه از نظر مالكيت بلاتكليف مانده ضرر ديده است كه به‌‎عنوان مثال مي‌توان به كاخ مرواريد و باغ رامسر اشاره كرد.

کد خبر 366968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha